فرمول قیمت گذاری خودرو دارای ایراداتی است
به گزارش خبر خودرو، کارشناس و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به افزایش ضرر و زیان خودروسازان طی ماههای اخیر گفت : با تاخیری که در اعلام قیمت گذاری خودرو صورت گرفته احتمال ورشکستگی خودروسازان بسیار زیاد است. امرالله امینی در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو افزود : برای تعیین قیمت خودرو باید چارچوب و استانداردی تعریف شود که در این راستا شورای رقابت فرمولی را برای قیمت خودرو مشخص کرده است که البته تعریف و تعیین سال پایه در این فرمول مورد اختلاف خودروسازان و شوای رقابت قرار گرفته است. وی تصریح کرد : هر چند به نظر می رسد سال پایه مشکلی ندارد چرا که بر اساس مباحث اقتصادی ، سال پایه در اقتصاد باید سالی تعیین شود که نقطه عطفی در شرکتهای خودروساز باشد که قبل از آن زمان روندی بوده اما پس از این نقطه قیمت خودرو تغییر یافته است. وی گفت : در فرمول قیمت گذاری علاوه بر در نظر گرفتن تورم ، روند کیفیت خودروهای داخلی دیده شده است بنابراین این دو ملاک ، ملاکی هایی هستند که پیش از این توجه چندانی به آنها نمی گردید بنابراین افزایش قیمت مستلزم افزایش کیفیت خودروها نیز است . وی تاکید کرد : نکته بعدی افزایش تورم است که در صورتی که بانک مرکزی شاخص تورم را اعلام کند برمبنای آن قیمت خودروها نیز افزایش خواهد یافت. وی با اشاره به تاخیر شورای رقابت در اعلام دستورالعمل قیمت خودرو، یاد آور شد : تفویض مسئولیت و اعلام فرمول قیمت توسط شورای رقابت به یکباره رخ داد و با توجه به اینکه فرمولی تخصصی است با حضور جمعی از متخصصین و کارشناسان اقتصادی تعیین شده است. وی همچنین فرمول تعیین شده جهت قیمت گذاری خودرو را دارای برخی نواقص دانست و گفت : متاسفانه در فرمول قیمت گذاری خودرو بهره وری عوامل تولید و کارایی دیده نشده است که قطعا بر قیمت تمام شده خودرو تاثیر دارد که این انتقاد بر فرمول اعلامی توسط شورای رقابت وارد است. وی تاکید کرد : چنانچه غیر از شاخص تورم و تعیین رشد کیفیت ، بهره وری عوامل تولید و کارایی نیز باید در فرمول قیمت گذاری گنجانده می شد چرا که این موضوع در قیمت خودروها نیز تاثیر بیشتری خواهد داشت. این کارشناس صنعت خودرو معتقد است که انحصاری بودن خودروسازی در ایران ، موجب عدم رقابت و در نهایت کاهش بهره وری و کارایی در تولید شده است.