اختصاص ارز صادراتی ، کمک موثری به صنعت خودرو نیست




Click here to enlarge
Click here to enlarge


به گزارش خبر خودرو ، دبیر انجمن قطعه سازان گفت : اختصاص ارز صادراتی به صنعت خودرو ، تنها کمک جزئی به این بخش از صنعت بوده و نقشی تعیین کننده در وضعیت موجود صنعت خودرو نخواهد داشت. ساسان قربانی در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو، با بیان این مطلب افزود : البته چنین تصمیمی ، سیاست درست و مناسبی در کمک به تامین منابع ارزی مورد نیاز شرکتهای خودروساز است اما در شرایطی که دو شرکت بزرگ خودروساز کشور دچار کاهش شدید تولید هستند این اقدام نقش تعیین کننده ای در وضعیت خودروسازان نخواهد داشت.
وی تاکید کرد : در صورت ادامه تولید با تیراژ منطقی در شرکتهای خودروساز ، ارز حاصل از صادرات در صنعت خودرو موضوعیت مفهومی خواهد یافت.
وی افزود : هر چند در شرایطی که دو شرکت بزرگ ایران خودرو و سایپا در نقل و انتقال پول و خرید برخی قطعات و مواد اولیه وارداتی با مشکل مواجه هستند این تصمیم امکان تامین منابع ارزی مورد نیاز آنها را فراهم خواهد نمود اما مشکل کنونی هر دو شرکت خودروساز افت شدید تولید است به طوری که در حال حاضر با یک سوم ظرفیت تولید زمان مشابه از سال گذشته تولید صورت می گیرد.
وی با اشاره به اینکه این اقدام تاثیر چندانی بر رفع مشکل تولید شرکتهای خودروساز نخواهد داشت ، خاطر نشان کرد : در صورتی که مثلا در شرایط ایده ال هر دو شرکت سایپا و ایران خودرو مجموعا 500 میلیون دلار صادرات داشته باشند باز هم این رقم تامین کننده نیاز ارزی این شرکتها نخواهد بود.
وی یاد آور شد : در شرایطی که شرکتهای خودروساز برای واردات برخی قطعات به صورت CKD نیاز ارزی دارند ، مسلما ارزی جهت ارائه به قطعه سازان و رفع مشکل تولید در این بخش باقی نخواهد ماند و بالطبع چرخه معیوب مشکل نقدینگی و کاهش تولید در صنعت خودرو ادامه خواهد یافت.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه باید چرخه معیوب تولید درصنعت خودرو اصلاح شود ، گفت : هم اکنون به دلیل افزایش نرخ ارز، نیاز ریالی شرکتها در مقایسه با سال گذشته به 3 برابر افزایش یافته است در حالی که منابع ریالی و مالی موجود در شرکتهای خودروساز و قطعه ساز نسبت به مدت زمان مشابه نه تنها افزایش نداشته ،بلکه با کاهش نیز روبرو شده است بنابراین اتخاذ چنین راهکاری، کمک موثری بر صنعت نخواهد بود و نقش تعیین کننده در این راستا نخواهد داشت.
دبیر انجمن قطعه سازان همچنین در بخشی از این گفتگو به راهکارهای رفع مشکلات موجود صنعت خودرو پرداخت و گفت : در شرایطی که قیمت مواد اولیه تولید خودرو در داخل افزایش یافته است ضروری است دولت به منظور حفظ تولید در کشور، به شرکتهای تولید کننده مواد اولیه صنعت خودرو مثل فولاد مبارکه و مس سرچشمه و ... سوبسیدی اختصاص دهد تا در این راستا مابعد التفاوت افزایش غیر عادی مواد اولیه تولید به نحوی تامین شود و از سویی دیگر دولت محترم به عملکرد کشورهایی که صنعت خودرو آنها در گذشته صدمه دیده توجه کند، ما می توانیم با الگوبرداری اصولی و منطقی از راهکارهای آن کشور برای عبور از بحران استفاده کنیم ، نمونه ها بسیار زیاد هستند ولی متاسفانه کسی تا کنون چنین تحریمی نداشته و با کمال تاسف باید عرض کنم با توقف کامل این صنعت مهم و اساسی کشور فاصله زیادی نداریم و باید اقدام عاجل صورت گیرد.
قربانی در ادامه به اهمیت تولید در اقتصاد کشورها اشاره و خاطر نشان کرد : ارائه هر راهکاری در رفع مشکل صنعت خودرو ، در شرایطی نتیجه بخش است که عزم دولت بر حمایت از تولید باشد چرا اگر کشوری چرخش اقتصادی خود را بر مبنای فعالیتهای غیر تولیدی قرار دهد قطعا دجار چنین مشکلاتی در تولید خواهد شد.
وی در ادامه ضمن لزوم رفع مشکل گشایش اعتبار شرکتهای قطعه ساز ، تصریح کرد : دولت باید در جهت حل مشکلات صنعت خودرو به بانک ها ابلاغ نماید که گشایش اعتبار برای شرکتها با 10 درصد قیمت خرید صورت گیرد نه 150 درصدی که هم اکنون انجام می شود اقدامی که در همه کشورها در شرایطی که نوسانات ارزی ایجاد می شود در حمایت از تولید صورت می گیرد.
وی در ادامه به مشکل بیکاری در جریان مشکلات کنونی صنعت خودرو پرداخت و گفت : در حال حاضر به جهت مشکل نقدینگی و تولید ، 45 درصد از نیروهای موجود در شرکتهای قطعه ساز تعدیل شده است که قطعا این حجم از بیکاران موجب افزایش مشکلات و معضلات جدی در جامعه خواهد شد بنابراین بسیار مناسب است که دولت به جای ارائه بیمه بیکاری ، این میزان نقدینگی را در اختیار شرکتهای تولیدی قرار دهد تا ضمن رونق تولید ، نرخ بیکاری نیز کاهش یابد.
وی ارائه تسهیلات مصوب دولت به شرکتهای خودروساز را راهکاری دیگر بر رفع مشکلات موجود قطعه سازان ذکر کرد و گفت : در حالی که اوایل امسال و درحضور معاون اول رئیس جمهوری ،اختصاص تسهیلات 2 هزار میلیاردی به صنعت خودرو مطرح گردید تا 80 درصد این رقم به شرکتهای قطعه ساز باز گردد و مشکلات نقدینگی در این بخش رفع شود اما متاسفانه تاکنون این تسهیلات ارائه نشده است .
قربانی همچنین آزادسازی قیمت خودرو را مهمترین راهکار در شرایط کنونی عنوان کرد و افزود : در شرایطی که قیمت تمام شده تولید در شرکتهای خودروساز حدود 85 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است قطعا 20 درصد افزایش قیمت خودرو ، مشکلی از صنعت خودرو را رفع نخواهد کرد. بنابراین در چنین وضعیتی باید ضمن حذف تعرفه واردات ، قیمت گذاری خودرو آزاد گردد تا در شرایط بازار رقابت، قیمت خودرو تعیین شود.
وی اصلاح بهره بانکی را، اقدام جدی دیگر در صنعت خودرو مطرح کرد و گفت : هم اکنون بیش از 35 درصد از قیمت تمام شده یک خودرو ،صرف هزینه های مالی ، مالیات بر ارزش افزوده ، بیمه و غیره می شود به طوری در راستای این هزینه ها ، بهره بانکی که شرکتها به بانک ها می پردازند 25 درصد است که باید به منظور رفع مشکلات تولید در صنعت خودرو، بهره بانکی نیز در این بخش اصلاح شود.
وی در پایان خاطر نشان کرد : متاسفانه شرایطی برای فضای کسب و کار واحدهای تولیدی ، آن هم در سال حمایت از تولید و کار و سرمایه ایرانی ایجاد شده است که کمتر کسی خواهد توانست وارد عرصه تولید شود و فعالیتهای بازرگانی ، واسطه گری و کاذب روز به روز رونق می گیرد..