بومی سازی در صنعت خودروسازی کشور جدی گرفته نشده است
به گزارش خبر خودرو، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و کارشناس صنعت خودرو ضمن بیان اینکه بومی سازی در صنعت خودروسازی کشور جدی گرفته نشده ، گفت: معضلات پیش آمده در صنعت خودروسازی کشور حاکی از آن است که این صنعت در مسیر بومی سازی قطعات و محصولات به کندی پیش رفته و نتوانسته آنطور که باید در این مسئله ورود یابد.
دکتر امینی در ادامه گفتگو با خبرنگار خبر خودرو یکی از مولفه های اساسی جهت بهبود و ارتقای سطح کیفی محصولات گروه خودرویی را افزایش تیراژ تولید محصولات عنوان کرد و افزود: به طور قطع می توان گفت که بهبود کیفیت محصولات تولیدی بسیاری از کشورهای دنیا تنها در سایه افزایش تیراژ تولید محصولات حاصل شده است.از اینرو لازم است که تیراژ تولید محصولات به موازات ارتقای سطح کیفی آنها افزایش یابد.
وی خاطرنشان کرد: البته لازم به یادآوری است که شرکت های مطرح خودروسازی تنها در آن دسته از خودروهایی که ثبت سفارش آنها به صورت سفارشی صورت پذیرفته ، تیراژ پایینی دارند و در مابقی محصولات خود عموماً با تیراژ بالا بر روند تولید ادامه می دهند.
این کارشناس صنعت خودرو در ادامه سخنان خود علت کاهش ظرفیت های تولیدی در شرکت های خودروسازی کشور را عدم تامین قطعات مورد نیاز و مواد اولیه مورد نیاز دانست و ابراز داشت:از آنجایی که طی سال های اخیر صنعت خودروسازی کشور در راستای بومی سازی محصولات گامی موثر برنداشته ، امروز بر اثر اعمال تحریم ها بر کشور ، این صنعت جهت ادامه روند فعالیت با چالش روبرو شده است.
به گفته وی،بدون شک کاهش عرضه، افزایش قیمت را برای محصولات گروه خودرویی رقم می زند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی ورود بی رویه قطعات چینی را از عمده دلایل عدم بومی سازی قطعات و محصولات در صنعت خودروسازی برشمرد و گفت:لازم به یادآوری است که ورود بخشی از قطعات چینی به کشور امری گریز ناپذیر بوده اما در این میان می بایست از ورود قطعاتی که امکان تولید آنها در کشور وجود داشت، جلوگیری به عمل می آمد.
امینی در پایان بر ضرورت تکیه بر توانمندی های صنعت خودروسازی کشور جهت فائق آمدن بر مشکلات تاکید فراوان نمود و خاطرنشان کرد:رفع معضلات پیش آمده می تواند با تکیه بر توانمندی های قطعه سازان و همچنین سرمایه گذاری جهت بهبود کیفیت محصولات گروه خودرویی میسر گردد.