موج: تردد 1.4 ميليون بمب متحرک در کشور

Click here to enlarge
زمان بازديد ادواري مخازن CNG يک ميليون و 400 هزار دستگاه خودروي دوگانه سوز گذشته است و همچنان اين خودروها بدون بازديد فني تجهيزات گازسوز در شهرها تردد مي کنند. به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی CNG کشور به نقل از خبرگزاري موج، هم اکنون بيش از 14 ميليون خودرو در سراسر کشور تردد مي کنند که از اين تعداد حدود سه ميليون و 400 هزار دستگاه دوگانه سوز است.
خودروهاي دوگانه سوز چه آنهايي که در کارخانه از ابتدا به صورت دوگانه سوز توليد شده و چه آنهايي که بعدا در کارگاهها با نصب مخازن CNG گازسوز گرديده است، بايد هر سال يک بار با بازديد کامل تجهيزات گازسوز برچسب بازديد دوره اي دريافت کرده و از کارکرد درست تجهيزات گازسوز خودروي خود مطمئن شوند.

زمان بازرسي فني 41 درصد خودروهاي دوگانه سوز از موعد گذشته است
اين بازديدهاي دوره اي به منظور جلوگيري از بروز حوادثي از نظير نشت و انفجاز مخزن CNG در خودروهاي دوگانه سوز صورت مي گيرد. اما متاسفانه در گيرودار نظارت ضعيف، در حال حاضر از مجموع 3 ميليون و 400 هزار خودروي دوگانه سوز فعال در حمل و نقل کشور در حدود يک ميليون و 400 هزار دستگاه از زمان مجاز بازديد دوره اي مخزن گذشته اند و تحت بازرسي هاي فني قرار نگرفته اند.
اين موضوع وقتي بحراني تر مي شود که متوجه شويم تعداد قابل توجهي از اين خودروها از ابتدا به صورت غيرمجاز دوگانه سوز شده اند و چه بسا از همان ابتدا نصب مخزن CNG در آنها ايرادات فني داشته است.
بر اساس اظهارات متعدد مديران فعال در صنعت پخش فرآورده هاي نفتي کشور، آمار رسمي خودروهاي دوگانه سوز در حدود 2 ميليون و 800 هزار دستگاه است که اين تعداد هم خودروهايي که در کارخانه به صورت دوگانه سوز توليد شده اند و هم خودروهايي که در کارگاههاي مجاز به خودروي گازسوز تبديل شده اند را در بر مي گيرد، از اينرو مي توان گفت حدود 600 هزار دستگاه خودروي دوگانه سوز در سراسر کشور در تبديل کارگاهي در کارگاههاي غيرمجاز به خودروي گاز سوز تبديل شده اند.

پس از يک دهه زمان ساماندهي بازرسي فني مخازن CNG فرانرسيده است؟

10 سال از ورود خودروهاي دوگانه سوز به چرخه حمل و نقل کشور مي گذرد اما هنوز بازديد دوره اي مخازن CNG ساماندهي نشده است. طبق قانون، خودروهاي دوگانه سوز بايد به صورت دوره اي هر سال يکبار تحت بازرسي کامل تجهيزات گازسوز قرار گيرند و در هنگام سوخت گيري اين برچسب بر روي خودرو نصب شده باشد. همچنين پس از 5 سال بايد مخزن CNG از خودرو باز شده و به صورت جدا نيز تست هاي فني روي آن انجام گيرد.
پس از انتشار خبرهايي از بازرسي نکردن دقيق خودرو در زمان بازديد دوره اي مخزن CNG ، خريد و فروش اين برچسب ها تعجب فعالان اين عرصه را بيش از پيش برانگيخته است چرا که بازديد دوره اي مخازن CNG و رفع اشکالات فني احتمالي آن آنقدر موضوع مهمي است که سهل انگاري در آن، بازي با جان خود و ديگران است. از اين رو چاره انديشي در ساماندهي بازديد ادواري مخازن CNG مي تواند از فجايعي که احتمال بروز آن با تردد يک ميليون و 400 هزار بمب متحرک در سراسر کشور وجود دارد، جلوگيري کند.