تولید سواری های دیزلی، اولویت اول صنعت خودرو ایران
به گزارش خبر خودرو، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به مزیت های تولید سواری های دیزلی در کشور گفت : در حالی که اولويت اول صنعت خودروي ايران در تعيين سبد سوخت، حركت به سمت توليد سواري هاي ديزلي است اما با اين حال اقدامات مربوطه در اين حوزه به كندي پيش مي رود.
محمد تقی احمدیان در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو، به رویکرد اصلی دنیا در تولید خودروهای دیزلی پرداخت و افزود : در حال حاضر به جهت مزیت های موتورهای دیزلی ، رویکرد جدی بسیاری از کشورهای اروپایی نیزبه تولید خودروهای سواری دیزلی است.
وی تصریح کرد : باید سیاستگذاری های دقیقی در جهت تولید خودروهای سواری دیزلی در کشور انجام پذیرد.
این کارشناس صنعت خودرو در ادامه یاد آورشد : مصرف سوخت موتور ديزل سواري نسبت به موتور بنزيني حدود 30 درصد كمتر، گشتاور آن بالاتر و آلودگي مونواكسيد و دي اكسيد كربن آن نيز نسبت به موتور بنزيني بسیاركمتراست. احمدیان تاکید کرد : از سویی بهره گیری از سوخت های با گوگرد بالا ، قطعا مشکلاتی همچون افزایش آلایندگی هوای ناشی از انتشار دود و ذرات معلق در محیط زیست به دنبال دارد در حالي كه موتورهاي سواري ديزلي مزيت هاي بسياري از جمله كاهش مصرف سوخت و آلايندگي، هزينه هاي نگهداري كمتر و شتاب بيشتر نسبت به موتورهاي بنزين سوز دارند.
وی در ادامه افزود : خوشبختانه در کشور ما نیز به جهت قابلیت های موتور دیزل ، تولید خودروهای دیزلی به عنوان گزینه ای خوب مورد توجه خودروسازان و برنامه ریزان در این حوزه قرار گرفته است.
وی تصریح کرد : در حال حاضر بهترين سوخت براي خودروهاي سواري گازوئيل است اگرچه تا کنون در ايران سواري ديزلي توليد نشده است با اين حال از نظر علمي اولويت سبد سوخت خودروهاي سواري ابتدا با سوخت ديزل پس از آن بنزين و بعد گاز است.
وی همچنین به روند اجرايي طراحي و توليد نخستين موتور سواري ديزلي در كشور پرداخت و افزود : البته در سال هاي اخير گام هايي در جهت توليد خودروهاي سواري ديزلي برداشته شده است به طوری که مقرر گردید، نخستين موتور سواري ديزلي كشور تا سال 1391 به توليد انبوه رسيده و با استفاده از آن سواري ديزلي توليد و در كشور عرضه شود اما به دليل تحقق نيافتن حمايت هاي وعده داده شده هم اکنون روند اجرايي اين طرح به كندي پيش مي رود.
وی در ادامه به تنگناهای موجود در تولید موتورهای دیزلی در کشور اشاره نمود و اظهار داشت : در حال حاضر تامین سوخت دیزل در ایران با مشکلاتی روبرو است چرا که هم اکنون پالایشگاههای ما قابلیت تولید سوخت دیزل با گوگرد پایین را ندارند بنابراین گازوئیلی که امروز به طور وسیع در کشور تامین می شود حدود 5 هزار پی پی ام است و این میزان رقم بالایی نسبت به گازوئیل موجود در دنیاست.