نسل پنجم الانترا به ایران رسید
پرشین خودرو : بالاخره پس از مدتها انتظار پای سدان کوچک هیوندای نیز به خاک ایران باز شد تا این خودرو نیز به جرگه برادرانش در سرزمین پارس بپیوندد.
به گزارش «پرشین خودرو»، چندی پیش خبر عرضه دو سدان جمعوجور هیوندای الانترا و اکسنت توسط آسان موتور در محافل خودرویی پیچید و حالا آرام آرام بوی حضورشان در خیابانها حس میشود. به نحوی که حتی در برخی از نمایشگاه های سطح شهر نیز رویت شدهاند.
قوانین جدید واردات آسان موتور را مجاب کرد تا برای جبران محدودیت عرضه محصولات با موتورهای حجیمتر، به فرزندان کوچک هیوندای روی بیاورد. الانترای کنونی نسل پنجم این خودرو محسوب میشود. البته روزگاری نسل سوم الانترا با نام آوانته در کرمان خودرو مونتاژ میشد و از این رو چندان برای ایرانیان غریب نیست. حالا الانترا با یک نسل غیبت سعی در حضور مجدد در ایران را دارد.
نسل جدید این خودرو پیرو سبک طراحی جدید محصولات هیوندای با خطوط سیال بدنه و نمایی اغراق آمیز شکل گرفته است. این طرح اگرچه در نمای اول جذاب و زیبا بنظر میرسد، اما همانند تمام کرهایها پس از چندسال بشدت از مد افتاده و تکراری میشود. الانترا در دو تیپ جی ال اس (پایه) و لیمیتد (فول) و با پیشرانه 1.8 لیتری 16 سوپاپه و دو نوع گیربکس 6 سرعته اتومات و دستی در بازار های جهانی عرضه میشود که تاکنون تنها گونههای فول آپشن و اتومات وارد بازار ایران شدهاند.
148 اسب بخار قدرت خروجی برای این بدنه مناسب بوده و جوابگوی وزن الانترا است اما اگر موتوری حجیمتر و قدرتمندتر برای آن در نظر گرفته میشد کشش و شتاب گیری بهتری را نیز برای الانترا شاهد بودیم. ارائه لیست بلند بالای آپشنهای الانترا از حوصله این مطلب خارج است اما از جمله خاصترین موارد قابل ذکر میتوان به صندلیهای جلو حافظه دار با تنظیم شش جهته برقی و روکش چرمی، ریموت کنترل رادیویی دربها به همراه پاورویندوز، کروزکنترل پیشرفته، خروجی برق 12 ولت، تهویه مطبوع اتوماتیک با ***** گرد و خاک، سیستم صوتی پیشرفته با 6 اسپیکر و CD چنجر و خروجی آیپاد و دوربین دید عقب، بلوتوث هندزفری، سانروف دو حالته برقی، اتولایت چراغها و چراغ روشنایی روز، آینههای جانبی تاشو برقی به همراه گرمکن و حافظه، کلیدهای سیستم صوتی و کروز کنترل بر روی غربیلک فرمان، چراغهای مطالعه جلو، رینگ چرخ 17 اینچی آلومینیومی و ... میتوان اشاره کرد.
هیوندای این محصولش را با گارانتی 5 سال یا 100000 کیلومتر بفروش میرساند. الانترا جدید از لحاظ ایمنی نیز کم نگذاشته و با سیستم کنترل پایداری، ترمزهای دیسکی هر چهار چرخ، ایربگهای زانویی و پردهای، سیستم ضدسرقت، پشتسریهای فعال شونده، سیستم کنترل پایداری، سنسورهای کمک پارک و ... توانسته 5 ستاره کامل از موسسه NHTSA دریافت و رتبه "خوب" را از موسسه IIHS دریافت کند.
و اما نگاهی به نظر رسانههای خارجی در رابطه با هیوندای الانترا میاندازیم. سایت ادموندس در ابتدا با تعریف و تمجید از هیوندای بدلیل متحول ساختن الانترای 2013 و طراحی ظاهری دگرگون شده تشکر کرده و آنرا از جمله بهترین سدانهای کامپکت قابل خرید بازار میشمارد . این سایت در ادامه کابین و تریم داخلی الانترا را میستاید و آنرا در بین رقبا منحصر بفرد میداند.
سایت کار اند درایور مدل کوپه آن را نمادی از پویایی و تحرک شناخته و جاداری و فضای پای کافی برای سرنشینان ردیف عقب به همراه دسترسی آسان به صندوق بار از طریق صندلیهای تاشو را جزو نکات مثبت آن ارزیابی میکند. اما همین سایت گشتاور کم موتور را عامل ضعف کشش الانترا دانسته و البته در مقابل ترمزهای فوق العاده قوی و فرمان تیز و دقیق را مهمترین برتریهای فنی الانترا میداند.
سایت اتوموبیل مگ مدل الانترا کوپه را در دسته مقرون به صرفهترین خودروهای اسپرت دنیا قرار داده و انتخاب این خودرو بعنوان خودرو سال ایالات متحده را یاد آوری کرده است. همچنین در ادامه از کیفیت بالای نمایشگر سیستم صوتی آن ابراز خرسندی کرده، اما در نهایت الانترا را خودرویی آرام و بیهیجان نامیده و از قرارگیری موتور 1.8 لیتری بر روی آن گله کردهاست.
در انتها باید گفت الانترا با تمام نقاط قوت و ضعفش میتواند روح مجددی در بازار راکد وارداتیها بدمد و با قیمتی ارزانتر از سوناتا و آزرا و کیفیت بالای ساخت و استهلاک پایین در بازار غوغایی بپا کند و اگرچه که امیدواریم وارد کننده وطنی هرچه سریعتر در تدارک مدل کوپه نیز باشد و در رابطه با قیمت هم اگرچه که هنوز آسان موتور قیمت قطعی را اعلام نکرده، اما هم اکنون نمونههایی که شخصی وارد شدهاند را میتوان در بازار با 115 تا 120 میلیون تومان نیز یافت.
- سپهر عظیمی
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()