تدوین استراتژی صنعت خودرو در شرایط کنونی امکان پذیر نیست





Click here to enlarge
Click here to enlargeبه گزارش خبر خودرو،عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تدوین استراتژی صنعت خودرو کشور را نیازمند آمادگی همه نهادهای ذی ربط دانست و گفت: تدوین استراتژی صنعت بطورعام و صنعت خودرو بطور خاص مکرراً در وزارت صنعت معدن و تجارت و خودروسازی ها مورد پیگیری است منتهی تدوین استراتژی نیازمند اهداف ثابتی است که هم اکنون این اهداف وجود ندارد.
ایرج ندیمی در ادامه گفتگو با خبرنگار خبر خودرو گفت: زمانیکه اهداف ثابتی از لحاظ اقتصادی ،سرمایه گذاری و مناسبات بازارو واردات وجود نداشته باشد تدوین این استراتژی نیز فایده چندانی ندارد.
وی افزود: تدوین استراتژی در صنعت به این معنی است که هنگامی که قصد داریم هدفی را طی کنیم باید از اهداف و امکانات کشور با خبر باشیم به این معنی که ابتدا باید مشخص کنیم که با سایر کشور هاچه ارتباطی داریم بنابراین هنگامی که اهداف ثابتی از لحاظ متغییر های اثر گذار نداریم تدوین استراتژی صنعت خودرو جزء یک انشاء نخواهد بود .پس به نظر می رسد در شرایط کنونی این سیاست گذاری نه برای صنعت و نه برای خودرو ممکن نیست.
وی با بیان این مطلب که تدوین استراتژی نیازمند مشخص شدن اهداف است گفت: از لحاظ کلان هدف گذاری در صنعت خودرو وجود دارد و خودروسازان و قطعه سازان اهداف و برنامه های خودرا می شناسند منتهی برنامه هایی که دربازار است مشخص نیست و همین عوامل در تدوین این سیاست ها اثر گذار خواهد بود.
وی تصریح کرد: در این خصوص برنامه هایی نیز تدوین شده است ولی با توجه به شرایط بازار و تحریم هایی که وجود دارد و نوسانات نرخ ارز در شرایط موجودعملاً امکان اجرایی شدن این برنامه ها و جود ندارد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: بنابراین لازم است متناسب با تحریم ها و هدفمندی یارانه ها در قوانین گذشته بازنگری صورت گیرد. صرف تدوین استراتژی صنعت خودرو نمی تواند دلیلی براجرای آن باشد بلکه باید سایر عوامل نیز در نظر گرفته شود.
ندیمی در پایان گفت: به نظر می رسد اگر از لحاظ مهندسی، قوانین نیزمتناسب با تحریم ها و یارانه ها اصلاح نشود نمی توان استراتژی نوشت زیرا تصویر روشنی از آینده مشخص نیست .