دبیرپنجمین کنفرانس بین المللی صنعت CNG: خودکفایی در صنعت CNGمهمترین محور کنفرانس امسال

حسین هاشمی با تاکید بر محوریت تولید ملی در کنفرانس امسال CNG از بررسی استفاده از LNG در حمل و نقل عمومی کشور خبر داد و گفت: امکان افزایش سهم CNG در سبد سوخت کشور وجود دارد.
وی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، اظهار داشت: کنفرانس CNG در تاریخ 23 و 24 مهر با حضور ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت، وزارت نفت، وزارت صنعت، کمیسیون انرژی مجلس، کمیسیون صنایع و معادن، پژوهشگاه‌های مرتبط با موضوع CNG، انجمن‌های مرتبط و شرکتهای تولید کننده تجهیزات CNG برگزار می‌شود.
هاشمی افزود: مهمترین محور کنفرانس امسال CNG خودکفایی در صنعت CNG علی‌رغم تحریم‌ها و با رویکرد توسعه سوخت‌های جایگزین خواهد بود؛ در واقع کنفرانس امسال دقیقا در راستای تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی برگزار می شود.
دبیرپنجمین کنفرانس cng اضافه کرد: این کنفرانس با حضور شرکت‌های داخلی و خارجی در هتل المپیک تهران برگزار می‌شود و ریاست شورای راهبردی کنفرانس برعهده ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت است.
هاشمی گفت: شورای راهبردی با حضور معاونان وزیر از وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و نفت تشکیل می‌شود.
وی با اشاره به فضای 2 هزار متری غرفه‌ها در نمایشگاه امسال اظهار داشت: برای اولین بار تولیدکنندگان صنعت CNG برای حضور در این کنفرانس و نمایشگاه جانبی آن 40 درصد تخفیف می‌گیرند.
وی افزود: اعلام کردیم 3 نفر از اساتید و دو نفر از دانشجویان هر یک از دانشگاه‌های معتبر صنعتی می‌توانند به صورت رایگان در کنفرانس شرکت کنند. تلاش می‌کنیم در این کنفرانس یک مدیریت راهبردی موثر را در بخش CNG ارائه کنیم.
دبیر کنفرانس CNG اضافه کرد: انجمن‌های جهانی از جمله انجمن آسیا و اقیانوسیه و انجمن خودروهای گازسوز جهان را برای حضور در کنفرانس دعوت کردیم.
وی گفت: یکی از مواردی که به عنوان نوآوری و برای اولین بار مطرح شد آن است که به جز CNG چگونه می‌توانیم از گاز طبیعی کاربردهای دیگری در خودروها بگیریم.
هاشمی افزود: یکی از بحث‌های مطرح امروز جهان استفاده از LNG است که در خودروهای سنگین و یا حتی کشتی‌ها در کشورهای پیشرفته در حال استفاده است چرا که هم حمل آن ساده‌تر است و هم تکنولوژی استفاده از آن به پیچیدگی CNG نیست.
وی توضیح داد: در CNG باید فشار به 300 تا 500 یار رسانده شود در حالی که در LNG تنها دما باید کاهش داده شود چنانکه دما تا منفی 160 درجه کاهش یافته و در مخزنی با 7 تا 8 بار فشار ذخیره می‌شود؛ تولید این مخازن نیز بسیار ساده است.
دبیر کنفرانس CNG اضافه کرد: کشور ما دومین ذخیره گازی دنیا را در اختیار دارد و بسیاری از کشورها نیز با سرعت زیادی به سمت استفاده از گاز طبیعی در حمل و نقل حرکت می‌کنند.
وی اظهار داشت: در هند توسعه صنعت CNG در 3 سال گذشته 50 درصد رشد داشته است در چین نیز وضعیت به همین منوال است.
وی با بیان اینکه در آمریکا نیز استفاده از LNG در حمل و نقل در حال توسعه است، گفت: دو یا 3 کشور اروپایی نیز خودروهای پایه گازسوز تولید کرده‌اند که آلمان از آن جمله است؛ البته در اروپا لوله‌کشی گاز به گستردگی ایران وجود ندارد و توسعه زیرساخت‌های آن زمان بیشتری می‌برد.
هاشمی تاکید کرد: با توجه به ذخایر گاز کشور و ایجاد زیرساخت‌ها امکان افزایش سهم CNG در سبد سوخت نیز وجود دارد که یکی از بسترهای این امر توسعه جایگاه‌های CNG است.
وی افزود: در بعضی کشورها مانند کره جنوبی 90 درصد حمل و نقل عمومی به وسیله CNG و LPG انجام می‌شود چنانکه LPG در تاکسی‌ها و CNG در اتوبوس‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
وی اضافه کرد: استفاده از CNG در حمل و نقل عمومی کشورمان به دلیل مسائل فنی اتوبوس‌های تولید شده، مشکلاتی ایجاد کرد که تصور می‌کنم در آینده قابل اصلاح است تا ما به سمت حمل و نقل عمومی برپایه گاز حرکت کنیم.
دبیر کنفرانس CNG گفت: دانشگاهیان می‌توانند در این کنفرانس مقالات خود را ارائه کنند و از این طریق بار علمی کنفرانس را بالاتر ببرند. ضمن اینکه در این کنفرانس از میان شرکتهای فعال تولید کننده در صنعت CNG از 5 شرکت تقدیر خواهیم کرد.
وی افزود: در عین حال قصد داریم تمام شرکت‌های فعال در کشور چه در بخش دانش مهندسی و چه در بخش تولید را در این کنفرانس شناسایی کرده و ساماندهی کنیم. فعالان این صنعت می توانند از طریق پست الکترونیکی iranngv@yahoo.com تماس بگیرند و به شرکتهای برتر جوایزی اهدا خواهد شد.
همچنین پنجمین کنفرانس بین المللی صنعت cng ونمایشگاه وصنایع وابسته در 23و 24 مهرماه سال91 با حضور ذینفعان و دست اندرکاران این صنعت در هتل المپیک تهران برگزار خواهد شد .