افزایش تاکسی های دوگانه سوز و کمبود جایگاه های سی ان جی
به گزارش خبر خودرو، دبیر انجمن صنفی صنعت “ CNG “کشور با اشاره به کمبود قابل توجه جایگاه “ CNG “برای تاکسی های دوگانه سوز پایتخت، گفت: هم اکنون 53 هزار دستگاه تاکسی در پایتخت مشمول دریافت سوخت “ CNG “هستند اما به دلیل کمبود جایگاه ، در حال حاضر این امکان تنها برای 23 هزار دستگاه تاکسی وجود دارد.
مرتضی ابراهیمی مقدم در ادامه گفتگو با خبرنگار خبر خودرو با اعلام اینکه مسئولیت مرتفع نمودن معضل کمبود جایگاه برای این دسته از خودروها به هیچ عنوان برعهده سازمان تاکسیرانی نیست ، افزود: ایجاد و احداث جایگاه از وظایف دولت بوده که می تواند با همکاری بخش خصوصی پوشش داده شود.
وی ضمن تاکید بر لزوم کمرنگ شدن حضور دولت در امر احداث و نگهداشت جایگاه های “ CNG “، ابراز داشت: ایجاد زمینه مساعد جهت ورود بخش خصوصی در این عرصه و افزایش فعالیت این بخش می تواند نتایج قابل ملاحظه ای را برای صنعت “ CNG “به ارمغان آورد.
وی با اشاره به دستور دولت مبنی بر دوگانه سوز بودن تاکسی های جدید الورود به ناوگان تاکسیرانی، اظهار داشت: با توجه به اینکه مقرر گشته تا پایان سال جاری حدود 17 هزار دستگاه تاکسی فرسوده فعال در ناوگان تاکسیرانی از رده خارج شود، بر همین اساس دولت بخش نامه ای را مبنی بر دوگانه سوز بودن تاکسی ها نو و جایگزین تصویب و ابلاغ نموده است.
وی تصریح کرد: با این تفاسیر , عملا ًتعداد تاکسی های دوگانه سوز به 70 هزار دستگاه خواهد رسید و این امر ،مشکل مذکور را در خصوص کمبود جایگاه “ CNG “برای سوختگیری تاکسی ها حادتر می کند.
ابراهیمی مقدم با اشاره به بالا بودن قیمت زمین در پایتخت، گفت: با توجه به اینکه هم اکنون دولت با کسری بودجه روبرو شده است، حرکت در مسیر ساخت و احداث مراکز عرضه کننده این فرآورده نفتی توسط دولت به کندی صورت می گیرد از اینرو لازم است که دولت از طریق فراهم سازی شرایط مساعد زمینه ورود بخش خصوصی را جهت فعالیت و مشارکت در این عرصه ایجاد نماید.
وی در ادامه سخنان خود ضمن بیان این نکته که تحریم ها نیز بر افت روند ساخت و احداث این مجاری عرضه موثر بوده است، افزود:البته تاثیر تحریم ها در مقایسه با محدودیت هایی که در داخل کشور جهت احداث این جایگاه ها وجود دارد، درصد ناچیزی را به خود اختصاص داده است.
وی خاطرنشان کرد: البته در این خصوص باید گفت که تاثیر افزایش فشارهای سیاسی حاکم بر مسائل اقتصادی بر بحث نگهداشت و تعمیر تجهیزات صنعت “ CNG “نمایان است.
ابراهیمی مقدم در پایان با اعلام اینکه هم اکنون حداقل یک هزار باب جایگاه “ CNG “در سراسر کشور نیازمند احداث و راه اندازی است ، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه تعداد تاکسی های دوگانه سوز پایتخت در آینده نزدیک به 70 هزار دستگاه افزایش می یابد ، هم اکنون حداقل به وجود 70 باب جایگاه “ CNG “در پایتخت جهت سوخت رسانی به دوگانه سوزهای ناوگان تاکسیرانی نیازمند هستیم این در حالیست که در حال حاضر تعداد جایگاه های اختصاصی برای تاکسیرهای تهران کمتر از 20 باب می باشد.