باید مدیریت دقیقی نسبت به واردات خودرو صورت گیرد
به گزارش خبر خودرو، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر جلوگیری از هرگونه افراط و تفریط در بحث واردات خودرو گفت : افراط و تفریط در هر مساله ای قطعا صدمات جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت. سید محمد حسین میرمحمدی در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در بازدید از توانمندی های صنعت خودرو و لزوم حمایت از تولید داخل ، اظهار داشت : هر چند واردات خودرو اهرمی به منظور ممانعت از انحصار در بازار خودرو است اما قطعا در این شرایط کاهش تعرفه و افزایش واردات خودرو مشکلاتی را برای صنعت خودرو و تولید داخل ایجاد خواهد کرد. وی افزود : باید راهکاری درست و منطقی در خصوص تعرفه واردات خودرو تدوین شود و بر اساس آن تعرفه واردات در مدت زمانی مشخص و به صورت تدریجی کاهش یابد چرا که بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص لزوم حمایت از تولید داخل ، قطعا کاهش یکباره تعرفه واردات خودرو به تولید داخل ضربه خواهد زد. وی تصریح کرد : باید با مدیریت دقیق نسبت به واردات خودرو ، ضمن اینکه حمایت از تولید کننده داخلی می شود ، اما این هشدار را به تولید کنندگان داخلی داد که در صورت عدم رقابت در کیفیت ، قیمت و تولید ،قطعا در آینده نزدیک محصولات مشابه جایگزین خودروهای داخلی خواهد شد. وی گفت : بنابراین در این شرایط هر گونه تصمیم در خصوص کاهش تعرفه واردات خودرو اقدام صحیحی نیست از سویی به جهت لزوم صنعت رقابتی ، قطعا در دراز مدت باید در خصوص تعرفه واردات تصمیم گیری شود. وی تاکید کرد : در شرایطی که صنعت خودرو به لحاظ اشتغالزایی و تولید از اهمیت زیادی برخوردار است و از سویی جزء صنایع مادر محسوب می شود قطعا باز نمودن مرزها بر روی واردات خودرو و تسهیل در این زمینه صدماتی را به این صنعت مهم داخلی وارد خواهد کرد. نماینده گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد : باید با مدیریت و نظارت دقیق بر واردات خودرو ضمن حمایت از تولید داخل ، حقوق مشتری نیز در نظر گرفته شود. میر محمدی در ادامه با اشاره به روند رو به رشد حرکت خودروسازان در سالهای اخیر، اظهار داشت : کاهش تعرفه واردات نیازمند فراهم سازی زیرساخت های لازم است که به نظر می رسد تا کنون ، زیرساخت ها در این زمینه به خوبی فراهم نشده است از سویی خودروسازان باید توجه نمایند علاوه بر تامین نیاز داخل باید نگاه جدی به بازارهای صادراتی داشته و در جهت توسعه بازارهای صادراتی باید برنامه ریزی نمایند.