ایسنا: انتقادهای رییس انجمن CNG کشور از وضع موجود در این صنعت
در حال حاضر افزایش کارمزد جایگاههای CNG ابلاغ نشده و علیرغم این که این کارمزد و هزینه تمام شده برای هر متر مکعب بیش از 80 تومان است، اما مشاهده میشود این مبلغ هنوز 40 تومان محاسبه میشود. به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی CNG کشور به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران، اردشیر دادرس با حضور در غرفه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در نوزدهمین دوره نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاریها در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: یکی دیگر از مشکلات موجود در جایگاه های CNG مغایرت قبوض گاز و فروش این جایگاه هاست.
وی افزود: این مغایرت به دلیل آن است که چگالی گاز در نقاط مختلف کشور متفاوت بوده و می بایست شهر به شهر و جایگاه به جایگاه در قبوض گاز نوشته و محاسبه شود. اما این در حالی است که متاسفانه در قبوض شرکت ملی گاز این موارد رعایت نمی شود.
دادرس با بیان این که ایران جایگاه اول در جهان را از نظر تعداد خودروهای گازسوز دارد، تصریح کرد: در حال حاضر حدود سه میلیون خودروی مجاز دوگانه سوز و حدود 500 هزار خودروی استاندارد، اما غیر مجاز (تبدیل کارگاهی خارج از شبکه) در کشور وجود دارد. همچنین از نظر تعداد جایگاههای CNG با 1960 جایگاه رتبه چهارم جهان و از نظر نسبت تعداد خودرو به جایگاه (استاندارد جهانی برای هر هزار خودرو یک جایگاه CNG است) مقام یازدهم دنیا را داریم و این نشان میدهد که باید بیش از پیش در این زمینه توجه و سرمایهگذاری کنیم، چرا که با وجود بیش از سه میلیون و 500 هزار خودرو گازسوز، باید 3500 جایگاه CNG در کشور داشته باشیم و این در حالی است که 1960 جایگاه در کشور داریم.
رییس انجمن CNG کشور با بیان این که بخش خصوصی باید برای توسعه جایگاههای CNG در کشور حضور پررنگی داشته باشد، تصریح کرد: از آنجایی که حدود 70 درصد از تجهیزات فنی جایگاههای CNG وارداتی است، پس از افزایش شدید قیمت ارز، قیمت قطعات یدکی و هزینه تعمیر و نگهداری جایگاههای CNG نسبت به گذشته بیش از سه برابر شده و هزینههای سنگینی را به جایگاه داران تحمیل کرده است و بخش خصوصی نیز با توجه به این مشکلات، استقبال چندانی از این صنعت نمیکند.
رییس انجمن CNG کشور با اشاره به ضرورت تعیین تسهیلات و بسته های حمایتی از سوی دولت برای افزایش حضور بخش خصوصی در صنعت CNG، عنوان کرد: این در حالی است که هم اکنون وعده تعریف بستههای حمایتی بخش دولتی به بسته های ریاضت اقتصادی تبدیل شده و در واقع با این وضعیت اقتصادی سرمایهگذاری برای ساخت جایگاه CNG هیچ گونه توجیه اقتصادی ندارد.
دادرس ادامه داد: در حال حاضر یک میلیون و 500 هزار خودروی دو گانه سوز در کشور وجود دارد که علیرغم گذشته 3 سال از گاز سوز شدن آنها هنوز بازرسی ادواری مخازن آنها صورت نگرفته و با توجه به این که بر اساس مصوبه هیات وزیران، وزارت کشور متولی این موضوع است، این وزارتخانه هیچ اقدام اجرایی ای در این رابطه انجام نداده است و ممکن است این خودروها در هنگام سوخت گیری در جایگاههای CNG منفجر شوند.
دادرس عنوان کرد: کاهش شدید توسعه جایگاه های CNG، نشان دهنده توان ناکافی بخش دولتی و بیاقبالی بخش خصوصی نسبت به این حوزه است.
وی در پایان گفت: کارمزد پایین جایگاه ها، مغایرت قبوض گاز و فروش جایگاه ها، افزایش سه برابری قیمت قطعات یدکی و عدم تعریف تسهیلات و بسته های حمایتی از سوی بخش دولتی، سبب عدم اقبال بخش خصوصی به سرمایه گذاری در حوزه ساخت جایگاه های CNG شده است. __________________








پاسخ با نقل قول
