مرسدس Ener G-Force؛ نسخهای از G کلاس 2025
پرشین خودرو: آغاز مسابقه طراحی لوس آنجلس بهانه به دست طراحان مرسدس داد تا به سراغ گوشهگیر ترین عضو خانواده این شرکت که از سال 1979 در خط تولید قرار دارد و همچنان با چهره مشابه آن روزها تولید میشود؛ بروند.
به گزارش «پرشین خودرو»، ایده طراحی خودرویی پلیس برای سال 2025؛ به خودی خود میتواند منشا خلاقیتهای بسیاری شود و طراحان واحد کارلسباد کالیفورنیا نیز به پتانسیل این خلاقیتها به خوبی آگاه بودهاند و از آن نهایت استفاده را بردهاند.
در کنار طراحی یک خودروی پلیس برای سال 2025 که باید با خصوصیات آن زمان که احتمالا شامل تعداد بیشتری از جمعیت انسانی و در نتیجه نیاز به ابزارهای توانمندتری برای کنترل آنها خواهد بود؛ طراحان مرسدس تصمیم گرفتند تا بر همین اساس یک گونه کانسپت را هم معرفی نمایند که در حقیقت گونه شهری این خودروی پلیس است و به آینده کلاس G اشاره دارد. تیم طراحی با ترسیم طرحهای متعدد در نهایت طرحی را برگزید که با حجم برجسته و عضلانی، نوید سبک تازه از طراحی این نسل کهنه ولی محبوب مرسدس را میدهد.
طراحی این مرسدس شامل المانهایی میشود که شخصیت خاصی به آن بخشیدهاند. بدنه کشیده و در عین حال پهن، خط شانه بلند، ستونهای صاف و قرار گرفته در پس زمینه و haunch ها یا عضلات برجسته گلگیرها؛ که از آن چهره کاملا متفاوت با سایر محصولات مرسدس ساختهاند. دماغه صاف و جلوپنجره بزرگ همچنان المانهای خاص این مرسدس هستند در حالی که تناسبات به کار رفته و احجام برآمده چندان با زبان طراحی جدیدی که از مرسدس میشناسیم مطابقت ندارند. طرح بدنه کاملا بر اساس حجمها شکل گرفته و خبری از خطوط برجسته و شکسته که در سایر محصولات مرسدس دیده می شد نیست. تنها نمای جلو است که به لطف چراغهای نرمگوشه LED و استفاده از خطوط مواج، اندکی حال و هوای متفاوتتری پیدا کرده است.
طراحی G Force را گویی بادهای سوزناک صحرا شکل دادهاند. نرمش خطوط و سطوح صیقلی همان تصویری هستند که از تپههای شنی کویر در خاطرمان باقی مانده است و ترکیب این تصویر آشنا- که در پس زمینه ذهن هر انسانی وجود دارد- با المانهای اغراق شده چون جلوپنجره بزرگ، رینگهای 20 اینچی و مهشکن های روی سقف؛ موجب میشود که این طرح در نظر بسیاری از بینندگان جذاب و دوستداشتنی به نظر برسد.
در نمای عقب بیشترین شباهتها با نسل کنونی G به چشم میخورد. گلگیرهای برجسته و چراغهای افقی که در پایینترین قسمت ممکن قرار گرفتهاند ترکیبی از حس نوستالژی G و سبک جدید طراحی مرسدس هستند؛ به خصوص با پرداختی که بر روی جزئیات این بخش صورت گرفته جلوه بصری بالاتری هم یافتهاند.
فرورفتگی روی سقف در حقیقت مخزنی است که با جمعآوری و ذخیرهسازی آب باران؛ از طریق یک مبدل پیشرفته آن را به هیدروژن مورد نیاز سلولهای سوختی تبدیل میکند ( ایده که در صورت عملی شدن میتواند منجر به تحول شگرفی در دنیای خودروسازی شود)؛ سلولهای سوختی که در هر چهار چرخ خودرو جاسازی شدهاند و 800 کیلومتر برد پیمایشی برای آن به همراه میآورند.
یکی دیگر از نوآوری هایی که باز هم بر روی این سقف قرار گرفته؛ سیستمی موسوم به Terra-Scan است که با دید 360 درجه؛ نسبت به شناسایی پستی و بلندیهای مسیرهای اطراف اقدام میکند و در نتیجه سیستم فنربندی و همینطور سامانه کنترل کششی را در بهترین وضعیت تنظیم مینماید. فرم برآمده و جذاب رکابهای جانبی هم میتواند به محلی برای ذخیره انرژی الکتریکی تبدیل شود.
باید منتظر نتیجه این رویداد مهم طراحی بود و دید که آیا این طرح احیاگر Gکلاس؛ میتواند در برابر سایر رقبای قدرتمند شانس پیروزی داشته باشد؟ فعلا که در فضای مجازی اینطور به نظر میرسد...
- امیررضا اسماعیلی
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()