رشد 40 درصدی طرح اسقاط نقدی خودروهای فرسوده
به گزارش خبرخودرو، معاون نوسازی ناوگان ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت در خصوص آخرین وضعیت نوسازی خودروهای فرسوده گفت:در سال جاری بر اساس گزارشات ارائه شده از وزارت صنعت و معدن ، تجارت تولید خودرو با کاهش مواجه شده و طبیعتاً سهم خودروسازان نیز در تأمین خودرو جهت اجرای طرح نوسازی کاهش می یابد. امیررضا رجبی در گفتگو با خبرنگار خودرو افزود: با وجود کاهش تولیدات خودرو، طرح نوسازی خودروها متوقف نشده و در قالب انواع کاربری ها از قبیل سواری شخصی، تاکسی، وانت، خودروهای سنگین، مینی بوس ها و تمامی خودروها طرح هایی جهت نوسازی و جایگزینی در نظر گرفته شده است. وی تصریح کرد: ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت با پیش بینی کاهش تولیدات خودرو عمده استراتژی نوسازی را در طرح های بدون جایگزینی و اسقاط نقدی قرار داد که مورد استقبال دارندگان خودرو های فرسوده قرار گرفت و با رشدی 40 درصدی مواجه شد، هم اکنون نیز تعداد زیادی خودروی فرسوده در حال طی روند اسقاط خودروهای فرسوده خود و دریافت وجه نقدی هستند. وی همچنین افزود: طرح اسقاط نقدی نسبت به طرح جایگزینی رشد بهتری داشته و هم اکنون میزان اسقاط مینی بوس و کامیون در طرح نقدی حدود 2 تا 3 برابر افزایش یافته اما در حوزه طرح جایگزینی به دلیل کاهش تولیدات شرکت های خودروساز و مشکلات تأمین خودروی جایگزین از رشد مطلوب برخوردار نبوده است. وی اظهار داشت: هم اکنون درصد کمی از خودروهای سواری فرسوده هستند و بر اساس مصوب دولت که سن فرسودگی خودروهای شخصی را 25 سال تعیین کرده است حدود 270 تا 280 هزار خودروی فرسوده در حال حاضر موجود است. وی در خاتمه خاطرنشان کرد: تسهیلات بانکی به لحاظ قراردادی تأمین شده و چندین بانک این تسهیلات را ارائه می کنند اما به دلیل اینکه اجرای این طرح زمانبندی شده بود و کاهش تولیدات خودرو سبب عدم اتمام این طرح در زمان مشخص شده گردید هم اکنون موضوع تأخیر پرداخت وام ها در حال بررسی لست.