مسئول فروش رامک خودرو:
فروش خودروهای وارداتی دشوارتر می شود
پرشین خودرو: از سال 85 و در بودجه کشور قانونی وضع شد که تبصره 13 جمع آوری خودروهای فرسوده نام گذاری شده بود.
به گزارش خبرنگار «پرشین خودرو»، در این قانون برای حمایت از ناوگان حمل و نقل شهری می بایست در ازای میزان مصرف خودروهای وارداتی یک دستگاه خودرو فرسوده از رده خارج شود. پس از مدتی سایت هم ایجاد شد که در آن باید بر اساس میزان مصرف سوخت خودروهای وارداتی اطلاعات برگه اسقاط خودروهای فرسوده که ارزش هرکدام 15 میلیون ریال بود، وارد می شد که این امر موجب ایجاد رانت در خرید خودرو فرسوده از مردم ضعیف به مبلغ 700 یا 800 هزار تومان و فروش آن تا حدود 13 میلیون ریال شد.
به دلیل اینکه میزان اسقاط خودرو فرسوده پایین بود و یا این امر به صرفه نبود سازمان مربوطه اقدام به دریافت وجه نقد به حساب بانک صادرات به ارزش نقدی 15 میلیون ریال کرد.
مسئول فروش شرکت رامک خودرو در این زمینه به خبرنگار «پرشین خودرو»، گفت: 16 مهر ماه سال گذشته ناگهان در خبری اعلام شد که میزان ارزش هر برگ اسقاط خودرو فرسوده از 15 میلیون به 25 میلیون ریال افزایش پیدا کرده و تعداد خودروهایی که باید در ازای واردات خودرو اسقاط شود نیز افزایش یافته است و از پایان اردیبهشت ماه سال جاری نیز تنها باید اطلاعات اسقاط خودرو در سایت وارد شود و وجه نقد دیگر قابل قبول نیست!
عقیل مصطفایی با اشاره به اینکه تصویب این قانون مشکلات بسیاری را برای واردکنندگان و خریداران خودروهای وارداتی به وجود می آورد، اظهار داشت: این قانون تأثیر چندانی در واردات خودرو ندارد بلکه مشکل اصلی را در فروش خودروهای وارداتی ایجاد می کند.
وی تصریح کرد: در روند فروش خودروهای وارداتی اندکی زمان لازم است تا این خودروها سند خورده و شماره گذاری شود و برای پلاک شدن این خودروها ابتدا باید اطلاعات برگه اسقاط خودرو فرسوده به شهرک آزمایش ارسال شود که این امر فروش خودروهای وارداتی را دشوار می کند!
مصطفایی در پایان خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه این قانون به تازگی اجرایی شده تا کنون تأثیر چندانی در بازار خودروهای وارداتی نداشته است.