کاهش قیمت ، کاهش کیفیت خودرو را در بردارد




Click here to enlarge
Click here to enlargeبه گزارش خبر خودرو، عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی با بیان این مطلب که خودروسازان قطعات مورد نیاز را با دشواری تهیه می کنند گفت: در حال حاضر به دلیل اینکه مطالبات قطعه سازان از سوی خودرو سازان پرداخت نشده است خودروسازان نمی توانند برخی قطعات خود را تامین کرده و به همین دلیل مجبور هستند برخی از این قطعات را از خارج از کشور وارد کنند.
علی جزایری در ادامه گفتگو با خبرنگار خبر خودرو گفت: در داخل کشور توانمندی های بسیاری برای تولید قطعات استاندارد وجود دارد ولی به دلیل برخی مشکلات که در چند ماه اخیر برای قطعه سازان اتفاق افتاده است و بازارمتلاطم ارزی کشور ،تولید داخلی قطعات توجیه اقتصادی نداشته و واردات این قطعات مقرون به صرفه تر است. به همین منظوربسیاری از قطعه سازان و خودروسازان به دلیل حاشیه سود پایین حاصل از تولید به واردات روی آورده اند.
وی ضمن انتقاد از کاهش کیفیت قطعات دارای تیراژ بالا گفت:اکثر قطعاتی که در داخل کشور تولید می شوند تحت لیسانس کشور های اروپایی هستند ولی افزایش تولید باعث شده به جای اینکه کیفیت این قطعات بهبود یابد مرتباً کیفیت تضعیف شده و خودروسازان نیز برای اینکه بازار رقابتی خودرا حفظ کنند عملا از کیفیت کاسته تا قیمت کاهش یابد بنابراین با صرفه جویی در استفاده از قطعات کیفیت نیز تحت تاثیر آن قرار خواهد گرفت.
وی با اشاره به در خواست دولت مبنی بر کاهش قیمت خودرو گفت: اقدامات دستوری برای کاهش قیمت خودروباعث کاهش کیفیت در خودروها خواهد شد.
وی در پایان گفت: در حال حاضر به جهت کاهش تولید و واردات قطعات حاشیه سود خودروسازان به شدت وابسته به نرخ ارز گردیده و این موضوع در قیمت گذاری خودرو نیز تاثیر گذاشته است.چنانچه هر گونه تغییر در قیمت ارز حادث شود قطعاً این مسئله بر قیمت خودرونیز تاثیر گذار بوده واگر قیمت خودرو در حاشیه بازار تعیین نگردد و تثبیت قیمت صورت گیرد قطعاً حاشیه سود خودروسازان نیز به شدت کاهش می یابد.