حمایت از مصرف کنندگان خودرو با جیب تولید کننده
به گزارش خبر خودرو، عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان گفت : اتفاقات هفته های پایانی سال 91 واوایل امسال، متاسفانه موجب سرگردانی مردم و متقاضیان خرید خودرو شده است. محمدرضا نجفی منش در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو افزود : امروز تمامی دستگاهها از روسای قوای مجریه ، مقننه ،رئیس شورای رقابت و کمیته قیمت گذاری خودرو وارد بحث قیمت گذاری خودرو شده اند و این مساله سر درگمی مشتریان را به دنبال داشته است. وی تصریح کرد :امید است هر چه سریعتر این مسال حل شود و فرمولی برای قیمت گذاری خودرو ارائه شود که تولید کننده بتواند به فعالیت خود ادامه دهد چرا اگر قیمتی به تولید کننده تحمیل شود که ادامه فعالیت را مشکل نماید ، ضرر و زیان آن مستقیما به کشور وارد می شود . وی تاکید کرد : در شرایطی که تمام عوامل موثر در قیمت تمام شده خودرو افزایش یافته و از سویی امسال افزایش 25 درصدی حقوق و دستمزدها را داریم ، قطعا هزینه مستقیم کارخانجات نیز افزایش خواهد یافت. وی افزود : مسائل اخیر متاسفانه انتظاری واهی را برای مشتریان ایجاد شده است که قیمت خودرو کاهش می یابد در حالی که قیمت خودرو در صورتی کاهش خواهد یافت که نهاده های ورودی مانند فولاد ،آلومینیوم، مس همچنین نرخ بهره بانکی ، هزینه های گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده ارزان شود. وی گفت : امروز برخی با حمایت از کاهش قیمت خودرو، طرفدار مصرف کننده شده اند اما با هزینه و جیب تولید کننده، در حالی که به استناد تبصره 2 ماده یکصد و یک برنامه پنجم توسعه دولت موظف است چنانچه قیمت محاسبتی شرکتها زیر قیمت تمام شده تعیین شود معادل زیان وارده را به آنها را پرداخت کند. وی افزود : از آنجا که صنعت خودرو، به عنوان یکی از بزرگترین صنایع کشور سهم قابلتوجهی در تولید ناخالص داخلی (سهمی ۴درصدی) دارد و با توجه به کاهش شدید فروش نفت که به توصیه مسوولان افزایش درآمدهای غیرنفتی را در سال جدید به همراه داشته است، مسلما تصمیم جدید قیمتگذاری، تاثیر زیادی بر خودروسازی خواهد داشت. وی در ادامه به نامگذاری امسال و کاهش تعرفه واردات خودرو اشاره کرد و گفت : حماسه اقتصادی با واردات صورت نمی گیرد بلکه با تولید و افزایش خودکفایی صورت می گیرد. عضو انجمن قطعه سازان همچنین افزایش داخلی سازی قطعات را در راستای شعار امسال دانست و اظهار داشت : در سال 89 طرح شناسایی قطعاتی که باید در داخل تولید شوند آغاز گردید و امروز قطعاتی که باید در داخل تولید شوند تهیه شده که بر اساس برآورده صورت گرفته حدود یک میلیارد یورو نیاز است تا در این زمینه سرمایه گذاری صورت گیرد. نجفی منش افزود : چنانچه چنین حرکتی در صنعت قطعه سازی صورت گیرد صنعت خودرو ایران و بسیاری از صنایع تا اندازه زیادی خودکفا خواهد شد و تحولات سیاسی تاثیری بر روند تولید در صنعت کشور نخواهد گذاشت. وی افزایش تولید و تنوع مدل خودروها و همچنین توسعه صادرات را از اولویت های مهم صنعت خودرو در سال جاری عنوان کرد و گفت : خودروسازان باید با همتی مضاعف در سال جدید تیراژ تولید خودروهای قدیمی را کاهش داده و خودروهای جدید را جایگزین خودروهای قدیمی نمایند که خوشبختانه تاکنون اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته است.