ایجاد قطب سوم خودروسازی طرحی که به دست فراموشی سپرده شد
به گزارش خبر خودرو، سه سال پيش وزیر وقت صنایع و معادن در ابلاغی به رییس هیات عامل ایدرو، دستور برنامهریزی برای ایجاد قطب سوم خودروسازی كشور را صادر كرد. وی در ابتدای سال 89 اظهار كرده بود كه سال 1390، سالی است كه سومین قطب تولید خودرو در ایران تاسیس خواهد شد. اما علي رغم وعده وزير سابق صنايع و معادن، جواز تاسيس قطب سوم خودروسازي كشور صادر نشد كه دليل اصلي آن نيز اختلاف نظر سرمايهگذاران در خصوص چگونگي مشاركت در اين طرح بوداین در حالي است كه با شروع سال 1391 قطب سوم خودروسازي كشور بايد تولد يك سالگي خود را جشن ميگرفت، اما اين خودروسازي به دليل برخي مشكلات ايجاد شده، تاکنون متولد نشده است. دبیر انجمن خودروسازان ایران در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو گفت : با تشدید مشکلات صنعت خودرو از بهمن ماه سال گذشته تاکنون ، بعید است که دیگر کسی بخواهد به ایجاد قطب سوم خودروسازی در ایران فکر کند. احمد نعمت بخش افزود : از سال 91 با تغییر و تحولاتی که در نرخ ارز صورت گرفت که موجب افزایش قیمت کلیه کالاها از جمله خودرو و کاهش قدرت خرید مردم گردید به نظر نمی رسد دیگر در چنین شرایطی ایجاد قطب سوم خودروسازی در ایران توجیه اقتصادی داشته باشد . وی تاکید کرد : ظرفیت تولید خودروی سواری در ایران حدود 2 میلیون دستگاه است که با توجه به شرایط موجود بسیار دور از ذهن است که خودروسازان بتوانند از 50 درصد این ظرفیت هم استفاده کنند لذا هیچ عقل سلیمی سرمایه اش را در راه مبهمی که هم اکنون مشکلات زیادی را برای خودروسازان ایجاد کرده است، هزینه نمی کند. وی افزود : تصمیم بر ایجاد قطب سوم خودروسازی توسط وزیر سابق صنعت ، معدن و تجارت در سال 89 گرفته شد و به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ابلاغ شد که با توجه به ادغام وزارتخانه و آمدن وزیر جدید و دیدگاه ایشان که متفاوت با دیدگاه وزیر قبلی است و از طرفی مشکلات اخیر صنعت خودرو ایجاد قطب سوم خودروسازی به دست فراموشی سپرده شده است و امکان ندارد که سرمایه گذار در این زمینه وارد شود . نعمت بخش تصریح کرد : ایجاد قطب سوم خودروسازی در صورتی منطقی است که شرایط کسب و کار کشور تغییر یابد و تحریم ها از بین برود به طوری که قطب جدید با هدف تولیدات صادرات محور با یکی از بزرگان خودروسازی مانند بی ام و ، تویوتا و یا ... جوینت شود و محصولات صادراتی را تولید نماید. وی افزود : در شرایط کنونی حفظ دو قطب مهم خودروسازی کشور بسیار مهم تر از ایجاد قطبی جدید در صنعت خودروسازی است که متاسفانه کسی به این موضوع فکر نمی کند . به گفته وی در صورت فراهم شدن شرایط ،قطب سوم خودروسازی باید توسط بخش خصوصی و با رویکرد صادرات محور ایجاد شود در غیر این صورت موفق نخواهد بود. وی همچنین به اوضاع کنونی خودروسازان اشاره کرد و تصریح کرد : شورای رقابت پس از گذشت 3 ماه تاکنون وضعیت خودروهای فول سی کی دی را روشن نکرده است و در حالی که 86 درصد هر خودروی فول سی کی دی وارداتی است و نرخ ارز در این مدت 3 برابر شده است آیا نرخ تورم آن 60 درصد می شود لذا در این شرایطی که در آستانه پایان دولت دهم هستیم ، دولت نیز کاملا مشکلات صنعت خودرو را از یاد برده است.