برای حضور در بازار رقابت، ابزار رقابت باید فراهم شود

Click here to enlarge
Click here to enlarge به گزارش خبر خودرو، عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان ضمن تاکید بر ضرورت حضور خودروسازان ایرانی در بازارهای جهانی گفت : خودروسازان داخلی برای حضور در بازارهای جهانی باید خودروهای قابل رقابت و صادراتی تولید نمایند.
محمد رضا نجفی منش در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو، قیمت ، کیفیت و تحویل به موقع را سه آیتم مهم جهت حضور خودروسازان در بازارهای رقابتی عنوان کرد و افزود : خوشبختانه تاکنون صنعت خودرو ایران در تولید خودروهای با کیفیت و رقابتی روند خوبی را طی نموده است به عنوان نمونه خودروی رانا دومین برند ملی ایران خودرو، از خودروهای صادراتی و قابل رقابت در بازارهای بین المللی است به طوری که علی رغم عدم تولید انبوه آن تاکنون متقاضیان بسیاری از سایر کشورها در خواست خرید این مدل خودرو را داشته اند.
وی ضمن اشاره بر وجود توانمندی کافی صنعت خودرو در تولید محصولات با کیفیت و رقابتی ، گفت : البته توانمندی موجود باید به بالفعل تبدیل شده و اجرایی شود اما قطعا اجرای آن مستلزم کمک های موثر تمامی دستگاهها و متخصصان در این عرصه است تا این موضوع عملیاتی شود.
وی با بیان اینکه هم اکنون هزینه های تحقیق و توسعه صنعت خودرو در اغلب کشورها توسط دولت تامین می شود ، یاد آور شد : پیشنهادی که پیش از این مطرح گردید اختصاص درصدی از هزینه تحقیق و توسعه صنعت خودرو به عنوان بخشی از مالیات پرداختی از سوی دولت است که قطعا کمک موثری در این راستا خواهد بود.
وی افزود : مسلما برای حضور در بازار رقابت، ابزار رقابت نیز باید فراهم شود به عنوان مثال هنگامی که رقبای صنعت خودرو کشورمان با بهره بانکی حدود 3 درصد وارد بازار شده و خودروسازان ایرانی با بهره بانکی 25 درصد فعالیت می نمایند قطعا در این شرایط امکان رقابت فراهم نخواهد شد.
عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان همچنین به تاثیر تورم موجود در کشور بر میزان رقابت پذیری صنایع خودروسازی در مقایسه با صنعت خودرو دنیا پرداخت و گفت : قطعا بخشی از شرایط لازم برای حضور رقابتی صنعت خودرو باید توسط دولت و مجموعه های مرتبط در این زمینه فراهم گردیده و بخشی نیز توسط خودروسازان با بروزرسانی و کاربرد نوآوری در تولید حاصل شود.
نجفی منش افزود : صنعت خودرو با توجه به توانایی موجود ، باید خودروهایی را طراحی نمایند که ضمن اینکه به لحاظ قیمتی رقابتی است ، قابلیت عرضه در بازارهای هدف را نیز داشته باشد.
وی همچنین ضمن اشاره به تولید خودروهای با کیفیت در داخل کشور خاطر نشان کرد : در شرایطی که مطرح می شود قیمت خودرو در داخل کشور بالا است اما بررسی صورت گرفته نشان می دهد که حدود 40 درصد از قیمتی که مصرف کننده در قبال قیمت خودرو پرداخت می کند به جیب خودروساز نمی رود بلکه بابت عوارض، شماره گذاری ، بیمه ، بهره های بانکی ، هزینه های گمرکی و لیزینگ پرداخت می شود بدین معنی که خودروساز تنها 60 درصد قیمت یک خودرو را دریافت می کند.
وی ارائه وام های کم بهره ، کاهش تورم ، کاهش هزینه های جاری را موجب کاهش قیمت تمام شده و افزایش بهره وری در صنعت خودرو عنوان کرد و گفت : علاوه بر این موارد ، توجه ویژه به حوزه طراحی در صنعت خودرو قطعا کمک موثری در این راستا خواهد بود.