جهان صنعت: زیان جایگاهداران در پی اختلاف حساب گاز مصرفی
در حال حاضر حدود یکهزار و 950 جایگاه CNG و بیش از سه میلیون و 500 هزار دستگاه خودرو گازسوز در کشور وجود دارد که با توجه به استانداردهای جهانی که بهازای هر یکهزار دستگاه خودرو یک جایگاه نیاز است، با کمبود حدود یکهزار و 500 جایگاه در کشور مواجه هستیم؛ کمبودی که موجب صفهای طولانی در پایتخت میشود.
به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی CNG کشور به نقل از روزنامه جهان صنعت، علی سلیمانی، عضو هیات مدیره انجمن صنفی CNG کشور در مصاحبه با خبرنگار روزناه جهان صنعت افزود،روزانه بسیاری از شهروندان ساعتها برای تامین سوخت خودروهایشان در صفهای طولانی به نوبت میایستند و گاهی این صفها از ساعات اولیه صبح شکل میگیرد.
علاوه بر این زیان جایگاهداران در پی اختلاف محاسبه گاز مصرفی، پایین بودن کارمزد پرداختی به جایگاهداران نیز از دیگر موارد مطرح در این بخش است.
وی در گفتوگو با روزنامه «جهانصنعت» از مشکلات بسیار جایگاهداران خبر میدهد، مشکلاتی که تنها با تدبیر و حمایتهای چندجانبه از سوی ارگانها و سازمانهای مسوول برطرف خواهد شد.
***
در حال حاضر چند جایگاه در کشور در حال فعالیت است؟ آیا تعداد جایگاههای موجود جوابگوی نیاز شهروندان است؟
در حال حاضر حدود یکهزار و 950 جایگاه CNG و بیش از سه میلیون و 500 هزار خودرو گازسوز در کشور وجود دارد که با توجه به استانداردهای جهانی که به ازای هر دستگاه خودرو یک جایگاه نیاز است، با کمبود حدود یکهزار و 500 جایگاه در کشور مواجه هستیم که این کمبود برای پاسخگویی به تقاضای شهروندان باید هرچه سریعتر پاسخ داده شود چراکه موجب افزایش مشکلات در این بخش خواهد شد.
تقاضا برای استفاده از سوخت CNG در جایگاههای سوخت CNG چگونه است؟
در حال حاضر با توجه به تمایل مالکان خودروهای گازسوز به استفاده از CNG و آمار اعلام شده با مازاد تقاضا در جایگاهها مواجه هستیم به طوری که در بسیاری موارد شاهد صفهای طولانی در جایگاهها هستیم.
گفته میشود جایگاهداران از بابت تفاوت محاسبه گاز مصرفی از طریق کنتور شرکت ملی گاز زیان میبینند، آیا این موضوع واقعیت دارد؟
در حال حاضر باوجود تمام تلاشها و اثبات واقعیتهای موجود در اختلاف محاسباتی گاز مصرفی جایگاهها و نیز کنتور شرکت ملی گاز، متاسفانه این اختلاف از سوی مسوولان رفع نشده گرچه راهحلهای کارشناسانهای مورد بررسی قرار گرفته و به نظر میرسد این موضوع در آینده نزدیک حل شود. در هر حال زیان وارده به جایگاهداران امری کاملا اثبات شده است که باید هرچه سریعتر برطرف شود.
کمبود جایگاههای CNG متوجه چه سازمان یا نهادی است و برای رفع این معضل چه اقدامی باید اندیشید؟
کمبود جایگاهها دلایلی از جمله موارد زیر را شامل میشود:
الف- فقدان زمین با متراژ مناسب و بر مناسب
ب- وجود انشعاب گاز لازم برای احداث جایگاه CNG در مجاورت زمین
ج- وجود انشعاب برق لازم برای احداث جایگاه CNG در مجاورت زمین
د- گران بودن زمین برای احداث جایگاه
ه- عدم امکان تغییر کاربری جایگاه پس از اخذ مجوز برای زمین
و- عدم صرفه اقتصادی جایگاهداری برای بخشخصوصی با توجه به نرخ خرید و فروش گاز و هزینههایی که با تورم مرتبا در حال افزایش است.
ز- عدم وجود زمین بایر و واجد شرایط در بسیاری از نقاط شهر
آیا جایگاههای CNG ما زیانده هستند یا خیر؟
جایگاههای CNG از سال 1389 تاکنون و با وجود افزایش چشمگیر هزینههای بهرهبرداری متاسفانه کارمزد ثابتی داشتهاند که به هیچوجه پاسخگوی فعالیت بهرهبرداران بخشخصوصی نیست و در حال حاضر با زیان مواجه هستند.
در حال حاضر بخشخصوصی چه نقشی در اداره یا بهرهبرداری جایگاهها دارد؟
بخشخصوصی در جایگاههای دولتی در قالب پیمانکار بهرهبرداری و در جایگاههای خصوصی در قالب مالک و بهرهبردار فعال است و سهم بخشخصوصی در مالکیت جایگاههای کشور حدود 10، 15 درصد است.
چه سازمان یا اتحادیه یا نهادی در بخش جایگاه CNG فعال هستند؟
شهرداریها، شرکتهای پخش مناطق، کارگروههای CNG استان، شرکتهای گاز استانی، ستاد حملونقل و سوخت کشور، شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی که هریک وظایف خاصی را در این بخش دارند.
شنیده شده است چندین جایگاه در تهران بلااستفاده است، علت چیست؟
علت بلا استفاده بودن میتواند به چند دلیل باشد: الف- مشکلات و نقایص فنی و کمبود قطعات یدکی، ب- قطع گاز جایگاهها از سوی شرکت گاز به بهانه عدم پرداخت قبوض بدون توجه به اختلاف مصرف جایگاهها و کنتور شرکت گاز، ج- مشکلات عدم راهاندازی انشعابات و نیز کمبود تجهیزات جهت راهاندازی ایستگاهها.
نظر شما در خصوص دوگانه سوز کردن خودروها چیست؟ آیا این موضوع به نفع کشور است یا خیر؟
با توجه به تخصیص سهم مشخص CNG در سبد سوخت کشور افزایش بیشتر تعداد خودروهای گازسوز صرفا افزایش تقاضا و مشکلات بیشتر را به دنبال خواهد داشت.
دستگاههای اجرایی از جمله وزارت صنایع چه تدبیری باید در این خصوص بیندیشند؟
دولت و وزارت صنایع با اعمال سیاستهای تشویقی و نیز بستههای حمایتی به بخشخصوصی، لازم است زمینهساز حضور بیشتر آنها در احداث جایگاههای خصوصی شوند این امر منجر به تعادل عرضه و تقاضا خواهد شد ضمن آنکه شرکتهای داخلی تامینکننده تجهیزات از رکود خارج و رونق اقتصادی را در این بخش شاهد خواهیم بود.
شهرداریها چه نقشی را در این بخش میتوانند داشته باشند؟
در ارتباط با شهرداریها ضروری به نظر میرسد که با توجه به ماهیت فنی و پیچیده این نوع فعالیت، نقش خود را از قالب کارفرما در قراردادهای دولتی به مالکیت تغییر داده و کارفرمای بهرهبرداری در جایگاههای غیرخصوصی از مجموعه وزارت نفت انتخاب شود.ضمن آنکه با تخصیص زمینهای کوچک و واجد شرایط زمینه استقرار و راهاندازی کمپرسورهای با ظرفیت کمتر را نیز فراهم کند. این دسته از کمپرسورها به انشعاب گاز ضعیفتر و نیز زمین کوچکتری نیاز دارند.از دیدگاهی دیگر شهرداریها میتوانند با اعمال رویههای قانونی نسبت به واگذاری جایگاهها به بخشخصوصی، گامی در راستای خصوصیسازی جایگاهها بردارند. __________________