افزایش قیمت بنزین منوط به اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه ها است




Click here to enlarge
Click here to enlargeبه گزارش خبر خودرو، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در ارتباط با افزایش قیمت بنزین در سال 92 به منظور مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: افزایش قیمت بنزین منوط به اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه ها است.
سید مهدی موسوی نژاد در ادامه گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبر خودرو افزود: با توجه به اینکه مجلس اجرای فاز دوم هدفمند سازی یارانه ها را متوقف کرده و همچنین به سبب تورم زیاد و تنگناهای اقتصادی موجود در کشور ، اجرای چنین طرحی قطعا به صلاح کشور نخواهد بود ؛ یقین بر این است که چنانچه دولت این کار را انجام دهد، متضرر خواهد شد.
وی در خصوص اینکه در حال حاضر قیمت بنزین بر مبنای بهای دلار در مرکز مبادلات ارزی تعیین می شود، که بر اساس توافق وزارت نفت، راه و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، مازاد سهمیه بنزین خودرو ها برای عبور از مرز ها با قیمت های بین المللی محاسبه خواهد شد، اظهار داشت: در مورد خروج بنزین از مرز ها، با هر قیمتی که محاسبه شود، مشکلی وجود ندارد ولی چنانچه در حوزه مبارزه با قاچاق افزایش قیمت صورت گیرد قطعا تاثیرگذار است اما فشار حاصله از این موضوع بر مردم وارد خواهد شد و همواره در بحث مبارزه با قاچاق ، راحت ترین و آسان ترین راه که از سوی مسئولین اجرا می شود افزایش قیمت ها است.
این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: راه های دیگری نیز برای مبارزه با قاچاق وجود دارد که به نظارت دقیق تری از سوی دستگاه های مربوط به سوخت کشور و سازمان های مسئول در نگهبانی از مرز ها نیاز است و باید افراد مورد اعتماد و با ایمان برای انجام این امور منصوب شوند.
وی در ادامه تصریح کرد: پس از گذشت 32 سال از انقلاب مردم انتظار دارند مسئولین امین مردم و مورد اعتماد باشند و تلاش بیشتری به منظور انتخاب اصلح و شایسته گزینی صورت پذیرد. مسئولین مبارزه با قاچاق سوخت نیز باید پیگیر این امر باشند که با نظارت بیشتر از خروج سوخت به صورت قاچاق از مرز ها جلوگیری شود.
این عضو کمیسیون انرژی مجلس در خصوص اینکه تشدید آلودگی هوا از سوی مسئولان طی هفته های اخیر یک پدیده طبیعی عنوان شده است، اظهار داشت: این پدیده در نتیجه غفلت و درست اعمال نکردن مدیریت در حوزه های متعدد مانند پروژه های اقتصادی، صنعت و معدن و ... اتفاق افتاده است لذا نمی توان آلودگی هوا را یک پدیده طبیعی دانست، این پدیده توسط انسان ها و مدیریت ناکارآمد جامعه مدیریتی بوجود آمده است.
وی در ارتباط با تاثیر مستقیم گسترش حمل و نقل عمومی بر کاهش آلودگی هوا براساس تجارب جهانی اظهار داشت: حمل و نقل عمومی تقویت شده اما زیرساخت ها به نسبت افزایش جمعیت و نیاز های جامعه توسعه نیافته است . چنانچه حمل و نقل عمومی متناسب با افزایش جمعیت گسترش یابد، مردم نیز کمتر از خودرو های شخصی استفاده می کنند.
موسوی نژاد در ادامه اعلام کرد: در حوزه هایی مانند سوخت و ایجاد زیرساخت ها برای راه ها در مسیر های شهری و بین شهری باید تلاش بیشتری صورت گیرد. به هر میزانی که از شهرداری جهت توسعه مترو حمایت شود به نفع دولت و کشور خواهد بود چراکه گسترش حمل و نقل عمومی یک ضرورت است.
وی در خصوص عدم پرداخت اعتبارات مصوب مجلس در حوزه حمل و نقل به مدیریت شهری بیان کرد: چنانچه این امر مربوط به سال جاری باشد، طبیعی است چنانچه مربوط به سال های گذشته باشد به علت عدم تعامل بین دولت و شهرداری بوده است.