تولید ایرانی: بزرگترین جایگاه‌های CNGکشور هم ضررده شده‌اند



Click here to enlarge

قائم مقام ستاد حمل و نقل و مدیریت سوخت، گفت:‌ بزرگترین جایگاه‌های توزیع سی.ان.جی در کشور هم از عهده مخارج خود برنمی‌آیند. به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی CNG کشور به نقل از خبرگزاری تولید ایرانی، عبدالله جلالی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی تولید ایرانی، با بیان این که توزیع سی.ان.جی هم‌اکنون با دو مشکل مهم پایین بودن کارمزد جایگاه‌ها و اختلاف آنها با شرکت ملی گاز برسر میترینگ گاز تحویلی است، گفت: برطرف کردن مشکل‌های یاد شده موجب می‌شود تا صنعت حمل و نقل کشور، دوباره جان بگیرد و پویایی خود را بازیابد.

وی با تأکید بر این که وزارت نفت و شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی کشور پیگیرانه موضوع افزایش کارمزد جایگاه‌های توزیع سی.ان.جی را تعقیب می‌کنند، افزود: معلوم نیست که علت عدم ابلاغ بخشنامه افزایش کارمزدها چیست.

جلالی هر گونه شائبه موکول کردن افزایش کارمزد جایگاه‌ها را به اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها رد کرد و ادامه داد: هم‌اکنون وضعیت نگهداری و اداره این مراکز توزیعی بغرنج است و کوچکترین توجیه اقتصادی برای دارندگانشان ندارد.

وی تصریح کرد: جایگاه‌های بزرگ توزیع سی.ان.جی هم با وجود فروش بالا و مراجعه پرشمار متقاضیان تنها می‌توانند با درآمدهای حاصله، هزینه‌ها را پوشش دهند و سودی برای جایگاه‌داران در بر ندارد؛ این در حالی است که هنوز زمان گارانتی قطعات این جایگاه‌ها تمام نشده و می‌توانند از امکانات تعمیر رایگان قطعات بهره‌مند باشند. حالا خودتان تصور کنید جایگاه‌های بسیار پرتعداد کوچک کشور در شرایطی که زمان گارانتی قطعاتشان هم تمام شده است، چه روزگاری را سپری می‌کنند! این جایگاه‌های پر تعداد و کوچک همگی در حال ضرردهی هستند.

این کارشناس صنعت سوخت در کشور با اعلام این که مهم‌ترین جاذبه برای حضور بخش خصوصی در شبکه توزیع سوخت کشور، جذابیت مالی و توجیه پذیری اقتصادی است،‌ بیان کرد: باید با استفاده از امکانات و ظرفیت‌هاتی موجود این بخش را ترغیب کنیم تا توسعه جایگاه ها را در کشور تسریع کند.

قائم مقام ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت، یادآور شد: آنچه ناگفته پیداست این است که سی.ان.جی نیاز فوری سیستم حملو نقل در کشور است و امید می‌رود که تا در آینده نزدیک کارمزد جایگاه‌ها نیز افزایش مطلوب یابد.
__________________