.تعمیـــرکاران کیان ست (kiansat.tv)تابع قوانین -جمهموری-اسلامی ایران میباشد و ارسال هر گونه مطلب سیاسی،مذهبی،غیراخلاقی و خرید و فروش متعلقات ماه-واره و دیگر موارد مجرمانه ممنوع میباشد وبا کاربران خاطی به شدت برخورد میگردد انجمن فقط تعمیرات لوازم الکترونیک میباشد...













سلام مهمان گرامی؛
به کیان ست خوش آمدید برای مشاهده انجمن با امکانات کامل می بايست از طريق این لینک عضو شوید.

https://teranzit.pw/uploads/14469017281.png
پیام خصوصی به مدیریت کل سایت ........... صفحه توضیحات و شرایط گروه ویژه ........... ...........
ارتباط تلگرامی با مدیریت سایت ................. ایدی تلگرام suportripair@ .................
صفحه 213 از 771 نخستنخست ... 113163193203204205206207208209210211212213214215216217218219220221222223233263313713 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 2,121 تا 2,130 , از مجموع 7702

موضوع: اخبار خودرو

  1. #2121


    تاریخ عضویت
    Jul 2011
    محل سکونت
    شيراز
    نوشته ها
    14,507
    تشکر ها
    5,062
    28,829 سپاس از8,304 پست

    پیش فرض

    برطرف شدن مشکلات قطعه سازان با کنترل نرخ تورم




    Click here to enlarge
    Click here to enlargeبه گزارش خبر خودرو،عضو انجمن قطعه سازان خواستار کنترل نرخ تورم به منظور بهره وری بیشتر در تولید قطعات شد و گفت: در اکثر کشور های صنعتی دنیا موسسات مالی با تسهیلاتی که به بخش تولید ارائه می دهند نقش تعیین کننده ای در ادامه تولید خودروسازان دارند.
    محسن رزم خواه در ادامه گفتگو با خبرنگار خبر خودرو گفت: متاسفانه بانکها در کشور فقط به عنوان یک بنگاه اقتصادی محسوب می شوند و نقش تامین کننده منابع شرکت های تولیدی را بر عهده ندارند و در حال حاضر در کشور هیچگونه سیاستی موسسات مالی را ملزم به کمک به صنعت کشور نمی کنند.
    وی افزود: اکثر شرکت های خودروسازی و قطعه سازی در کشور با مشکل مالی و نقدینگی مواجه هستند وبه همین منظورلازم است دولت رابطه منطقی بین نرخ بهره بانکی و تورم به وجود آورد ودر صورتی هم که دولت لزومی برارائه تسهیلات با نرخ ارزان قیمت به تولید کننده گان نمی بینید حداقل لازم است نرخ تورم کنترل شود تا بانکها و تولید کنندگان دچار مشکل نشوند.
    وی ضمن تاکید برلزوم حمایت های دولتی از صنعت خودرو کشور گفت: لازم است دولت بجای فعالیت اقتصادی کمک های بلاعوضی را در اختیار تولید کنندگان قراردهد تا علاوه بر تقویت صادرات در این صنعت باعث رشد و تقویت قطعه سازی شود.
    وی با بیان این‌که مشوق قطعه‌سازان برای ادامه فرآیند تولید توجه شرکت‌های خودروساز به استفاده از تولید داخل است، تصریح کرد: ضروری است برنامه و استراتژی معینی برای صنعت خودروسازی کشور تعریف شود تا شرکت‌های خودرو و قطعه ساز بر اساس آن حرکت کنند.
    رزمخواه با بیان این‌که هم‌اکنون شرکت‌های قطعه‌ساز توانایی تولید بیش از ۸۰ درصد از نیاز شرکت‌های خودروساز داخلی را دارا هستند، خاطرنشان کرد: متاسفانه تاکنون برنامه‌ای مدون برای صنعت خودرو تدوین نشده و همین امر موجب شده است تا ظرفیت واحدهای تولید‌کننده قطعات خودرو، کاهش یابد.
    وی تاکید کرد: در صورتی‌که خودروسازان قطعات مورد نیاز خود را از قطعه‌سازان داخلی تامین کنند، توان طراحی و ساخت محصولات به شیوه مهندسی در صنعت قطعه‌سازی کشور ارتقا می‌یابد.
    عضو انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های وابسته در پایان با اشاره به این‌که قطعه سازان آمادگی تولید قطعه‌های پیشرفته و به‌روز را دارند، افزود: قطعه‌سازان با توجه به سطح بالای فناوری آمادگی دارند تا همگام با خودروسازان وارد ساخت قطعات برای خودروهای جدید شوند

  2. #2122


    تاریخ عضویت
    Jul 2011
    محل سکونت
    شيراز
    نوشته ها
    14,507
    تشکر ها
    5,062
    28,829 سپاس از8,304 پست

    پیش فرض

    استقبال مشتریان از لوازم یدکی داخلی




    Click here to enlarge
    Click here to enlarge


    به گزارش خبر خودرو،رئیس اتحادیه تولید کنندگان لوازم یدکی کشور تولید و عرضه لوازم یدکی در شرایط کنونی را عادی ارزیابی کرد و گفت: به دلیل اشباع تولیدات در بازار و افزایش تولید محصولات در این حوزه تولید وعرضه لوازم یدکی به روال گذشته ادامه داردو کمبودی مشاهده نمی شود.
    غلامرضا بخشی زاده در ادامه گفتگو با خبرنگار خبر خودرو گفت: با توجه به افزایش تولید و سرمایه در گردش در این صنف نیازی به واردات لوازم یدکی به کشوراحساس نمی شود.

    وی تولید محصولات را در سال حمایت از تولید ملی مثبت ارزیابی کرد و گفت: در سال حمایت از تولید ملی اکثر کالاهای با کیفیت در داخل تولید می شود و مشریان نیز تمایل بیشتری به خرید لوازم یدکی از محصولات شرکت های داخلی دارند.
    وی در خصوص قاچاق این محصولات به کشور گفت: واردات لوازم یدکی مانند گذشته ادامه دارد و عرضه محصولات داخلی به گونه ای است که واردات هیچگونه صدمه ای به تولیدات داخلی واردنمی کند و همچنین به دلیل پایین بودن تعرفه محصولات وارداتی قاچاق این کالاها صرفه اقتصادی ندارد.
    وی تصریح کرد:در حال حاضر بالاترین آمار شکایت‌های صورت گرفته به فروش قطعات چینی مربوط می شود که یکی از برنامه‌های آینده اتحادیه برخورد با افرادی است که اقدام به فروش قطعات تقلبی چینی به نام محصول دیگر کشورها می‌کنند.
    بخشی زاده در مورد فروش لوازم یدکی تقلبی و بی کیفیت در بازار گفت: کالاهای چینی به دو صورت در بازار به فروش می رسند. یکی کالاهایی که از سوی فروشنده به عنوان کالای چینی و با ارایه شناسنامه کالا به فروش می رسند که در این مورد اشکال و مساله ای وجود ندارد.اما موردی که بالاترین آمار شکایات را به خود اختصاص داده مربوط به نوعی است که در آن فروشنده کالای چینی را تحت نام برند دیگری به فروش می رساند که در این مورد در صورت شکایت خریدار موضوع قابل پیگیری است.
    رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی درخصوص لوازم یدکی تولید داخل تاکید کرد: قطعات ایرانی به لحاظ فنی از وضعیت خوبی برخوردارند بخصوص برخی از تولیدکنندگان اقدام به واردات دستگاه‌هایی با تکنولوژی روز و یا اخذ نمایندگی تولید شرکت‌های معتبر اروپایی کرده‌اند و تولیداتشان از لحاظ کیفیت و قیمت در شرایط بسیار خوب و قابل رقابت با انواع خارجی است.
    وی با اشاره به اینکه برای مقابله با عرضه کالاهای بی کیفیت و تقلبی و ریشه کن کردن این موارد، درصدد اجرای طرح شبنم هستیم، اظهار داشت: طرح شبنم جایگزین نصب ایران کد بر روی قطعات خودرو می شود.
    بخشی زاده در پایان گفت: بر اساس توافقات صورت گرفته قرار است طی ماههای آینده لوازم یدکی و قطعات خودرو شناسنامه دار شوند تا از این طریق مشخص شود چه شرکتی این قطعات را تولید کرده است.

  3. #2123


    تاریخ عضویت
    Jul 2011
    محل سکونت
    شيراز
    نوشته ها
    14,507
    تشکر ها
    5,062
    28,829 سپاس از8,304 پست

    پیش فرض

    تاکسیرانان با عمر بیش از 50 سال پایتخت ، بیمه تکمیلی می شوند




    Click here to enlarge
    Click here to enlargeبه گزارش خبر خودرو، مدیرعامل سازمان کنترل و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران ضمن اشاره به افزایش 21 درصدی نرخ کرایه های تاکسی ، گفت: نرخ کرایه های تاکسی پایتخت بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران از صفر تا 21 درصد افزایش یافته است.
    محمد احمدی بافنده در ادامه گفتگو با خبرنگار خبر خودرو با بیان اینکه نرخ کرایه های تاکسیرانان بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران افزایش یافته است ،افزود: تا سال آینده دیگر هیچگونه افزایشی در خصوص نرخ کرایه های تاکسیرانان پایتخت اعمال نخواهد شد.
    وی از رتبه بندی شرکت های خصوصی تاکسیرانی سخن به میان آورد و ابراز داشت: هم اکنون عملیات رتبه بندی شرکت های خصوصی تاکسیرانی به پایان سیده است و در این راستا حدود 20 شرکت تاکسیرانی از میان 28 شرکت با رعایت شاخص های تعیین شده ، موفق به اخذ امتیازهای لازم گردیدند.
    وی با اعلام اینکه درهمین خصوص حدود 2 شرکت خصوصی تاکسیرانی نیز از چرخه ارائه خدمات به شهروندان منحل شدند، اظهارداشت:لازم به یادآوری است که سازمان تاکسیرانی به تعدادی از شرکت های خصوصی که هنوز موفق به اخذ امتیازات لازم نشده اند طی برنامه زمان بندی شده مهلتی را جهت کسب شاخص های لازم داده است.
    وی متذکر شد: تمامی شرکت های تاکسیرانی موظف اند بر اساس مصوبات شورای اسلامی شهر تهران به فعالیت بپردازند .
    بافنده در ادامه سخنان خود همچنین به ارائه خدمات بیمه تکمیلی به تاکسیرانانی که طول عمرشان بیش از 50 سال بوده اشاره کرد و اذعان داشت:از آنجایی که سازمان تاکسیرانی درصدد ایجاد شرایط مطلوب و مساعد برای تاکسیرانان جهت ادامه فعالیت در چرخه حمل و نقل عمومی می باشد از اینرو طی برنامه ای و با همکاری شهرداری تهران ،اقدام به تحت پوشش بیمه قرار دادن رانندگان تاکسی که عمر آنان بیش از 50 سال می باشد ، نموده است.
    مدیرعامل سازمان تاکسیرانی پایتخت در پایان با اعلام اینکه این اقدام از طریق شرکت شهر سالم شهرداری تهران صورت می پذیرد، خاطرنشان کرد: تمامی تاکسیران بالای 50 سال کلان شهر تهران مشمول این طرح می گردند.

  4. #2124


    تاریخ عضویت
    Jul 2011
    محل سکونت
    شيراز
    نوشته ها
    14,507
    تشکر ها
    5,062
    28,829 سپاس از8,304 پست

    پیش فرض

    نخستين نمايشگاه خودکفايي ايران خودروی خراسان




    Click here to enlarge
    Click here to enlargeبه گزارش خبرخودرو ،نخستین نمایشگاه بومی‌سازی و خودکفایی ایران خودرو خراسان با هدف مشارکت فعال و موثر سازندگان درتولید قطعات از اول مرداد در محل دفتر ساپکو منطقه شرق کشور برگزار می‌شود.
    این نمایشگاه در سال جاری که با عنوان سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی نام گذاری شده تا 10 مرداد ماه دایر است و از تمامی سازندگان داخلی برای ساخت داخل کردن قطعات دعوت شده است.
    در این نمایشگاه قطعات مورد نیاز برای بازدید متخصصان و سازندگان به معرض نمایش گذاشته می شود.
    به منظور اطلاع رسانی هر چه بهتر، شرکت ایران خودرو خراسان در نمایشگاهی به صورت مجازی مشخصات این قطعات را به نمایش گذاشته و در سایت اینترنتی شرکت به نشانی www.ikkco.ir نیز درج کرده است.
    علاقه مندان به بازدید از نخستین نمایشگاه بومی‌سازی و خودکفایی ایران خودرو خراسان می توانند از طریق لینک های موجود در سایت از نمایشگاه دیدن کنند.

  5. #2125


    تاریخ عضویت
    Jul 2011
    محل سکونت
    شيراز
    نوشته ها
    14,507
    تشکر ها
    5,062
    28,829 سپاس از8,304 پست

    پیش فرض

    وخیم تر شدن اوضاع صنايع خودروسازي اروپايي




    Click here to enlarge
    Click here to enlargeگروه بین الملل: کارشناسان پیش بینی کرده اند وضع صنایع خودروسازی در اروپا وخیمتر می شود.
    دیوید باترزبی تحلیلگر اقتصادی در لندن گفت مهمترین معضل کنونی صنایع خودروسازی در اروپا تولید بیش از حد ظرفیت است و بسیاری از شرکتها پس از قیمت شکنی بازهم مجبور به تخفیف بیشتر قیمتها شده اند.
    به گزارش خبرخودرو،این کارشناسان ادامه داد درحال حاضر رانندگی خودرو بسیار گران قیمت شده است. ابتدا باید خودرو را خرید. سپس هزینه نگهداری بالای آن را پرداخت کرد.
    همچنین قیمت سوخت و هزینه های بیمه نیز در بالا رفتن هزینه رانندگی تاثیر دارد.
    نسل جوان در اروپا قادر به تامین چنین هزینه هایی در دوره بحرانی کنونی نیست.
    درحال حاضر شاهد رفتارهای جدید اجتماعی نظیر استفاده شراکتی از خودرو بین چندین نفر هستیم.
    به این ترتیب شرکتهای خودروسازی در حال حاضر خودروهایشان را برای افراد مسن تر طراحی می کنند.
    این کارشناس درباره شرکتهای خودروسازی فرانسوی و ایتالیایی که با وضع بسیار وخیمی سرو کار دارند در حالی که فروش محصولات شرکتهای آلمانی بالا رفته است گفت این به کیفیت محصولات ارتباط دارد. همچنین کارخانه های شرکتهای بزرگ می توانند همان خودروها را خارج از اتحادیه اروپا با هزینه بسیار پایین تر تولید کنند.

  6. #2126


    تاریخ عضویت
    Jul 2011
    محل سکونت
    شيراز
    نوشته ها
    14,507
    تشکر ها
    5,062
    28,829 سپاس از8,304 پست

    پیش فرض

    Click here to enlarge
    تاخیر در پرداخت وام دو هزار میلیاردی بیش از این جایز نیست
    پرشین خودرو: طبق مصوبه کارگروه حمایت از تولید تسهیلات ‌دو هزارمیلیارد تومانی صنعت خودرو باید در اختیار این صنعت قرار گیرد اما به‌رغم این مصوبه هنوز هم دست‌اندرکاران صنعت خودرو نسبت به زمان و چگونگی پرداخت این تسهیلات برای رفع مشکلات کنونی نگرانی‌هایی دارند.
    دبیر انجمن خودروسازان ایران در گفت و گو با «پرشین خودرو» تاخیر در پرداخت وام دو هزار میلیارد تومانی به خودروسازان را بیش از این جایز ندانست و گفت: در شرایطی که همگان در جریان کاهش تولید خودرو در کشور قرار دارند، بیش از یک ماه طول کشید تا پس از تصویب اعطای وام 2هزار میلیاردی به خودروسازان در کارگروه حمایت از تولید، معاون اول رییس‌جمهوری این مصوبه را به بانک مرکزی ابلاغ کند.
    احمد نعمت بخش با ابراز گلایه از تأخیر در اجرایی شدن این مصوبه ادامه داد: خودروسازان کشور از رییس کل بانک مرکزی درخواست دارند تا برای نجات این صنعت هر چه سریعتر دستورات لازم را به بانک های عامل صادر کند.
    دبیر انجمن خودروسازان ایران با بیان اینکه این وام باید هر چه سریعتر پرداخت شود تا تبدیل به نوشداری بعد از مرگ سهراب نشود، اظهار داشت: تسهیلات دو هزار میلیارد تومانی باید زمانی به صنعت خودرو ترزیق شود که خودروسازان و قطعه سازان توان بهبود و ترمیم خود را دارند و می توانند بازهم روی پای خود بیاستند در غیر این صورت تاخیر در پرداخت این وام تنها به معنی هدر رفت سرمایه ملی خواهد بود.
    وی با اشاره به اتفاق عجیبی که در بانک های عامل رخ داده، افزود: به نظر می رسد دست های مرموزی در کار است که قصد ضربه زدن به صنعت خودرو کشور را دارد زیرا در شرایطی که دولت مصوب تسهیلات ‌دوهزارمیلیارد تومانی صنعت خودرو را ابلاغ کرده، بانک های عامل در اقدامی سوال برانگیز سقف تسهیلات خودروسازان را کاهش داده اند.
    نعمت بخش خواستار رسیدگی، جلوگیری از کارشکنی و تسریع در پرداخت تسهیلات دو هزار میلیاردی صنعت خودرو شد.

  7. #2127


    تاریخ عضویت
    Jul 2011
    محل سکونت
    شيراز
    نوشته ها
    14,507
    تشکر ها
    5,062
    28,829 سپاس از8,304 پست

    پیش فرض

    Click here to enlarge
    بازار خودروهای داخلی از هیچ قانونی تبعیت نمی‌کند
    پرشین خودرو: این روزها بازار خودروهای داخلی از هیچ قانونی تبعیت نمی‌کند و بدون آنکه بتوان برای آن چارچوبی مشخص کرد شاهد آن هستیم که همواره افزایش قیمت‌ها شامل خودروهایی چون انواع 206، تندر90، 207، گراندویتارا و... شده است.
    به گزارش «پرشین خودرو»، درست است که تحریم باعث شد در تولید انواع محصولات پژو مشکلات مقطعی ایجاد شود و یا قیمت‌ها تحت تأثیر قرار گیرد اما این امر طبق گفته خودروسازان بزودی حل می‌شود چرا که قطعه‌سازان داخلی قرار است در این زمینه وارد شوند.
    حال معاون اول رئیس‌جمهوری خبر خوشی برای قطعه‌سازان داشت: مصوبه تخصیص 2هزار میلیارد تومان تسهیلات به صنعت خودرو جهت پرداخت به بانک مرکزی ابلاغ شده است.
    کارگروه حمایت از تولید در جلسه حدود یک ماه پیش خود با پرداخت دو هزار میلیارد تومان تسهیلات جهت حل چالش نقدینگی صنعت خودرو موافقت کرد. در حدود یک ماه اخیر اگرچه تولیدکنندگان خودرو و قطعه، انتقادات بسیاری را به تأخیر صورت گرفته در تخصیص این تسهیلات وارد کرده بودند، ولی با این حال طبق جدیدترین اطلاعات به دست آمده، معاون اول رئیس‌جمهوری این مصوبه را جهت اجرا به بانک مرکزی ابلاغ کرده است.
    طبق این ابلاغیه تسهیلات دو هزار میلیارد تومانی صنعت خودرو حداکثر ظرف یک ماه آینده باید در اختیار این صنعت قرار گیرد. همچنین مقرر شده که با نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت 60 درصد این تسهیلات به پرداخت مطالبات قطعه‌سازان اختصاص یابد.
    ابلاغ پرداخت تسهیلات دو هزار میلیارد تومانی صنعت خودرو در حالی است که به دلیل کمبود نقدینگی خودروسازان و به دنبال‌ آن عدم پرداخت مطالبات قطعه‌سازان، تولید قطعه در چند ماه اخیر کاهش یافته است. در نتیجه طبق آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت در سه ماهه نخست امسال تولید خودرو با کاهش 36 درصدی همراه بوده است.
    کارشناسان امیدوارند با تخصیص تسهیلات یاد شده و حل چالش نقدینگی صنعت خودرو، سرعت کاهش تولید این محصولات کاهش یافته و بخشی از کاهش تولید رخ داده نیز جبران شود.
    محسن صالحی‌نیا معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت و گو با ایران درباره تأمین مالی خودروسازان اظهار داشت: با پرداخت دو هزار میلیارد تومان بخش اعظم مشکلات خودروسازان حل خواهد شد و آنها می‌توانند با افزایش تیراژ و پرداخت بدهی خود به قطعه‌سازان وضعیت تولید و عرضه خودرو در بازار را تغییر دهند و بهبود ببخشند.
    وی تأکید کرد: بازار خودروهای داخلی را آرام خواهیم کرد تا بیش از این قیمت‌ها افزایش پیدا نکند.معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان هم با اشاره به تأثیر میزان تقاضای بازار در افزایش قیمت خودرو گفت: عملکرد خودروسازان در تأمین نیاز بازار در حال بررسی است.
    سید جواد تقوی گفت: تولیدکنندگان عمده باید درمورد تقاضای بازار تأمین نیاز مردم پاسخگو باشند، وزیر صنعت،معدن و تجارت نیز دراین باره به خودروسازان تذکر داده است.
    وی با تأکید بر این‌که هرگونه افزایش قیمت براساس بررسی هزینه‌های تولید صورت می‌گیرد، اظهار داشت: برای جلوگیری از افزایش قیمت خودرو، خودروسازان باید زمان تحویل محصولات خود را کاهش دهند.
    خودروسازان زمان تحویل را کم کنند
    وی درعین حال گفت: اما اگر اتفاق خاصی موجب بروز مشکل جدی برای صنعت شود به طور قطع بر قیمت تمام شده خودرو نیز تأثیرگذار خواهد بود. تقوی همچنین در مورد خرید و فروش حواله خرید خودروی رانا با قیمت چهار میلیون تومان بالاتر از قیمت خرید بیان کرد، پیش‌فروش خودرو در اختیار مردم است و آنها می‌توانند در چارچوب قوانین تولید کننده از این فضا استفاده و ثبت نام کنند.
    وی تأکید کرد: موضوع حائز اهمیت دراین مورد تسریع در زمان تحویل خودرو از سوی ایران‌خودرو است تا شاهد چنین اتفاقاتی در سطح بازار نباشیم. تقوی تصریح کرد مبلغی که تاکنون برای فروش خودرو رانا دریافت شده علی‌الحساب بوده و در زمان تحویل خودرو براساس نرخ‌های واقعی تسویه‌حساب می‌شود.
    رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در مورد اینکه آیا در سال جاری امکان رشد قیمت‌ها وجود دارد، عنوان کرد : هم اکنون هیچ بحثی برای افزایش قیمت‌ها وجود ندارد اما شرایط تولید و قیمت‌ها را در بازار بررسی می‌کنیم تا اگر مورد خاصی نیاز بود، اعمال شود.
    وی با بیان این‌که بسیاری ازمؤلفه‌ها در قیمت تمام شده تولید محصول مؤثر است،گفت:از جمله این مؤلفه‌ها نرخ ارز و نرخ‌های جهانی مواد اولیه است که باید توجه داشت، بخش قابل توجهی از مواد اولیه مورد نیاز خودروسازان به واردات وابسته است.
    در همین حال حسین اردوخانی رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران درباره وضعیت بازار خودروهای داخلی و خارجی گفت: ایران خودرو تعداد قابل توجهی خودرو دارد که به دلیل نقص در قطعات نمی‌تواند به متقاضیان عرضه کند زمانی که این مشکل حل و قطعات مورد نیاز تأمین شود، حجم وسیعی خودرو وارد بازار خواهد شد و قیمت‌ها پائین خواهد آمد.
    وی با بیان این‌که اتحادیه نمایشگاه‌داران مخالف رشد قیمت خودروها است، افزود: رشد کاذب به خرید و فروش خودرو لطمه می‌زند و بازار را با رکود مواجه می‌کند، بدین جهت باید شرایطی فراهم شود تا قیمت‌های گذشته خودرو مجدداً اجرایی شود و این امر با ورود خودروهای جدید چون رانا و تأمین قطعات امکانپذیر است.
    وی تأکید کرد: میزان خرید و فروش خودرو در بازار کاهش یافته و بازار اشباع شده است. با این حال شاهد آن هستیم که قیمت خودروها در حال رشد است.
    وی با یادآوری این مسئله که قطعه‌سازان داخلی توان ساخت قطعات مورد نیاز خودروهای پژو را دارند تصریح کرد: با تأمین نقدینگی، خودروسازان می‌توانند سفارشات لازم را به قطعه‌سازان بدهند.اردوخانی گفت: قرار بود به میزان 2 هزار میلیارد تومان به خودروسازان کمک مالی شود تا آنها بتوانند مشکلات مالی را حل و بدهی خود به قطعه‌سازان را پرداخت کنند.
    وی با اشاره به این مسئله که خطوط تولید پژو متوقف نشده متذکر شد: هیچ خط تولیدی متوقف نشده و تنها کمبود قطعه است که این روزها گریبانگیر حوزه خودرو شده است و بدون شک تمام این چالش ها با تأمین نقدینگی حل خواهد شد.
    رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران اذعان داشت: چنانچه دولت نقدینگی خودروسازان را افزایش دهد به یکباره شاهد ورود حجم وسیعی از خودروهای پرتقاضا در بازار خواهیم بود چرا که آنها می‌توانند سفارشات لازم را به قطعه‌سازان بدهند و خودروهایی که با نقص تولید شده است را اصلاح کنند.
    وی در مورد ورود خودرو رانا به بازار و عاملی برای کاهش قیمت‌ها اشاره و خاطرنشان کرد: اگر این خودرو در زمان تعیین‌شده یعنی مهرماه وارد بازار شود یقیناً قیمت‌ها در بازار شکسته خواهد شد.
    وی گفت: حواله‌های این خودرو در بازار به میزان یک میلیون تومان به فروش می‌رسد. این درحالی است که تا قبل از پیش‌فروش دوم رانا به میزان 5 هزار دستگاه خودرو با نرخ حواله رانا به 3.5 میلیون تومان رسیده بود.
    وی اذعان داشت: اگر پول لازم به خودروسازان داده شود، دیگر احتیاجی نیست به جای دادن خودروهایی چون وانت به قطعه‌سازان، بدهی را پرداخت کرد. زمانی که قطعه‌سازان تشویق شوند و منابع مالی شان تأمین شده باشد، می‌توانند قطعات پژو را ساخته و به خودروسازان تحویل دهند.
    محمود رنجبرفر هم از دیگر کارشناسان بازار خودرو اظهار داشت: طی چند ماه اخیر قیمت خودروهای داخلی روند صعودی به خود گرفته است. این موضوع در مورد خودروهای ایران‌خودرو رخ داد و خودروهای تولیدی سایپا هیچ افزایش قیمتی نداشتند.
    وی افزود: تنها راه برای جلوگیری از افزایش قیمت خودروها، عرضه و تولید بیشتر خودرو است اگر خودروسازان بتوانند نیاز بازار را تأمین کنند قطعاً قیمت‌ها شکسته خواهد شد.
    مراقب افزایش قیمت باشیم
    هادی نصرالله‌زاده کارشناس بازار خودرو در مورد وضعیت بازار گفت: قیمت خودروهای داخلی به دلیل کاهش میزان تولید مجدداً افزایش خواهد یافت اما اگر میزان تولید در این مدت رشد پیدا کند شاهد افت قیمت خودرو خواهیم بود.وی افزود: طی ماه‌های اخیر میزان تقاضا برای خرید خودروهای داخلی کاهش یافته است اگر موج تقاضاها در بازار ایجاد شود قیمت‌ها مجدداً رشد خواهد کرد.
    وی با بیان این‌‌که نمایشگاه‌داران برای کنترل قیمت خودرو و جلوگیری از افزایش آن تلاش زیادی می‌کنند، یادآور شد: اگر قیمت‌ها روند صعودی نداشته باشد بر میزان فروش نمایشگاه‌داران افزوده خواهد شد و بازار از حالت رکود خارج می‌شود لذا شرایط اینچنینی به ضرر مردم و نمایشگاه‌داران خودرو است.
    چرا قیمت ها بالا می رود؟
    مانی محمدزاده از کارشناسان بازار خودروهای داخلی هم توضیح داد: امیدواریم با افزایش تیراژ خودرو، قیمت خودروهای داخلی کاهش پیدا کند.
    وی با بیان این‌که نرخ‌ بعضی خودروها در حال افزایش است و باید در این مورد تصمیمی اتخاذ شود، گفت: قیمت خودروها باید کنترل شود تا بازار به حالت اولیه خود بازگردد.
    نکته جالب توجه آن‌که قیمت خودروهایی که در نمایشگاه‌ها عرضه می‌شود از نرخ‌های عرضه شده در نمایندگی‌ها کمتر است، به عنوان مثال خودرو 206 تیپ 2 در نمایشگاه‌ها 18 میلیون و 800 هزار تومان بود اما در نمایندگی‌های مجاز قیمت این خودرو بین 19 میلیون تومان تا 19 میلیون و 300 هزار تومان بود.
    سیفی، کارشناس بازار خودروهای خارجی درباره وضعیت بازار اینگونه تحلیل کرد که قیمت خودروهای وارداتی به نرخ دلار بستگی دارد و از آنجا که طی یک‌ماه اخیر قیمت دلار دستخوش تغییرات قابل توجهی نشده، قیمت خودروهای وارداتی حدود یک تا دو درصد افزایش قیمت داشته است.
    وی با مثبت ارزیابی کردن خرید و فروش خودرو اذعان داشت: بازار شرایط طبیعی دارد و مانند گذشته رکود دامنگیر این حوزه نیست. ماه‌های گذشته رکود بر بازار خودروهای خارجی حکمفرما بود و این به دلیل نوسانات نرخ دلار بود.وی با بیان این‌که ارز دولتی برای واردات خودروها حذف شده است، خاطرنشان کرد: تا پیش از این شرکت‌های واردکننده خودرو با استفاده از ارز دولتی، خودرو وارد می‌کردند و البته با قیمت‌های بسیار بالاتر خودرو وارداتی را می‌فروختند، اما با قطع شدن ارز دولتی تمام واردکنندگان، خودرو را با ارز هزار و 910 تومان وارد کشور می‌کنند.
    وضعیت قیمت خودروهای خارجی در ایران
    سیفی با اشاره به این‌ موضوع که تمام خودروهای خارجی از مسیرهای دبی، عمان و کویت وارد کشور می‌شود، تصریح کرد: به دلیل تحریم‌های صورت گرفته اکنون خودروها از محل‌های یاد شده وارد می‌شود.
    وی آینده بازار خودروهای خارجی را منوط به نرخ دلار دانست و یادآور شد: نمی‌توان در این مورد پیش‌بینی دقیقی انجام داد.
    از سوی مردم گلایه‌هایی مطرح شده که خودروهای ثبت‌نامی در شرکت‌های واردکننده به رغم گذشت 60 روز هنوز تحویل داده نشده است. سیفی توضیح داد: شرکت‌های واردکننده در ابعاد وسیعی خودرو ثبت‌نام کردند اما اکنون در زمان تحویل به دلیل آنکه نتوانستند از کشور مبدأ یا از کشورهای همسایه در حجم وسیعی خودرو وارد کنند، مشکلات اینچنینی حاصل شده است.

  8. #2128


    تاریخ عضویت
    Jul 2011
    محل سکونت
    شيراز
    نوشته ها
    14,507
    تشکر ها
    5,062
    28,829 سپاس از8,304 پست

    پیش فرض

    Click here to enlarge
    خبر موثقی درباره تحریم ایران توسط پژو وجود ندارد
    پرشین خودرو: دبیر انجمن خودروسازان با اشاره به سهم پایین ایران در خرید محصولات پژو، گفت: اگر پژو، ایران را تحریم کند قطعه‌سازان از طریق داخلی‌سازی یا شرکتهای ثالث، قطعات مورد نیاز را جایگزین خواهند کرد.
    به گزارش «پرشین خودرو» به نقل از فارس، احمد نعمت‌بخش با بیان اینکه خبر موثقی در مورد اینکه شرکت پژو، ایران را تحریم کرده باشد دریافت نکرده‌ایم، اظهار داشت: روابط ایران با شرکت پژو طبق یک قرارداد طولانی‌مدت تعریف شده و اگر تأخیری در دریافت قطعات پژو وجود دارد به دلیل مشکل نقل و انتقال پول است و موضوع تحریم مطرح نیست.
    وی افزود: اگر قرار باشد پژو، ایران را تحریم کند همانطور که دانشمندان کشور موفق به پیشبرد صنعت هسته‌ای شدند قطعه‌سازان نیز از طریق داخلی‌سازی و یا شرکت‌های ثالث، قطعات مورد نیاز را جایگزین خواهند کرد.
    نعمت‌بخش با اشاره به اینکه در دنیا قطعه‌سازان زیادی فعال هستند، گفت: در حال حاضر تولید بیشتر خودروها از طریق قطعات داخلی صورت می‌گیرد و به عنوان مثال در تولید پژو 405 و سمند که دارای نیرومحرکه پژو هستند به 98 درصد خودکفایی رسیده‌ایم.
    وی تصریح کرد: در مورد پژو 206 نیز تنها 25 درصد به واردات قطعات وابستگی داریم.
    وی تأکید کرد: سهم ایران در خرید قطعه از شرکت پژو در دنیا رقم قابل توجهی نیست.

  9. #2129


    تاریخ عضویت
    Jul 2011
    محل سکونت
    شيراز
    نوشته ها
    14,507
    تشکر ها
    5,062
    28,829 سپاس از8,304 پست

    پیش فرض

    جنگ تبلیغاتی بی.ام.و، آئودی و سوبارو+تصاویر
    پرشین خودرو: این یک جنگ تبلیغاتی کلاسیک و خیلی جالب است. بی.ام.و جنگ را شروع می کند.
    به گزارش «پرشین خودرو»، در پوستر اول نوشته است: تبریک به آئودی بخاطر بردن عنوان "اتومبیل سال 2006 آفریقای جنوبی"، از طرف "برنده عنوان اتومبیل سال 2006 جهان"!
    در پوستر دوم آئودی پاسخ می دهد: "تبریک به بی.ام.و به خاطر بردن عنوان اتوموبیل سال 2006 جهان" از طرف "برنده 6 دور متوالی مسابقات اتوموبیلرانی 24 ساعته لو مان از سال 2000 تا 2006"، در نهایت در پوستر سوم سوبارو پاسخ هر دو خودروساز را می دهد که " آفرین به آئودی و بی.ام.و برای برنده شدن در مسابقات زیبایی"، از طرف "برنده بین المللی موتور سال 2006"!


    Click here to enlarge
    1

    Click here to enlarge
    2

    Click here to enlarge
    3

  10. #2130


    تاریخ عضویت
    Jul 2011
    محل سکونت
    شيراز
    نوشته ها
    14,507
    تشکر ها
    5,062
    28,829 سپاس از8,304 پست

    پیش فرض

    Click here to enlarge
    وام 2000میلیاردی روزهای طلایی صنعت خودرو را باز می گرداند؟
    پرشین خودرو: بالاخره پس از گذشت چند هفته از تصویب اعطای وام 2هزار میلیاردی به خودروسازان در کارگروه حمایت از تولید، معاون اول رییس‌جمهوری این مصوبه را به بانک مرکزی ابلاغ کرد تا همان طور که آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها خودروسازی خود را با تزریق نقدینگی نجات دادند، صنعت خودرو ایران نیز با این وام از بحران تولید خارج شود.
    به گزارش «پرشین خودرو»، حدودا یک ماه پیش بود که کارگروه حمایت از تولید نشستی اضطراری را در ایران خودرو (در حاشیه افتتاح خط تولید رانا) برگزار و طی آن مقرر شد وامی دو هزار میلیاردی به خودروسازان پرداخت شود.
    در آن جلسه که شخص معاون اول رییس‌جمهور نیز حضور داشت، فعالان صنعت خودرو به خصوص قطعه‌سازان با گلایه از وضعیت نقدینگی و هشدار نسبت به کاهش تولید و حتی زمین خوردن صنعت خودرو، کارگروه حمایت از تولید را مجاب کردند تا وامی میلیاردی را در اختیار خودروسازی کشور قرار دهد.
    هرچند خودروسازان اصرار داشتند که این وام باید ظرف چند روز به آنها پرداخت شود، اما چون منبع تامین آن مشخص نبود و بانک مرکزی نیز واکنشی نسبت به این مصوبه نشان نداد، اتفاقی رخ نداد و ریالی دست خودروسازان را نگرفت.
    حال آن طور که ایسنا گزارش داده، محمدرضا رحیمی معاون اول رییس‌جمهور روز چهارشنبه 28 تیرماه مصوبه پرداخت وام دو هزار میلیاردی به خودروسازان را به بانک مرکزی ابلاغ کرده است تا نیمی از راه اعطای کمک مالی به صنعت خودرو کشور طی شود.
    نیم دیگر آن نیز ابلاغیه بانک مرکزی به با بانک‌های عامل جهت پرداخت دو هزار میلیارد موردنظر است که اتفاقا نیمه سخت ماجرا به شمار می‌رود.
    البته معاون اول رییس‌جمهور در ابلاغیه خود تاکید کرده که بانک مرکزی باید ظرف حداکثر یک ماه یعنی تا 28 مرداد، دو هزار میلیارد تومان را در اختیار خودروسازان قرار دهد.
    اگرچه بانک مرکزی نشان داده میل چندانی به دادن وام و تسهیلات به خودروسازان ندارد و حتی محمود بهمنی رییس کل این بانک نیز صراحتا گفته که مشکل صنعت کشور با تزریق نقدینگی حل نمی‌شود، اما با توجه به اینکه معاون اول رییس‌جمهور مصوبه کارگروه حمایت از تولید را ابلاغ کرده، باید فرض را بر پرداخت وام دو هزار میلیاردی گذاشت.
    دو هزار میلیارد کجا خرج می‌شود؟
    اما با فرض پرداخت وام دو هزار میلیاردی به خودروسازان ظرف یک ماه آینده، این پرسش پیش می‌آید که وام موردنظر کجا خرج خواهد شد؟
    کارگروه حمایت از تولید بخش مهمی از این پرسش را پاسخ داده، به نحوی که ظاهرا شرط کرده قسمت اعظم دو هزار میلیارد موردنظر باید در اختیار قطعه‌سازان قرار گیرد.
    طبق اخبار رسیده، قرار است با نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت بخش بیشتر این وام به قطعه‌سازان بابت مطالباتشان پرداخت شود؛ به نحوی که خودروسازان باید 60 درصد از دو هزار میلیارد موردنظر را به قطعه‌سازان طرف قرارداد خود بدهند.
    از آنجاکه ایران خودرو و سایپا هر کدام صاحب یک هزار میلیارد از وام موردنظر خواهند شد و باید 60 درصد آن را به قطعه‌سازان بدهند، همین ابتدای کار یک هزار و 200 میلیارد تومان این وام صرف پرداخت طلب قطعه‌سازان خواهد شد، قطعه‌سازانی که البته گفته می‌شود حدود چهار هزار میلیارد از خودروسازان طلبکار هستند.
    با این حال قطعه‌سازان به همین یک هزار و 200 میلیارد تومان هم راضی بوده و معتقدند با این پول بخش مهمی از مشکلاتشان حل خواهد شد.
    خودروسازان نیز بر این باورند که وام دو هزار میلیاردی حداقل می‌تواند شرایط تولید را به حالت نسبتا عادی برگرداند.
    در این مورد فرهاد به نیا عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان می‌گوید: با این یک هزار و 200 میلیارد تومانی که سهم قطعه‌سازان است، بخش عمده‌ای از مشکلات صنعت قطعه‌سازی حل خواهد شد.
    وی با بیان اینکه یک هزار و 200 میلیارد می‌تواند روند فعالیت قطعه‌سازان را به حالت طبیعی برگرداند، می‌افزاید: در صورت پرداخت این وام، ما باز هم از خودروسازان طلبکار خواهیم بود، اما همین را هم اگر بدهند، می توانیم تا حدی فعالیت عادی مان را از سر بگیریم.
    به نیا در عین حال تاکید می‌کند که بانک مرکزی باید ظرف مدت کوتاهی مقدمات پرداخت دو هزار میلیارد موردنظر را فراهم کرده و دستورالعمل لازم را به بانک‌های عامل در این مورد بدهد.
    به گفته وی، باید ظرف حداکثر یک هفته این وام در اختیار خودروسازان قرار گیرد تا آنها بخشی از طلب قطعه‌سازان را پرداخت کنند، این در حالی است که بعید به نظر می‌رسد بانک مرکزی به این زودی‌ها پولی به خودروسازان بدهد.
    در این مورد یکی از مسوولان سایپا نیز می‌گوید تا وقتی که پول به حساب خودروسازان واریز نشود، نمی‌توان نسبت به پرداخت وام امیدوار بود.
    وی در عین حال معتقد است با این دو هزار میلیارد خیلی کارها می‌توان انجام داد، که یکی از مهم‌ترین آنها پرداخت بخشی از مطالبات قطعه‌سازان است.
    این مقام مسوول با تاکید بر اینکه پرداخت 60 درصد از وام دو هزار میلیاردی به قطعه‌سازان بخش مهمی از مشکلات آنها را حل خواهد کرد، می‌افزاید: یک هزار و 200 میلیارد تومان تزریق نقدینگی به قطعه‌سازان، به معنای بازگشت آنها به حالت عادی تولید و تامین قطعه است، به نحوی که آنها می‌توانند مانند گذشته قطعات لازم را در اختیار خودروسازان قرار دهند.
    وی با تاکید بر اینکه دو هزار میلیارد وام می‌تواند خلأهای مالی خودروسازان را تا حد قابل توجهی پر کند، می‌گوید: حتی اگر دولت مصوب نمی‌کرد که ما 60 درصد از وام دو هزار میلیاردی را به قطعه‌سازان بدهیم، سایپا خود این کار را انجام می‌داد و حق قطعه‌سازان را پرداخت می‌کرد.
    او در مورد 40 درصد باقیمانده وام دو هزار میلیاردی نیز می‌گوید: به هر حال خودروسازان نیز یکسری هزینه‌های جدا از قطعه‌سازان دارند و برخی قطعات را خودشان مستقیما تامین می‌کنند، بنابراین از باقیمانده وام باید برای این کار استفاده کرد.
    این مقام مسوول سایپایی با بیان اینکه خودروسازان برخی مواد شیمیایی و رنگ خودروها را خودشان باید تامین کنند، می‌افزاید: البته خوشبختانه هنوز کار به آنجا نرسیده که بخواهیم پول کارگران و کارمندان‌مان را از طریق وام پرداخت کنیم و این دو هزار میلیارد تماما صرف تامین و تدارک قطعات خواهد شد.
    در این مورد دبیر انجمن خودروسازان نیز می‌گوید: خودروسازان برخی هزینه‌های مستقیم دارند و باید بدون قطعه‌سازان اقدام به تامین برخی قطعات کنند. مثلا تامین موتور خودروها توسط خودروسازان صورت می‌گیرد، بنابراین بخشی از وام دو هزار میلیاردی به این نوع کارها اختصاص خواهد یافت.
    اما اگرچه این مقام مسوول سایپا و عضو هیات مدیره قطعه‌سازان معتقدند بخش مهمی از مشکلات شان با وام دو هزار میلیاردی حل خواهد شد، اما دبیر انجمن خودروسازان بر این باور است که وام موردنظر فقط مشکلات داخلی را حل خواهد کرد.
    احمد نعمت‌بخش نیز اگرچه به پیامدهای مثبت پرداخت وام دو هزار میلیاردی به خودروسازان امیدوار است، اما در عین حال تاکید می‌کند که با این وام مشکلات مالی خودروسازان در داخل حل می‌شود، حال آنکه مسائل مربوط به محدودیت‌های بین‌المللی و نقل و انتقال پول پابرجا خواهد بود.
    وی می‌گوید: خودروسازان با این وام بخشی از مطالبات قطعه‌سازان را پرداخت می‌کنند و این کار سبب می‌شود مشکلات تامین قطعات داخلی حل شود، اما قطعه‌سازان باز هم در تامین مواد اولیه خود به دلیل محدودیت‌های بین‌المللی و همچنین موانع موجود بر سر راه نقل و انتقال پول، مشکل خواهند داشت.
    تولید عادی می‌شود؟
    با توجه به اظهارات دبیر انجمن خودروسازان، این پرسش پیش می‌آید که آیا دو هزار میلیارد می‌تواند تولید صنعت خودرو ایران را به روزهای طلایی خود باز گرداند؟
    اگرچه فعالان صنعت خودرو امید زیادی به حل مشکلاتشان به واسطه دو هزار میلیارد موردنظر دارند؛ اما همان طور که نعمت بخش تاکید می‌کند، خودروسازان و قطعه‌سازان با مشکلات فراداخلی نیز روبه‌رو هستند و آنها هم به نوبه خود بر سر راه تولید مانع ایجاد کرده‌اند.
    به گفته دبیر انجمن خودروسازان، اگر صنعت خودرو درگیر با محدودیت‌های بین‌المللی نبود و نقل و انتقال پول به راحتی صورت می‌گرفت، می‌شد به رشد تولید امیدوار بود، اما با توجه به شرایط فعلی، شاید بتوانیم 80 تا 90 درصد حجم سال گذشته تولید داشته باشیم.
    گفته‌های وی را یک مقام مسوول سایپایی نیز به نوعی تایید کرده و می‌گوید: سایپا هم اکنون بین 60 تا 65 درصد از ظرفیت روزانه خود تولید دارد و با تزریق دو هزار میلیارد تومان و پرداخت بخشی از مطالبات قطعه سازان، می‌توانیم حجم تولید را به 90 درصد برسانیم.
    این در حالی است که عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان می‌گوید: برخی قطعه‌سازان به دلیل مشکلات نقدینگی موفق به تامین قطعه و پذیرش سفارش خودروسازان نشده‌اند، بنابراین با وجود وام دو هزار میلیاردی نیز یک سکته مقطعی در تولید خواهیم داشت.
    به گفته به نیا، شرایط تولید احتمالا طی دو سه ماه آینده به روند عادی باز خواهد گشت.
    باز هم خودروسازان، باز هم سازمان حمایت
    اما در حالی قرار است وامی دو هزار میلیاردی به خودروسازان تعلق گیرد که ظاهرا این وام باید ظرف مدت یک سال و احتمالا با بهره بالا بازپرداخت شود.
    آن طورکه یکی از مسوولان سایپا می‌گوید، این وام سرمایه در گردش به حساب می‌آید، بنابراین باید یک ساله بازپرداخت شود.
    وی تاکید می‌کند که پرداخت این وام دردسرهایی نیز دارد و تازه باید با بانک‌ها بر سر وثیقه و نرخ بهره آن سرو کله بزنیم.
    او ادامه می‌دهد: پس از دریافت وام، باید تازه به سراغ مسوولان سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان برویم و آنها را مجاب کنیم که یا در قیمت‌گذاری دخالت نکنند یا اجازه افزایش قیمت را به خودروسازان بدهند.
    به گفته وی، خودروسازان احتمالا باید وام دو هزار میلیاردی را با نرخ بهره بالایی بازپرداخت کنند و از همین رو باید بر سر افزایش قیمت خودروها با سازمان حمایت مذاکره کنند تا از این راه بتوانند وامشان را پس دهند.
    در این مورد دبیر انجمن خودروسازان نیز تاکید می‌کند سازمان حمایت نباید در قیمت‌گذاری خودروها دخالت کند. نعمت بخش در عین حال عنوان می‌کند که سازمان حمایت نیز به مشکلات خودروسازان واقف است.
    با این حساب، احتمالا باز هم باید در آینده نزدیک شاهد کش و قوس میان خودروسازان و سازمان حمایت باشیم و این بار به بهانه پرداخت وام دو هزار میلیاردی.

صفحه 213 از 771 نخستنخست ... 113163193203204205206207208209210211212213214215216217218219220221222223233263313713 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  


Copyright ©2000 - 2013, Jelsoft Enterprises Ltd کیــــــــــان ستـــــــــــ ...® اولین و بزرگترین سایت فوق تخصصی الکترونیک در ایران



Cultural Forum | Study at Malaysian University