نظارتی برسیستم های صوتی خودروها انجام نمی شود




Click here to enlarge
Click here to enlarge
به گزارش خبر خودرو،معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان استاندارد وتحقیقات صنعتی ایران با بیان این مطلب که استانداردی در زمینه آلایندگی صوتی خودروها تدوین نشده است گفت: هنوز استاندارد اجباری در زمینه آلایندگی صوتی در خودرو ها تدوین نشده است واین استاندارد جزء استاندارد های 51 گانه محسوب نمی شود.
بهادر کاظمی در ادامه گفتگو با خبرنگار خبر خودرو گفت: این سازمان فقط بر تجهیزاتی که مشمول مقررات استاندارد می شود از جمله شیشه ،لاستیک و ***** نظارت دارد.
وی افزود: استاندارد آلایندگی صوتی در موتور سیکلت ها بستگی بر ظرفیت و حجم مصرف سوخت در این وسیله نقلیه دارد.
وی در خصوص برخورد با مراکز نصب سیستم های صوتی غیرمجازبرروی خودرو ها گفت: سازمان استاندارد هیچگونه نظارتی براین مراکز ندارد زیرا هر گونه نظارت نیازمند تدوین قانونی در این خصوص است. نظارت براین موارد برعهده پلیس است واگر خودرویی از حالت استاندارد خارج شود پلیس با این خودروها برخورد خواهد کرد.
وی در خصوص استاندارد بوق های نصب شده برروی خودرو ها گفت: بوق خودرو به عنوان یک ابزار ایمنی و هشدار دهنده دارای استاندارد است واین سازمان نظارت های لازم را در شرکت های خودروسازی به منظور نصب این سیستم هاانجام می دهد ودر صورتیکه راننده ای بوق خودرا در خارج از کارخانه تعویض کندوآن را از حالت استاندارد خارج کند با آن برخورد خواهد شد.
کاظمی در خصوص استاندارد بوق خودروها گفت: هشداردهنده خودرو باید در ناحیه ای کاملاً باز و ساکت اندازه گیری شده باشد و یا در محفظه ای بی پژواک، آزمایش شود. میکروفونی که برای اندازه گیری استفاده می شود، باید در جهتی باشد که تراز صدای اندازه گیری شده حداکثر باشد.
وی در پایان گفت:اندازه گیری های تراز صدا باید در مقیاس شبکه وزن دهنده A استاندارد IEC و توسط چند ترازسنج صورت گیرد. وسیله هشداردهنده باید با ولتاژ 6/5، 13یا 26 ولت که درخروجی منبع توان الکتریکی اندازه گیری شده و به ترتیب مطابق با ولتاژهای نامی6، 12، یا 24 ولت تغذیه شود .