توجیه اقتصادی ایجاد قطب جدید خودروسازی ،بازگشت تولید به روند گذشته است
به گزارش خبر خودرو، مدیر گروه خودرو، دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی گفت : در شرایط اقتصادی کنونی که مشکلات بسیاری برای تولید خودرو بوجود آمده هر گونه سرمایه گذاری جدید در بخش صنعت خودرو هیچ گونه توجیهی را به دنبال نخواهد داشت. شهرام آزادی در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو، افزود : ایجاد قطب جدید خودروسازی با توجه به مسائل اخیر تولید در صنعت خودرو اقتصادی نبوده و در شرایط کنونی غیر منطقی است . وی تاکید کرد : در صورتی که تولید خودرو به روند معمول گذشته بازگردد و میزان تولید خودرو به سقف بالای یک و نیم میلیون برسد در چنین شرایطی با احتساب در آمد ارزی حاصل از صادرات خودرو، ایجاد قطب جدید توجیه پذیر خواهد بود. وی خاطر نشان کرد : در شرایط سخت اقتصادی و مشکلاتی که برای تامین ارز و تامین قطعات توسط ساب لایرها ایجاد شده است ایجاد قطب جدید خودروسازی کاملا غیر منطقی است چرا که در حال حاضر اکثر شرکتها با کمتر از یک سوم ظرفیت در حال فعالیت هستند بنابراین چنانچه بخواهیم قطب دیگری را در صنعت خودرو ایجاد کنیم و این شرکت با مشکلاتی که سازندگان دارند تولید نمایند قطعا هزینه هایی را به آنها تحمیل خواهد کرد. وی همچنین علت توقف ایجاد قطب سوم خودروسازی را به جهت مشکلات کنونی صنعت خودرو ذکر کرد و افزود : صنعت خودرو در حال حاضر دچار مشکلات بسیاری است بنابراین در این شرایط نه تنها فضای کافی، بلکه سرمایه لازم برای ایجاد قطب جدید و امکان برنامه ریزی در این زمینه وجود ندارد. این کارشناس صنعت خودرو در ادامه تاکید کرد : در شرایطی که صنعت خودرو بدیهی های عقب افتاده زیادی را به قطعه سازان دارد اگر دولت و یا هر بخش دیگری بخواهد چنین کاری را انجام دهد ترجیحا باید به خودروسازان فعلی کمک نماید تا ورشکست نشوند. آزادی تصریح کرد : در چنین شرایطی حفظ دو قطب بزرگ کنونی صنعت خودرو که به طور مستقیم و غیر مستقیم چند صد هزار نفر شغل ایجاد نموده است بسیار مهم است بنابراین اگر قرار است دو قطب مهم خودروسازی از بین بروند که قطب جدیدی ایجاد شود مسلما این اتفاق مشکلات اجتماعی و اقتصادی زیادی را به دنبال خواهد داشت. وی گفت : این اقدام زمانی منطقی است که رشد اقتصادی کشورروند مثبتی داشته باشد و سالانه 10 درصد رشد تولید در صنعت خودرو صورت می گرفت در حالی که امروز رشد اقتصادی کشور منفی است بنابراین در شرایطی که محدودیت های زیادی برای تولید و صادرات وجود دارد و هیچ دورنمایی برای صادرات خودرو وجود ندارد امکان ایجاد قطبی جدید که قرار بود با هدف صادرات صورت گیرد عملا غیر ممکن است.