لس آنجلس؛ نمایشگاه خودرو یا شو تکنولوژیهای بی استفاده؟!
پرشین خودرو: تا چند سال قبل، هر نمایشگاه خودرویی دوست داشت که خود را با برچسبهایی مثل «محیط زیست دوستانه»، «سبز» یا عناوینی از این قبیل معرفی کند.
به گزارش«پرشین خودرو»، حال نمایشگاه لسآنجلس که همیشه به عنوان یکی از قویترین حمایتکنندههای جایگزینهای موتور بنزینی و طرفدار محیط زیست شناخته میشد، اکنون در سال 2012 انواع و اقسام تکنولوژیهای مختلف و بعضا بدون استفاده را به نمایش گذاشته است.
اد کیم، معاون بخش تحلیلی رسانه اتوپسیفیک گفت: تغییر نمایشگاه لسآنجلس از تمرکز بر محیط زیست تا تمرکز بر تکنولوژی، یک پیشرفت طبیعی است.
شاید حرف آقای کیم درست باشد اما در هر صورت، عوض کردن ناگهانی توجه بر محیط زیست به توجه بر تکنولوژی در نمایشگاه لسآنجلس، کاملا بیمعنی است.
صنعت خودروسازی در دهه گذشته یاد گرفته است که خودروها و جایگزینهای کممصرف سوختی به طرز غیرقابل انکاری به هم مرتبط هستند. زمانی استفاده از موتورهای هیبریدی و تزریق مستقیم نوآوری محسوب میشد و همه آن را یک فناوری جدید میدانستند. اما امروزه این موارد کاملا رایج شدهاند. وقتی که فراری هم به فکر تولید یک مدل هیبریدی است، میشود فهمید که این مسائل همگی بسیار عادی و معمولی شدهاند.
چنین اتفاقی تقریبا برای تکنولوژیهای داخل خودرو هم افتاده است. مردم دوست ندارند وقتی که پشت فرمان مینشینند، زندگیشان متوقف شود. همچنین نمیخواهند که درباره تکنولوژی استفاده شده در داشبورد خود مطلع باشند. به همین خاطر است که تمرکز بیش از حد بر تکنولوژی در یک نمایشگاه بینالمللی خیلی منطقی نیست و به همین خاطر است که مرکز اجلاس نمایشگاه لسآنجلس خیلی طرفدار نداشت. چون با سرعت فوقالعاده افزایش علم، هیچ کدام از این سیستمها و ویژگیها چیزی نیستند که مردم به عنوان یک گزینه قبول کنند. بلکه آنها میخواهند که چنین تکنولوژیهایی به عنوان استاندارد در خودرویی که میخرند، موجود باشد.
بر اساس یکی از تحقیقات انجام شده توسط شرکت تحقیقاتی خودرو J.D Power، امروزه صاحبان خودروها به دنبال ویژگیهای ایمنی بهتری هستند و میخواهند که سیستمهای اطلاعرسانی قویتری داشته باشند. طبق این تحقیقات، سیستمهای قابل فعال با دستور صوتی بین ده ویژگی خواسته شده توسط اکثر علاقهمندان خودرو است.
شاید به همین خاطر بود که 21 خودروسازی که در نمایشگاه حضور داشتند، توجه چندانی به این تغییر ناگهانی در سیاستهای نمایشگاه نشان ندادند. جنرال موتورز سیستم مایلینک خود را به همراه اولین استفاده عملیاتی از سیستم صوتی سیری اپل نشان داد. کیا نسخهای به روز شده از سیستم اطلاعرسانی UVO خود را در معرض دید تماشاگران گذاشت و فورد هم نسخه جدیدی از سیستم مایفورد تاچ را اعلام کرد و گفت که سیستم جدید لمسی در مدل فورد فیستا موجود خواهد بود.
باز هم باید گفت که وقتی مدلی مثل فیستا با این ویژگیها عرضه میشود، همه نتیجه میگیرند که استفاده از این سیستمها عادی شده است.
بخش اجلاس نمایشگاه نیز با اینکه زمانی میزبان مارکهایی معروف مثل فراری و مازراتی بود، اما امسال توسط کارخانههای تکنلوژی مثل اینتل و کوالکام پر شده بود. شرکت اسپرینت هم آنجا بود و خبر تولید نسخه جدید ولوسیتی که کرایسلر با استفاده از آن سیستمهای اطلاعرسانی مدلهای دوج وایپر و رم پیکآپ را ساخته بود، اعلام کرد.
موضوع این است که چنین کارخانههایی آنجا نیستند که محصولات خود را بفروشند. بلکه آنها در نمایشگاه حضور دارند تا به خودروسازان مختلف، دیدی که از آینده دارند را نشان دهند. استفاده از مهندسین فناوری و شراکت با کارخانههای تکنولوژی توسط خودروسازان، نشاندهنده علاقه این صنعت برای برقراری ارتباط با تکنولوژی به روز است.
برندن فلین، مدیر بخش ارتباطات نمایشگاه گفت: شاید حضور کارخانههای تکنولوژی و اعلامیههایشان، آنقدر که مورد انتظار بود، مقبول عموم واقع نشده باشد اما حضور آنها، موضوع مهمی برای نمایشگاه و صنعت خودروسازی بود.
در نهایت باید گفت که اگرچه نیاز به نمایشگاهی مختص به تکنولوژی و ویژگیهای داخل خودرو احساس میشود اما تمرکز بیش از اندازه یک نمایشگاه بر چنین مسئلهای غیرعقلانی به نظر میرسد.