ضرورت وضع عوارض سنگین بر خودرو های فرسوده




Click here to enlarge
Click here to enlarge

به گزارش خبرخودرو ، سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در خصوص نوسازی خودرو های فرسوده شهرتهران اظهار داشت : با توجه به اینکه در حال حاضر قیمت خودرو ها افزایش داشته است روند نوسازی خودرو های فرسوده به کندی پیش خواهد رفت .
خسرو دانشجو در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو افزود : سالانه حدود 500 هزار دستگاه خودرو به جمع خودرو های شهر تهران افزوده می شود که اگر هر یک از آنها 10 متر مربع فضا اشغال کنند و ساخت خیابان ها ادامه داشته باشد ما می توانیم ترافیک را در سطحی که وجود دارد کنترل کنیم و امکان کاهش ترافیک وجود نخواهد داشت زیرا فضای قابل استفاده برای ساخت خیابان و اتوبان محدود است و امکانات و منابع مالی توان برآوردن این نیاز را دارا نیستند .
وی تصریح کرد : همانطور که در شورای دوم و سوم مکررا اعلام شد بهترین راه جهت کنترل ترافیک شهر تهران و همچنین نوسازی خودرو های فرسوده این است که همزمان با شماره گذاری هر خودروی جدید یک خودروی فرسوده از چرخه خارج شود تا به این واسطه تعداد خودرو ها همواره در حالت تعادل باقی بماند و ترافیک و آلودگی هوا در شهر تهران کاهش پیدا کند .
دانشجو در ادامه گفت : در شرایطی که عوارض خودرو های فرسوده از خودرو های نو کمتر است و هزینه تعمیرات برای خودروهای فرسوده کمتر از خودرو های نو تمام می شود برای مالکان به صرفه نیست که اقدام به تعویض خودرو نمایند. بنابراین لازم است تا تصمیماتی از قبیل وضع عوارض سنگین برای خودروهای فرسوده اتخاذ شود تا مالکان این خودروها را به خرید خودرو جدید ترغیب نماید . دیگر زمان آن فرا رسیده است که عمر مفید خودروها تعیین شود . در این صورت هم روند نوسازی با سرعت بیشتری پیش خواهد رفت و هم تاثیر به سزایی در کاهش آلودگی و ترافیک خواهد داشت .
وی در پایان اضافه کرد : در صورتی که طرح مورد نظر شورای شهر عملی شود جا برای ارائه خودرو های جدید از سوی خودرو سازان باز می شود و خودرو سازان در بازه زمانی معقولی جایگاه خود را در بازار جدید پیدا خواهند کرد که نیاز به تنوع و طرح های جدید خواهد داشت .