سرمایه گذاری منطقی شرکت های خودروسازی آینده این صنعت را متحول خواهد کرد
به گزارش خبر خودرو، عضو هییت علمی دانشگاه علامه طباطبایی حمایت صندوق توسعه ملی را باعث افزایش سود خودروسازان عنوان کرد و گفت: راههای مختلفی برای افزایش سود شرکت های خودروسازی در کشور وجود دارد از جمله این راهکارها حمایت و کمک از سوی صندوق توسعه ملی و اختصاص ارز مرجع به این شرکت ها است.
دکتر امینی در ادامه گفتگو با خبرنگار خبر خودرو گفت: بانکها می توانند از طریق اعطای تسهیلات بانکی به این شرکت ها کمک کنند و وامهایی با سود های کم در اختیار این بخش قراردهند تا مانند سایر کشور هایی که در این عرصه پیشرفت کرده اند این شرکت ها هم بتوانند گامهای مثبتی در زمینه توسعه این صنعت بردارند.
وی افزود: در صورتیکه قیمت ارز افزایش یابد به نفع شرکت های خودروسازی است که محصولات خودرا صادر کنند زیرا از این طریق درآمد بیشتری کسب خواهند کرد. در این راستا افزایش کیفیت با استفاده از منابع داخلی باید به گونه ای باشد که بازار های صادراتی بیشتری برای این صنعت فراهم شود.
وی تصریح کرد: عمده نگراني سهامداران صنعت خودرو ناشي از كارا نبودن توسعه صنعت خودرو است. براي مثال شركت هاي خودرويي وارد فعاليت بانكداري، باشگاه داري و غيره شده اند، در حالي كه اگر شركت هاي خودروسازی به اين سمت حركت كنند كه توسعه و سرمايه گذاري ها را منطقي انجام دهند، آينده این صنعت متحول خواهد شد.
دکتر امینی در مورد برخي انتقادها درباره سرمايه گذاري هاي شركت هاي خودروساز گفت: سرمايه گذاري برخی شرکت های خودروسازی براي راه اندازي و تاسيس بانك از نقاط قوت اين شركت ها است و اغلب سرمايه گذاري ها 30 درصد بازدهي داشته است .
وی ضمن انتقاد از تقسيم سود شركت هاي خودرويي به خصوص دو شركت بزرگ گفت: اينكه گفته مي شود چرا شركت هاي خودروسازي اينقدر سود تقسيم مي كنند، تناقض وجود دارد. اگر خودروسازان سود را تقسيم نكنيم بايد سرمايه گذاري كنند، بنابراين تقسيم سود و سرمايه گذاري ضرورت كار است.
وي درباره اين انتقاد كه چرا صنعت خودرو در مسير توليد خودرو سرمايه گذاري مي كند،افزود: اگر خودروسازان وجوهي داشته باشند كه بازدهي مناسبي داشته باشد نبايد از طرف سهامداران داراي اشكال باشد. نتيجه سرمايه گذاري هاي سال هاي گذشته هم برآيند مثبتي از اين كار است و در نهايت اين سودها در خدمت توليد قرار مي گيرد.