تورنادو؛ شاهکار هندی DC Deisgn
پرشین خودرو: شاید اغلب ما تاتاموتورز را به عنوان نماینده خودروسازان هندی بدانیم و هیچوقت فکر آن را نکنیم که شرکتی خاص به طراحی و تولید سوپراسپرتهایی دستساز و با تیراژ محدود در این کشور پرجمعیت و فقیر اشتغال دارد.
به گزارش «پرشین خودرو»، DC Deisgn که با معرفی کانسپت امپراتور در نمایشگاه خودروی دهلی در ژانویه 2010 توانست نام خود را بر سر زبانها بیندازد؛ اکنون محصول جدید دیگری را طراحی کرده که تورنادو نام گرفته است.
این شرکت که یک مرکز تحقیقات آکادمیک نیز در غرب هند دارد از وجود طراحی چون " دیلیپ چهابریا " استفاده میکند. طراحی که در شکلگیری خودروهایی چون آستون مارتین DB9، شورلت بیت و REVA EV نقشی موثر ایفا کرده است.
تورنادو برپایه کانسپت امپراتور شکل گرفته و از پلتفرم و قوای محرکه آئودی استفاده میکند. فاصله بین دو محور بسیار کشیده و استفاده از رینگهای بسیار بزرگی که در تایرهایی با ابعاد 325 جای گرفتهاند؛ چهرهای خاص و متفاوت به این خودرو میبخشد.
تورنادو را باید مظهر تمام کارهای عجیب و غیرمعمولی که یک طراح میتواند بر روی یک خودرو انجام میدهد دانست! فرم رو به جلوی کابین و گلگیرهای مواج و برآمده؛ فرم شکسته و نامتداول شیشههای جانبی و تناسبات خاص؛ از تورنادو یک سوپراسپرت متفاوت و به شدت جلب توجه کننده ساختهاند.
استفاده از آرایش 2+2 با پیشرانهای که در وسط قرار گرفته؛ به بهبود عملکرد و تواناییهای حرکتی خودرو کمک میکند؛ توانایی که خود شرکت سازنده ادعا میکند در حد و اندازه های یک اس یو وی است!
پیشرانه 12 سیلندر 6 لیتری که از آئودی به عاریت گرفته شده با تغییرات صورت گرفته بر روی آن حداقل 25 درصد توان بیشتری نسبت به 500 اسببخار قدرت و 1000 نیوتونمتر گشتاور محصولات مرسوم آئودی تولید میکند.
لوکس بودن قطعا توقعی است که هر خریداری از یک سوپراسپرت دستساز و گران قیمت انتظار دارد. به همین دلیل طراحان حرفهای تورنادو سعی کردهاند هرقدر که در بیرون خودرو طرحی خاص و عجیب و غریب ایجاد نمودهاند؛ در داخل از ترکیب رنگهای آشنا و خلاقیتهایی حسابشده استفاده کنند.
استفاده از ترکیب رنگ کرم و سیاه در کنار خطوط و حجمهای سیال و متحرک؛ کابین تورنادو را جذاب و تا حدی به فیلمهای علمی-تخیلی نزدیک نمودهاند. طراحان سعی کردهاند هیچیک از بخشهای اتاق را از دست ندهند و برای تمام آنها طرحی ارایه کنند. همین رویکرد هر کدام از چهارصندلی جداگانه تورنادو را دارای شخصیت و امکانات خاص خود کرده است.
از لحاظ تکنولوژیکی نیز در نظر گرفتن ادوات و کلیدهای کامپیوتری پیشرفته، تورنادو را یک سر و گردن نسبت به سوپراسپرتهای دستسازی که صرفا بر پایه عوامل مکانیکی ساخته شدهاند متمایز میکند. سامانه موسوم به iDCdrive به کنترل سادهتر ادوات و برطرف کردن نیازهای سرنشینان کمک میکند.
سیستم نمایش اطلاعات بر روی شیشه جلو ( Head Up Display ) و دوربین دید عقب نیز از دیگر تجهیزاتی هستند که DC Deisgn برای تورنادو در نظر گرفته است.