مشکلات فراوان اتوبوس های گازسوز در اصفهان
به گزارش خبرخودرو، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان در خصوص وضعیت کنونی این سازمان گفت: شرکت اتوبوسرانی اصفهان افزون بر 2200 نفر پرسنل در سه شیفت کاری با پوشش دو هزار کیلومتری در شهر اصفهان و حومه ، با چهار ترمینال و توقفگاه و تعداد 1480 دستگاه اتوبوس و جابجایی روزانه افزون بر 920 هزار نفر مسافر مشغول به خدمات رسانی به شهروندان محترم می باشد.
روحانی در مصاحبه با خبرنگار خبرخودرو راجع به طرح دیزلی شدن اتوبوس های گازسوز عنوان کرد: دلایل اجرای این طرح مقرون به صرفه نبودن مصرف سوخت CNG از نظر هزینه است. قیمت یک کیلوگرم گاز 4050 ریال و قیمت یک لیتر گازوئیل 1500 ریال است و میزان پیمایش اتوبوس با گاز 90 درصد نسبت به میزان پیمایش نسبت به اتوبوس دیزل کمتر است.
وی در ادامه افزود: عدم اعتماد به CNG به دو دلیل فرسودگی کمپرسورهای جایگاه ها و عدم تعمیرات آنها به دلیل وابستگی های خارجی است که مکررا اتفاق می افتد . همچنین افت فشار در فصل سرد سال باعث کند شدن روند سوخت گیری یا حتی توقف آن می شود که معمولاً بخشی از ناوگان بدون سوخت می ماند .
وی همچنین اظهار داشت: از دلایل دیگر اجرای این طرح می توان به بالا بودن هزینه تعمیرات و نگهداری اتوبوس های گازسوز به دلیل کمبود و وابستگی قطعات به تولید خارج و هزینه بسیار زیاد در مقابل دیزل است که سه برابر می باشد . همچنین می توان به عدم توان سرویس دهی با اتوبوس های گازسوز در بسیاری از معابر باتوجه به شیب معابر اشاره کرد. به علت وجود مشکلات ذکر شده بخش خصوصی حاضر به کار با اتوبوس های CNG نیست.
وی در خاتمه افزود: عمده مشکلات این سازمان در زمینه جایگاه CNG و مشکل خرابی آن، تعداد بالای اتوبوس های CNG، بالا رفتن عمر ناوگان به علت عدم توزیع اتوبوس های جدید و عدم توازن درآمد و هزینه به علت عدم افزایش قیمت بلیط و افزایش ناگهانی هزینه تعمیرات و نگهداری می باشد