50 سال حضور پرثمر در صنعت خودرو
موستانگ جوان شد
پرشین خودرو: کمتر کسی را میتوان در دنیا و یا حتی در کشور خودمان پیدا کرد که خاطرهای از خودروهای فورد موستانگ نداشته باشد، خاطراتی که توسط فیلمها، تلویزیون، موسیقی، بازیهای ویدئویی (درایور) و... در این چند ساله عمر در ذهنهای مردم حک شده است.
به گزارش «پرشین خودرو»، طراحی ظاهری را میتوان الهام بخش شور و نشاط بالای خودروهای اسپرت دانست. هرچند ظاهر خودرو با تغییرات زیادی همراه بوده اما با یک نگاه کلی به خودرو میتوان جلوهای از نسل فعلی موستانگ را در کالبد خودرو نظاره کرد. با توجه به این که با مشاهده تصاویر میتوان تغییرات اعمال شده را به وضوح تشخیص داد، به همین دلیل تاکیدی بر مقایسه آن با نسل قبل نداریم، اما اگر بخواهیم به صورت جدا و در قالب یک خودر جدید به آن نگاه کنیم باید گفت که در جلو خودرو از جلوپنجره شش ضلعی مشبک لانه زنبوری به همراه تیغههای شکافنده هوای طرفین، چراغهای LED و زنون مجهز به چراغهای مخصوص روز کشیده شده از جلو پیشانی تا روی گلگیرهای جلو، مه شکنهای بزرگ با چراغهای نواری شکل نقش بسته شده در بالای مهشکنها، فاب یا تیغه دفع کنندههای هوای استفاده شده در زیر سپر جلو، هودهای ارث رسیده بر روی کاپوت و در عقب خودرو از دیفیوزر زیرین سپر، چراغهای سه گانه سنتی هر طرف با طراحی نو، باله کوچک عقب و ردیف دوازدهتایی لامپهای LED قرمز رنگ جاسازی شده در بالای شیشه عقب خودرو اشاره کرد.
طراحی داخلی
طبق اطلاعات رسمی منتشر شده توسط فورد، فضای داخلی توسط چندین لایه ضخیم پارچهای، عایق بندی شده که در کنار تجهیزات چشم نواز داخلی، محیطی لوکس و ارگونومی و راحتی را به وجود آورده است. با یک نگاه سطحی به داخل خودرو، اوج ظرافت و خلاقیت طراحان کار کشته آن را درک خواهید کرد، تجهیزات با نظم خاص و به طور مفیدی چیده شده و به تن اکثر آنها هم لباس چرم پوشانده شده است. با وجود تجهیزات رفاهی گسترده، فضای داخلی به سمت خودروهای لوکس و سدان سوق داده شده و از هدف اصلی که همان طراحی یک کابین و فضای اسپرت برای یک خودروی اسپرت است، فاصله گرفته شده است، شاید تنها انتقادی که میتوان از طراحی داخلی این خودرو داشت، همان جمله قبل باشد. از امکانات جانبی مهم خودرو هم میتوان به فاکتورهایی همچون استارت لمسی، سیستم ناوبری و صفحه نمایشگر 8 اینچی لمسی کنسول مرکزی به همراه 12 بلندگو سیستم صوتی و... اشاره کرد.
پیشرانه
پیشرانههای مورد استفاده در خودرو بر خلاف تصور، مخاطبان خود را شوکه میکند، زیرا در کنار پیشرانه 5.0 لیتری V8، از یک پیشرانه 2.3 لیتری اکوبوست هم استفاده شده است، دلیل شوکه کردن آن هم این است که هرگز نمیتوان تصور کرد که یک روز دو کلمه " محیط زیست " و " موستانگ " در یک جمله مشترک و در کنار یکدیگر قرار بگیرند، به هر حال مهندسین فورد با اصلاح زمانبندی بادامکها، استفاده از یک مانیفولد ورودی ویژه و نصب یک توربوشارژر بر روی پیشرانه دوستدار محیط زیست، قدرت خروجی پیشرانه را به 305 اسببخار و گشتاور خروجی آن را هم به 407 نیوتنمتر رساندهاند. همانطور که در ابتدای شروع این مبحث گفته شد، یک پیشرانه 5.0 لیتری V8 هم به کار گرفته شده که با سوزاندن مخلوط بنزین و هوا باهم دست به تولید قدرت خروجی برابر با 420 اسببخار و گشتاوری معادل 529 نیوتنمتر میزنند. پس از طی کردن پروسه تولید قدرت در موتور، نیرو توسط سیستم کلاچ دوبل به گیربکس شش سرعته دستی ( گیربکس اتوماتیک به همراه شیفترهای تعویض دنده پشت فرمان در صورت سفارش ) منتقل شده که پس از اعمال تغییرات بر روی آن و هماهنگ کردن قدرت بسته به نیاز خودرو، روانه دیفرانسیل عقب شده و پس از اعمال تغییرات نهایی، به دست چرخهای 19 اینچی محور عقب سپرده میشود.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()