کمبود جایگاه های CNG با توجه به افزایش هر روزه خودروهای گاز سوز
به گزارش خبر خودرو، قائم مقام ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور گفت: هم اکنون بیش از 3 میلیون دستگاه خودرو دوگانه سوز در ناوگان حمل و نقل کشور فعال هستند و خودرو های پایه گازسوز و دوگانه سوز متناسب با تقاضا در کارخانه ها در حال تولید است.
عبد ا... جلالی در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو بیان کرد: حدود 22 درصد از کل خودرو های تولید شده گازسوز است که با افزایش هر روزه این خودروها، باید تعداد جایگاههای سی ان جی نیز متناسب باشد. در حال حاضر کمبود تعداد جایگاه ها سبب ایجاد صف های طولانی شده که این خود محدودیتی برای تولید بیشتر خودرو های گازسوز ایجاد خواهد کرد.
وی عنوان کرد: از آنجا که سرمایه گذاری در احداث جایگاه های CNG توجیه اقتصادی ندارد ، تمایلی از سوی بخش خصوصی برای ورود به این عرصه وجود ندارد. این مهم در حال بررسی و پیگیری است تا زمینه های لازم برای تشویق سرمایه گذاران فراهم شده و تناسبی بین تعداد خودرو ها و جایگاه های CNG ایجاد شود.
وی تصریح کرد: با توجه به تعداد خودروهای دوگانه سوز، چنانچه تعداد جایگاه های CNG افزایش یابد ایران به رتبه اول در صنعت CNG خواهد رسید. در حال حاضر نزدیک به 2000 جایگاه به بهره برداری رسیده و حدود 550 جایگاه CNG نیز در حال ساخت است که همچنان نیاز وسیعی به افزایش تعداد جایگاه ها است.
وی خبر داد: هم اکنون تبدیل کارگاهی خودرو های غیر مجاز تقریبا نزدیک به صفر است. تلاش بر افزایش کیفیت خودرو های دوگانه سوز و تولید بیشتر خودرو های پایه گازسوز است که اساسا طراحی و آلیاژهای موتور متناسب با سوخت CNG صورت گیرد.
وی ابراز داشت: نیاز به توسعه خدمات پس از فروش برای خودرو های گازسوز وجود دارد. در حال حاضر ایران خودرو خط تولیدی در حدود 150 هزار دستگاه در سال را راه اندازی نموده و امکانات مورد نیاز این دستگاه ها را نیز فراهم کرده است.
قائم مقام ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت در ادامه گفت: کشور ما با توجه به ظرفیت و پتانسیل ها از جایگاه خوبی در صنعت CNG برخوردار است و انتظار می رود با صادرات زمینه بهره برداری و رقابت جهانی فراهم شود. در بخش تولید مخزن امکان افزایش تولید بیش از نیاز داخلی وجود دارد که با صادرات این صنعت پایدار و مستحکم تر می گردد.
وی بیان کرد: تلاش های بسیاری جهت ساماندهی معاینه فنی در حوزه CNG از طرف وزارت کشور، سازمان ملی استاندارد، شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی و سازمان های مربوطه صورت گرفته است و امید است که با راه اندازی سامانه برگ و برچسب معاینه فنی، نواقصی که در معاینه فنی به ویژه در تست سطح یک مخازن CNG وجود دارد، رفع گردد.
وی در پایان در خصوص انجام معاینه فنی خودرو ها تاکید کرد و گفت: معاینه فنی باید با کیفیت، دقت و سرعت پیگیری و به صورت سیستمی مدیریت شود. معاینه فنی کاهش آلودگی هوا، کاهش مصرف سوخت و افزایش ایمنی برای خودرو ها را به همراه دارد و باید با اهمیت و قاطعیت بیشتری انجام شود.