خودرو های دیزلی و دیزل هیبریدی، بهترین جایگزین برای خودرو های بنزین سوز
به گزارش خبر خودرو، مدیر بهینه سازی انرژی سازمان بهینه سازی مصرف سوخت گفت: عمده ترین مسائل در چهارچوب سبد سوخت کشور حرکت به سمت تولید خودرو هایی با مصرف کمتر و راندمان بالاتر مانند خودرو های دیزلی است.
محمدرضا فیض آبادی در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو افزود : به منظور تولید خودرو های سبک دیزلی حمایت های مالی و فراهم سازی زمینه ها از سوی سازمان بهینه سازی مصرف سوخت صورت می گیرد و تلاش می شود تا این خودروها هرچه زودتر به تولید انبوه برسد.
وی در ادامه عنوان کرد: هم اکنون بیش از 50 درصد تولیدات کارخانجات خودرو سازی دنیا به خودرو های دیزلی و اخیرا به خودرو های دیزل هیبریدی تعلق دارد.
وی اظهار داشت: حمایت هایی از سوی وزارت نفت از شرکت خودرو سازی ایران خودرو در جهت تولید سمند دیزلی صورت گرفت که نمونه سازی شد و در حال حاضر به منظور تولید انبوه آن تلاش می شود. امید است که چالش های موجود برطرف گردند و تولید انبوه خودرو های دیزلی با موفقیت در کشور صورت گیرد. همچنین سایپا، مگاموتور و زامیاد نیز در این زمینه روند مطلوبی را طی کرده اند.
محمدرضا فیض آبادی تصریح کرد: مصرف خودرو های سبک دیزلی به ازای هر 100 کیلومتر کمتر از 5 لیتر است که با خودرو های بنزین سوز قابل مقایسه نیست. توان موتور این خودرو ها در حدود 25 تا 30 درصد بالاتر از خودرو های بنزین سوز است.
وی در خصوص مزیت دیگر این خودرو ها عنوان کرد: میزان آلودگی که خودرو های دیزلی ایجاد می کنند، حدود 30 درصد کمتر از خودرو های بنزین سوز است. مصرف خودرو های دیزل هیبریدی به ازای هر 100کیلومتر در حدود 2.5 لیتر است که در نتیجه به همان نسبت آلودگی کمتری نسبت به سایر خودرو ها حتی خودرو های دیزلی ایجاد خواهد کرد.
وی در پایان خاطر نشان کرد: مطالعات و بررسی های کارشناسانه در زمینه سوخت جایگزین در حال انجام است که نشان می دهد بهترین جایگزین برای خودرو های بنزین سوز، خودرو های دیزلی و دیزل هیبریدی هستند.