اجرای استاندارد ملی مصرف سوخت خودروهای دوگانه سوز از نیمه دوم امسال




Click here to enlarge
Click here to enlarge
به گزارش خبر خودرو، مدير بهينه‌سازي انرژي در بخش حمل و نقل شركت بهينه‌سازي مصرف سوخت گفت: طبق ابلاغيه صورت گرفته، اجراي استاندارد ملي مصرف سوخت خودروهاي دوگانه‌سوز از ابتداي مهر ماه اجرایی خواهد شد.
محمد رضا فیض آبادی با بيان اين‌كه تاكنون هيچ معياري در كنترل مصرف سوخت خودروهاي دو‌گانه‌سوز توليدي در كشور تدوین نشده است، خاطرنشان كرد: عدم تعیین چنین معیاری تاکنون در رشد مصرف انرژي و افزايش آلايندگي به‌ويژه در كلانشهرها موثر بوده است، که با تدوين و تصویب استاندارد ملی مصرف سوخت خودروهای دوگانه سوز قطعا این مشکل تا حدود زیادی برطرف خواهد شد.
وی افزود : ‌از ابتداي مهر ماه امسال اجراي اجباري اين استاندارد آغاز خواهد شد و نظارت بر اجرای این استاندارد بر عهده سازمان ملی استاندارد است و شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، نقشی در این راستا نخواهد داشت.
وی گفت : به نظر می رسد با اجرای این استاندارد، برخي خودروهاي دوگانه‌‌سوز در حال توليد در كشور با توجه به ويژ‌گي‌هايي كه دارند، موفق به پاس كردن اين استاندارد نشده و از نظر شاخص‌هاي اين استاندارد از رده خارج محسوب شوند.
صحبتهای مدیر بهینه سازی انرژی در بخش حمل و نقل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در حالی است که بهمن ماه سال گذشته استاندارد مصرف سوخت خودروهای گازسوز به تصویب کارگروه اصلی تدوین معیار مصرف سوخت خودروها متشکل از نمایندگان وزارت نفت، وزارت نیرو، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان ملی استاندارد ایران و سازمان حفاظت محیط زیست رسید.
تدوین و تصویب این استاندارد به دلیل عدم وجود هرگونه کنترل بر مصرف سوخت خودروهای دوگانه‌سوز صورت گرفت تا با تدوین این معیار، خودروهای دوگانه‌سوز نیز مانند خودروهای بنزین‌سوز از نظر مقدار مصرف سوخت بررسی و رده‌بندی شوند.
معیار مصرف سوخت خودروهای گاز‌سوز دارای هفت شاخص است. ‌خودروهایی که رتبه انرژی A یا B یا C را دریافت کنند، کم مصرف خواهند بود. خودروهای دارای رتبه انرژی D نیز از نظر مصرف سوخت در سطح متوسط قرار می‌گیرند. خودروهایی هم که در رتبه‌ انرژی E ، F یا G قرار گیرند، پرمصرف محسوب شده و خودروهایی در خارج از رتبه G نیز از رده خارج محسوب شده و تولید آنها متوقف خواهد شد.
با اجرایی شدن این استاندارد از ابتدای مهر سال جاری، خودروهای دوگانه‌سوز تولیدی براساس این شاخص‌ها رده‌بندی شده و حتی ممکن است تولید برخی خودروهای دوگانه‌سوزی که بر اساس شاخص‌ها از رده خارج محسوب می‌شوند، متوقف شود