نقش قطعهساز در تعطیلی واحدهای قطعهسازی كشور
قطعه سازی که واردکننده است!
پرشین خودرو: اقدامات یك قطعهسازی بزرگ در واردات قطعات خودرویی دارای مشابه داخلی، تعطیلی برخی واحدهای قطعهسازی و بیكاری تعداد قابل توجهی از شاغلان این صنعت را به دنبال داشته است.
به گزارش «پرشین خودرو» به نقل از موج، این قطعه سازی در شرایطی كه بیش از 30 درصد قراردادهای تامین قطعات ایران خودرو را در اختیار دارد در عمل فعالیت تولیدی چندانی در این حوزه نداشته و بخش اعظم قطعات را از خارج از كشور وارد میكند.
نكته قابل توجه در این زمینه این است كه این قطعهسازی به جای سرمایهگذاری برای تولید قطعاتی كه ساخت داخل نداشته و با خروج ارز از كشور وارد میشود، قطعاتی را كه دیگر قطعهسازان ایرانی سالهاست با سرمایهگذاری سنگین و ایجاد اشتغال برای كارگران ایرانی داخلی سازی كرده و تولید میكنند، از خارج از كشور وارد میكند.
نتیجه این رویكرد كاهش تولید ملی و تعطیلی بسیاری از واحدهای قطعهسازی و بیكاری شاغلان این صنعت بوده است به گونهای كه دبیر انجمن قطعهسازان چندی پیش از بیكاری حدود یك سوم از شاغلان این صنعت خبر داده بود.
در این شرایط فعالیت های این قطعهسازی در صنعت خودرو بیشتر از آنكه به نفع تولید ملی و اشتغال كارگران ایرانی باشد رونق تولید در كشور چین و اشتغال كارگران چینی را به دنبال داشته است.
به نظر میرسد كه خودروسازان بزرگ و وزارت صنعت، معدن و تجارت در سالی كه از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال حمایت از تولید ملی نامیده شده است باید با بررسی وضعیت موجود، این قطعهساز را از واردات قطعات دارای مشابه داخلی بازداشته و به سمت سرمایهگذاری برای داخلی سازی و خودكفایی در تولید قطعاتی كه تولید داخل نداشته و منشا ارزی دارند، هدایت كنند.
در آن صورت منابع ارزی كشور به جای واردات قطعات خودرویی دارای مشابه داخلی، صرف تامین دارو، مواد غذایی اساسی و سایر كالاهای مورد نیاز كشور خواهد شد.








پاسخ با نقل قول
