تعریفی تازه از خودروهای کامپکت
اشکودا نسل سوم اکتاویا را معرفی کرد
پرشین خودرو: اکتاویا برای اشکودا به منزله قلب برای بدن است! این سدان کوچک که جزو دسته خودروهای کامپکت محسوب میشود دومین تجدید نظر کلی خود را تجربه میکند و قرار است نقش موثرتری در بازار این بخش ایفا کند.
به گزارش «پرشین خودرو»، وینفرید واهلاند؛ مدیرعامل اشکودا، نسل سوم اکتاویا را جادارتر، دقیقتر، باکیفیتتر و مدرنتر و زیباتر میداند با این حال برای رسیدن به صحت و سقم این ادعاها باید به بررسی دقیقتر خودرو پرداخت.
بیزمانی در طراحی...
اصطلاح بیزمانی ( timeless ) به کرّات توسط اشکودا در مورد طراحی اکتاویای جدید استفاده شده است. بیزمانی در طراحی بدین معناست که حتی با گذشت سالها از ارایه طرح و حضور آن در بازار، بیننده با دیدن آن دچار خستگی و کسالت نمیشود. در حقیقت ماندگاری طرح آنقدر زیاد است که تحت تاثیر جریانات مُد و هیجانی بازار قرار نمیگیرد. اولین اصل برای رسیدن به بیزمانی در طراحی، عدم بهکارگیری فرمها و مانورهای حجمی اغراقآمیز و تند و تیز است. یک طرح خالص و با خطوطی کم اما قدرتمند؛ بیش از فرمهای اغراقآمیز و خیالی میتواند تاثیر بصری داشته باشد و طراحان اشکودا هم با وقوف به این مسئله سعی در بهکارگیری سطوح خالص و صیقلی داشتهاند. سطوح صیقلی که توسط حرکتهای ساده حجمها و خطوط از یکنواختی خارج شدهاند.
خط شخصیت خودرو تنها با چرخش سطح بدنه و ایجاد سایهروشنی ملایم ایجاد شده و خطوط روی کاپوت نیز مانند سنباده آن را صیقل دادهاند و تاثیری عمیق از خود برجای گذاشتهاند؛ تاثیری که در پس زمینه خلوص و درخشندگی زمینهاش جلوه دوچندان پیدا میکند.
فرم چراغها نیز ساده و تاثیرگذارند. یک فرم افقی و مستطیلی شکل که اندکی زاویه پیدا کرده و به لطف انتخاب هوشمندانه پسزمینه تیره، در تضاد با سطوح اطرافش جلوه بصری قدرتمندی یافته که در کنار دماغه نسبتا کشیده و زاویهدار جلو و جلوپنجره تیرهرنگ؛ منجر به خلق ترکیبی هماهنگ شده است.
افزایش 95 میلیمتری در طول و 45 میلیمتری در عرض؛ نسبت به نسل قبلی؛ باعث شده تا فضای داخلی نیز به تبع آن جادارتر و راحتتر شود. رسیدن فضای زانوان به 79 میلیمتر و همینطور فضای سر سرنشینان عقب به 980 میلیمتر در کنار افزایش ظرفیت صندوق بار به 590 لیتر؛ بخشی از تاثیرات این افزایش است.
علیرغم این که اشکودا خودروسازی اهل جمهوری چک است؛ با این حال سبک طراحی آن عمیقا آلمانی است که البته از آنجا که عضوی از گروه فولکسواگن به حساب میآید این مسئله چندان غیرعادی نیست. یکی از مهمترین مشخصههای این سبک آلمانی تناسبات بدنه و به خصوص اوورهنگهای جلو و عقب است. در اکتاویا نیز اوورهنگ جلو به میزان محسوسی کوتاهتر از اوورهنگ عقب است که این جذابیت دوچندانی به طرح میبخشد و احساسی از اسپرت بودن و پویایی را در بیننده برمیانگیزد.
هرچند تصاویر قابل قبولی از نمای عقبی اکتاویا منتشر نشده است با این حال میتوان رعایت همان حال و هوای نمای جلو و سبک کلی طراحی را در این بخش نیز دید؛ هرچند که فرم چراغها و سادگی هندسی بیش از حدشان، کمی کسلکننده از آب درآمدهاند.
ایمنی و راحتی در کنار یکدیگر
اشکودا تصمیم گرفته تا اکتاویای جدید را نسبت به گذشته هرچه بیشتر ایمن کند و طبیعی است که برای رسیدن به این هدف باید تغییرات قابل توجهی هم در بخش تجهیزات ایمنی فعال آن اعمال نماید. درنظر گرفتن تجهیزاتی چون Fron Assistant ( ترمزگیری در مواقع اضطراری، که از ماه می 2013 برای اکتاویا قابل سفارش خواهد بود.)، Lane Assistant ( سامانه نگهداری خودرو در بین خطوط)، multicollision Braking ( عملگر خوکار ترمزها در هنگام تصادفات)، Crew Protect Assistant ( سیستمی که خودرو را در هنگام تصادفات به وضعیت ایمن در میآورد)، Driver Activity Assistant ( که به شناسایی خستگی و خواب آلودگی راننده میپردازد) و همینطور سامانه کاپوت فعال که در صورت تصادف با عابرین پیاده با جابهجایی خود مانع از رسیدن آسیبهای حاد به سر و گردن آنها میشود؛ بخشی از این تجهیزات هستند.
از طرف دیگر درنظر گرفتن 9 ایربگ از جمله ایربگ زانوان ( که در اتحادیه اروپا اجباری هستند ) و ایربگهای پرده عقب؛ به بهبود ایمنی غیرفعال خودرو نیز کمک شایسته میکند.
در نظر گرفتن تجهیزات رفاهی جدید از جمله سیستم ناوبری جدید و همینطور مانیتور لمسی در کنار سیستم صوتی ساخت CANTON؛ تجربه جدیدی از سوار شدن یک اشکودا را به سرنشینان میدهد و این مسئله را یادآوری میکند که یک خودروی کوچک حتی اگر از یک برند گرانقیمت نباشد میتواند ترکیبی مناسب از امکانات، ایمنی و راحتی را عرضه کند.
حداقل آلایندگی و مصرف سوخت با نسل جدید پیشرانهها
اشکودا مجموعا 4 پیشرانه دیزلی و 4 پیشرانه بنزینی را برای اکتاویا در نظر گرفته است که کممصرف ترین آنها تنها 89 گرم گاز دیاکسید کربن در هر کیلومتر تولید میکند. پیشرانه 1.6 لیتری TDI که به لطف بهرهگیری از تکنولوژیهای پیشرفته از جمله سامانه ریل مشترک و انژکتورهای پرفشار توانایی تولید 110 اسب بخار را داراست در هر صدکیلومتر تنها 3.4 لیتر گازوئیل میسوزاند که آن را به یکی از پیشرانههای دوستدار محیط زیست تبدیل میکند و قطعا حضورش در برخی کشورها میتواند به درنظر گرفتن تخفیفهای مالیاتی برای مالک آن تبدیل شود.
پیشرانههای دیگر نیز ترکیب متنوعی از قدرت و میزان مصرف سوخت را ارایه میکنند که در نهایت قدرتمندترین گونه آنها که با بهرهگیری از سامانه توربوشارژر و دارا بودن 1.8 لیتر حجم، 177 اسببخار قدرت تولید میکند به اکتاویا قدرت مانور بالایی در بازارهای مختلف میبخشند.
گیربکسهای دستی و DSG نیز بسته به نوع پیشرانه و رده تجهیزاتی قابل سفارش خواهند بود؛ ضمن این که اشکودا مشغول کار بر روی عرضه گونههای مجهز به سامانه چهارچرخ متحرک و بهره گیرنده از گاز طبیعی است.
![]()
![]()
![]()