خودروهای به ظاهر اسپرت(4)
سوزوکی X-90؛ آخرین سامورایی
پرشین خودرو: این مدل که قرار بود جایگزین مدل سامورایی شود، تبدیل به یک شکست بزرگ بود و ظاهر عجیب و غریبی که داشت، تنها یکی از دلایل این شکست محسوب میشد.
به گزارش «پرشین خودرو»، همانطور که تا الان متوجه شدهاید، در این مجموعه هدفمان نشان دادن مدلهایی بود که تنها ظاهری اسپرت دارند و عملکرد آنها چندان قابل توجه نیست ولی با خود فکر کردیم که جالب میشود اگر مدلی را معرفی کنیم که نه تنها عملکرد خیلی خوبی ندارد بلکه ظاهر آن هم چندان اسپرت نیست. این روزها پیدا کردن SUV یا کراساووری که قابلیتهای آف-رود نداشته باشد، سخت نیست ولی کم پیدا میشود مدلهایی که علاوه بر این ویژگی منفی، به درد نخور هم باشند. در واقع امروزه تشخیص کیفیت خودروهای کراساوور و SUV کمی سخت شده و ما گفتیم احتمالا باید مدلی را معرفی کنیم که پایینترین سطح کیفیت را دارد.
داستان X-90 از دهه هشتاد شروع میشود. آن زمان سوزوکی یک SUV کوچک به نام سامورایی برای فروش داشت. این خودرو اگرچه از قابلیتهای آف-رود بهره میبرد، اما به خاطر هندلینگی که در سرعتهای بالا داشت، مورد انتقادهای شدید و بعضا ناعادلانه قرار گرفت و فروش آن افت کرد. سوزوکی به دنبال یک SUV کوچک جدید برای بازار آمریکا بود و نمیخواست که مدلی مانند سامورایی تولید کند. زیرا مردم فکر میکردند که پس مدل جدید هم همان مشکلات سامورایی را خواهد داشت. X-90 در سال 1995 معرفی شد و با قاطعیت میتوان گفت که از مدل قبلی خود بسیار متفاوت بود. طراحی عجیب خودرو اولین نکتهای بود که ذهن هر بینندهای را به خود مشغول میکرد.
البته از بعضی لحاظ طراحی X-90 جلوتر از زمان خودش بود. ما امروز شاهد این هستیم که نیسان با مدل جیوک خود قصد داشت که طرحی برای کراساوورهای کوچک بدهد ولی X-90 این کار را در سال 95 انجام داده بود. البته سوزوکی هم بیش از حد افراط کرده بود و نتیجه نهایی چیزی جز یک محصول عجیب نبود. خودرو حالتی کوپه داشت و ظرفیت آن تنها دو نفر بود. با وجود این ویژگیهای عجیب، فاصله بین بدنه با زمین هم خیلی زیاد بود و این در واقع چیزی نیست که در مدلهای کراساوور شاهد آن باشیم. موتور خودرو یک نمونه 1.6 لیتری چهار سیلندر بود که 95 اسب بخار تولید میکرد. ساختار شاسی و بدنه خودرو بیشتر یادآور وانتها بودند تا مدلهای کراساوور.
این مدل وزن نسبتا سبک بود و شاید تنها نکته مثبت خودرو هم محسوب میشد اما کمبود قدرت و عدم وجود هرگونه تجهیزات و ابزاری که لازمه اینگونه خودروها هستند، تنها ویژگی خوب این مدل یعنی وزن پایین آن را بدون استفاده کرده بود. ظاهرا خود سوزوکی هم متوجه طراحی عجیب خودرو شده بود. زیرا شعاری که در تبلیغات مدل استفاده میشد، این بود: به چی خیره شدی؟! خودرو همچنین ارزان بود ولی هیچ چیز خاصی برای عرضه نداشت. X-90 همقیمت با مدل میاتا بود که البته هر دو خودرو، از لحاظ کاربرد مساوی بودند و عملکرد خیلی خاصی نداشتند ولی حداقل میاتا طراحی عجیبی نداشت و برای همین هم کسی سراغ مدل سوزوکی نمیرفت.
با وجود فروش افتضاحی که مدل سامورایی در آخرین سالهای خود داشت ولی همچنالن از X-90 خودروی به مراتب بهتری بود. سوزوکی از این مدل در سال 1995، 4641 دستگاه ور در سال 1996، 2087 دستگاه فروخت و فروش خودرو در سال 97 به تنها 477 دستگاه سقوط کرد و سوزوکی هم تولید خودرو را متوقف کرد. جرمی کلارکسون زمانی گفته بود که X-90 بدترین خودروی دنیا است و اگرچه شاید از این عبارت درباره چند مدل دیگر هم استفاده کرده است، ولی به نظر میرسید که درباره این مدل سوزوکی حرف چندان اشتباهی نزده باشد.
از خودرو زمانی هم برای تبلیغات نوشابه انرژیزای ردبول استفاده شد که بعد از مدتی، ردبول تصمیم گرفت از مدلهای مینی برای تبلیغات خود استفاده کند. X-90 نشان داد که ایده تولید یک SUV کوچک دو نفره شاید بر روی کاغذ خیلی بد نباشد اما وقتی کار به مرحله اجرا و تولید رسید، سوزوکی در هر قسمت مهم و جزئیات کوچک، بدترین کار ممکن را انجام داد. در پایان باید گفت که فروش محصولات سوزوکی در آمریکا متوقف شده است.