جیپ پرنده وسیلهای بسیار عجیب از کرایسلر
پرشین خودرو: بدون شک ورود کرایسلر به حیطه ساخت خودروهای نظامی چندان عجیب به نظر نمیرسد و کارخانه نامبرده در این زمینه تاریخچهای قوی دارد.
به گزارش «پرشین خودرو»، اما وقتی سخن از ساخت هواپیمای نظامی به میان میآید کمتر کسی به یاد کرایسلر میافتد، اما تاریخ چیز دیگری میگوید چراکه در سال 1959 میلادی کرایسلر از چنین پروژهای رونمایی کرد.
در واقع کرایسلرVZ-6 یا جیپ پرنده پیشنهاد یک خودروی چند منظوره با قابلیت پرواز سبک بود که سازنده آن امیدوار بود بتواند برخی از عملکردهای خودروی محبوب جیپ را داشته باشد و در عین حال قادر به پرواز بر فراز موانع و زمینهای ناهموار باشد. این پروژه در اصل در سال 1956 در پی انتشار اطلاعیهای مبنیبر نیاز ارتش ایالات متحده آمریکا به چنین وسیلهای آغاز شد و از میان تعداد فراوانی طرح پیشنهادی تنها سه طرح برای توسعه بیشتر انتخاب شدند که کرایسلرVZ-6 یکی از آن سه بود و بهاین ترتیب تعداد دو عدد پروتوتایپ از این خودرو پرنده در سال 1958 میلادی برای انجام آزمایشها سفارش داده شد. کرایسلرVZ-6 دارای دو پروانه بزرگ بود که نیروی خود را به پایین منتقل میکردند و موقعیت آنها نیز بهاین گونه بود که یکی در جلو و دیگری پشت سر راننده یا خلبان قرار میگرفت. همچنین محل خلبان در سمت چپ وسط بدنه قرار داشت و کنار آن یعنی سمت راست میانه این وسیله تنها پیشرانه آن با قدرت 500 اسب بخار قرار گرفته بود. دورتادور بدنه توسط یک نوار لاستیکی احاطه میشد که همچون دامنی تا نزدیک زمین ادامه داشت و باعث کمک به افزایش نیروی رانش پروانهها روبه بالا میشد از طرفی نیروی محرکه روبه جلو نتیجه دماغه کوتاه VZ-6 و پرههای نصب شده بر مجرای پروانهها به منظور منحرف ساختن جریان هوا رو به عقب بود.
این خودرو پرنده برای نخستین بار در سال 1959 به پرواز درآمد اما نتایج اولیه امیدوار کننده نبود و VZ-6 هیچگاه نتوانست در ارتفاعی همپای هواپیماهای معمولی پرواز کند در حقیقت توانایی آن درحد بلند شدن در برخی جاها آنهم به اندازه 1.5 تا 4 متر بود، چراکه وزن 1089 کیلوگرمی آن به وضوح VZ-6 را برای جداشدن از زمین دچار ضعف میکرد علاوه بر این پس از بلند شدن از زمین مشکلات جانبی بسیاری در زمینه پایداری داشت. در واقع طی اولین پرواز افسار گسیخته خود یکی از پروتوتایپها بدون کنترل به هوا برخاست و دچار آسیبی فراتر از تعمیر شد اما خوشبختانه خلبان بدون آنکه آسیب جدی ببیند موفق به فرار شده بود.
به این ترتیب آن حادثه پایانی برای پروژه جیپ پرنده کرایسلر بود و تحقیق بر روی دو پروتوتایپ VZ-6 آن به کلی متوقف شد.