.تعمیـــرکاران کیان ست (kiansat.tv)تابع قوانین -جمهموری-اسلامی ایران میباشد و ارسال هر گونه مطلب سیاسی،مذهبی،غیراخلاقی و خرید و فروش متعلقات ماه-واره و دیگر موارد مجرمانه ممنوع میباشد وبا کاربران خاطی به شدت برخورد میگردد انجمن فقط تعمیرات لوازم الکترونیک میباشد...













سلام مهمان گرامی؛
به کیان ست خوش آمدید برای مشاهده انجمن با امکانات کامل می بايست از طريق این لینک عضو شوید.

https://teranzit.pw/uploads/14469017281.png
پیام خصوصی به مدیریت کل سایت ........... صفحه توضیحات و شرایط گروه ویژه ........... ...........
ارتباط تلگرامی با مدیریت سایت ................. ایدی تلگرام suportripair@ .................
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 7702

موضوع: اخبار خودرو

Hybrid View

پست قبلی پست قبلی   پست بعدی پست بعدی
  1. #1


    تاریخ عضویت
    Jul 2011
    محل سکونت
    شيراز
    نوشته ها
    14,507
    تشکر ها
    5,062
    28,829 سپاس از8,304 پست

    پیش فرض

    Click here to enlarge
    صنعت خودرو، رسانه و انتظارات مردم
    پرشین خودرو: اطلاع رسانی به موقع و دقیق جهت آگاه سازی افکار عمومی از اهمیت بالایی برخوردار است.
    به گزارش «پرشین خودرو»، باتوجه به پیچیدگی های صنعت خودرو لازم است ارتباط بین رسانه ها و ارباب جراید و خودروسازان افزایش یابد و در این زمینه خبرنگاران و کارشناسان فنی رسانه ها به موضوع مهم خودرو بپردازند و از بحث های عامیانه و سطحی پرهیز شود تا بستری جهت تعالی هر چه بیشتر این صنعت بوجود آمده و این صنعت به جایگاه واقعی خودش در عرصه داخلی و جهانی دست یابد.
    در همین راستا دومین تالار گفتگوی صنعت خودرو با حضور با حضورآقایان بناب: قائم مقام مدیر عامل سایپا، غزایی: معاون کیفیت گروه خودروسازی سایپا، حسن قرئی: مدیر توسعه استراتژی پشتیبانی سایپا، نعمت بخ: دبیر انجمن خودروسازا، میرخانی رشتی: مشاور دبیر انجمن خودروسازان، نجفی منش: عضو انجمن قطعه سازان و فعال قطعه سازی، جواد مرزبان راد: دانشیار دانشگاه علم و صنعت، حسن معین نعمتی: مدرس دانشگاه، حسن احدزاده: مدیر حسابداری سایپا، پناهی: مدیرعامل امداد خودرو سایپا، حاج باقری: معاون شبکه سایپا یدک، روزبهانی: معاون خدمات سایپایدک، سیفی: کارشناس رسانه، معتمدی: خبرگزاری ایسنا، حسین علیزاده: روزنامه گسترش صمت، سرکار خانم رستمی: سازمان خبری خبر خودرو، سرکار خانم ناطقی: روزنامه جهان صنعت، سرکار خانم فکوری: خبرگزاری مهر و کیاداود اسفندیاری: کارشناس مجری برگزار شد، در این جلسه مباحثی در خصوص " صنعت خودرو، رسانه و انتظارات مردم مطرح شد که با هم خلاصه این مباحث را مرور می کنیم.
    اسفندیاری: با عرض خیر مقدم خدمت حضار عزیز، مدیران ارشد صنعت خودروسازی و نمایندگان رسانه ها، نشریات و سایت ها، ابتدای جلسه توضیحی بدهم درباره تالار گفتگوی صنعت خودرو، این دومین جلسه است که امسال برگزار میشود سال های قبل این جلسات برگزار میشد یک تفاوتی هست بین مصاحبه های مطبوعاتی و این گفتگو ها.
    جلسات تالار گفتگو به این منظور برگزار میشود که یک فضای کاملا" روشن و شفاف و صریحی برای گفتگو وجود داشته باشد بین افراد و سازمان ها و نهادهای درگیر و دست اندر کار صنعت خودروی کشور. گاهی نمایندگان امر توسعه تجارت، نمایندگان مجلس، نمایندگان استاندارد و نمایندگان بانک مرکزی و خیلی از ارگان ها و نهادهای دیگر در اینجا حضور پیدا می کنند و از نزدیک بطور شفاف ابهامات برطرف میشود و در فضای علمی و مبتنی بر مستندات و اطلاعات بحث می کنند متاسفانه این روزها خیلی بحث هایی در کشور وجود دارد که در آن بطور علمی و کارشناسی وارد نمی شوند و شبکه های اجتماعی هم به آن دامن می زنند یکی از بحث هایی که در طول جلسات گذشته این تالار هم انجام شد پرداختن به مشکلات صنعت خودرو است. مشکلاتی که در دیگر صنایع وجود ندارد و این مشکلات ناشی از فشار شدید افکار عمومی وارد می شود و رسانه ها هم به آنها دامن می زنند. چه جریانی باعث این جریان فشار شده و در افکار عمومی چه اتفاقی افتاده که صنعت خودرو اینقدر تحت فشار است بحث هایی مثل تفاوت قیمت پراید در داخل کشور و خارج از کشور و یا بحث های تعرفه گمرکی خودرو. امروز می خواهیم بحث کنیم چرا این شکاف بین صنعت خودرو و رسانه ها و افکار عمومی وجود دارد ؟
    بناب: بسم الله الرحمن الرحیم، فَبَشِر عِبَادِ الَذِینَ یَستَمِعُونَ القَولَ فَیَتَبِعُونَ أَحسَنَهُ، ضمن عرض خوشامد به همه عزیزان، این جلسه فضایی برای گفتگوست نه مناظره ما دوست داریم صحبت دوستان را بشنویم و ایرادات خود را بدانیم و آنها را رفع کنیم.
    دوستان من عضو هیات مدیره هستم نه رئیس هیات مدیره لطفاً این مطلب را اصلاح کنید. ما خودروساز هستیم و یک موسسه انتفاعی وظیفه داریم محصولی با کیفیت و ارزان تولید کنیم. بنابراین خودمان بیشتر از دیگران دوست داریم محصولاتمان ارزان و با کیفیت باشد اما خودرو حاصل یکسری قطعات و مواد اولیه مثل فولاد ،مواد پتروشیمی، مس و. ... می باشد.
    موقعی که بحث کیفیت و قیمت می شود باید به این مطلب توجه کرد خودرو بعد از صنعت نفت مهمترین صنعت کشور محسوب میشود و 13 درصد ارزش افزوده تولید را دارد و 12 درصد اشتغال صنعت را دارا میباشد آقای اوباما پس از انتخابات ریاست جمهوری اولین کاری که کرد صنعت خودروی امریکا را نجات داد چون صنعت پیشروست و باعث نجات سایر صنایع میباشد و وقتی ایران را می خواهد تحریم کند اول صنعت خودروی ما را تحریم کرد. تا حالا فکر کردید چرا صنعت خودروی ما را تحریم کردند اما واردات خودروی ما را تحریم نکردند؟
    به جهت اهمیت بحث کیفیت، معاون کیفیت گروه سایپا در این جلسه حضور دارند تا صحبت دوستان را بشنود و پاسخگو باشند و آقای احد زاده از مدیران مالی سایپا هستند تا پاسخگو بحث قیمت باشند.
    دوستان ما از سال گذشته برنامه ای را شروع کردند که بحث قیمت تمام شده براساس قیمت فروش را بررسی می کنند قیمت فروش موضوعی نیست که سازمان حمایت یا شورای رقابت یا خودروساز تعیین کند، قیمت فروش بحث عرضه و تقاضا است. لذا ما باید خودرویی تولید کنیم تا با شرایط بازار قدرت رقابت داشته باشد و بتوانیم محصولمان را بفروشیم. این چهار چوب صحبت ما باشد، صحبتی که در اختیار افکار عمومی قرار بگیرد اگر دوستان رسانه ای ما دراین جا افکار عمومی را انعکاس می دهند صحبت دوستان ما را هم به افکار عمومی انتقال بدهند دعوت می کنم دوستان رسانه ای ما تشریف بیاورند از شرکت سایپا و قطعه سازان بازدید کنند تا بحث ها شفاف سازی بشود. یکی از مطبوعات نوشته بود با اینکه گفته میشود تیبا و پژو و ایکس 100 ایرانیست پس چرا 1600 دلار یا 2000 دلار ارزبری دارد پس ایرانی نیست خارجیه؟ این ارزبری در طول تولید بوجود می آید خودرویی که بطور عمده در آن فولاد بکار گرفته شده و در ایران تولید نمیشود و از خارج وارد میشود ارزبری دارد و یا یکسری قطعات الکترونیک که از خارج وارد میشود و این قطعات در دنیا در 2 یا 3 کشور بیشتر تولید نمی شود باید واردات داشته باشیم و به خودروساز ربطی ندارد. این بحث ها بایستی به افکار عمومی انتقال پیدا کند تا مردم با آگاهی و اطلاعات دقیق به موضوع خودرو نگاه کنند و اقدام به خرید کنند.
    اسفندیاری: با تشکر از صحبت های مختصر و مفید آقای بناب، چرا مردم انتظارات غیر منطقی از خودروی داخلی دارند ؟چرا انتظار دارند خودروی 5000 دلاری امکانات خودروی 40هزار دلاری را داشته باشد؟
    چرا مردم ایران در همه رده های سنی درباره بحث های خودرو اظهار نظر تخصصی می کنند؟ چرا انتقاد و تاختن به صنعت خودرو نماد و نشانه روشنفکری شده؟
    سیفی: تشکر می کنم بابت تشکیل چنین جلسه ای امیدوارم باب فکری جدید شکل بگیرد که کمک کننده باشد، 40 یا 50 سال پیش می گفتند چه لزومی دارد کشور نفت خیزی مثل ایران که از مشتقات نفت بالغ بر 2000 ماده صنعتی تولید دارد با ارزش افزوده فراوان و با قابلیت صادرات در یک چنین شرایطی چه لزومی داره ایران خودروساز بشود! چرا کشوری
    مثل اتریش خودروساز نیست؟ چرا اسپانیا فقط مونتاژ خودرو دارد؟ ترکیه با سیاستی که دارد فقط مونتاژ کاره؟ و صادرات خودرو دارد؟ متاسفانه سیاست خودرویی ما ابهام داشت اما به برکت انقلاب اسلامی بالاخره خوردوساز شدیم و این واقعیتی است و این افتخاری است برای کشور ما در منطقه خاورمیانه. اما چه خودرویی تولید کنیم که کمترین انتقاد را داشته باشد؟ بدلیل عدم آمادگی درباره پاسخ این سئوال از دیگر دوستان دعوت می کنم این بحث را ادامه بدهند.

  2. #2


    تاریخ عضویت
    Jul 2011
    محل سکونت
    شيراز
    نوشته ها
    14,507
    تشکر ها
    5,062
    28,829 سپاس از8,304 پست

    پیش فرض

    Click here to enlarge
    پیشنهاد تشکیل صندوق حمایت از تولید خودرو داخلی؛
    رابطه برد - برد خودروسازان و خریداران خودرو
    پرشین خودرو: طرح تشکیل صندوق "حمایت از تولید خودرو داخلی" در حالی به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه شده که برخی کارشناسان معتقدند این صندوق باید به‌گونه‌ای ایجاد شود که سود آن هم به خودروسازان و هم خریداران خودرو برسد.
    به گزارش «پرشین خودرو»، اخیرا طرحی با عنوان "مدیریت واردات خودرو" به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه شده است.
    در این طرح پیش‌بینی شده که واردات خودرو از کشورهای تحریم کننده ایران قطع و از کشورهایی که روابط چندان دوستانه‌ای با ایران ندارند تعرفه بیشتری اخذ شود. همچنین تشکیل صندوق حمایت از تولید خودرو داخلی از دیگر پیشنهادات ارائه شده در این طرح است.
    ارائه‌کنندگان طرح مدیریت واردات خودرو، هدف از پیشنهاد تشکیل صندوق حمایت از تولید خودرو داخلی را ایجاد منبعی مالی برای ارائه تسهیلات با سود مناسب به صنعت خودرو و قطعه در شرایطی که این صنعت از کمبود نقدینگی رنج می‌برد، دانسته‌اند.
    اما در این میان برخی کارشناسان معتقدند که این صندوق باید به‌گونه‌ای ایجاد شود که علاوه بر کمک به صنعت خودرو، منافع مصرف‌کنندگان خودرو داخلی نیز تامین شود که راهکار آن نیز کاهش تعرفه واردات خودرو به موازات تشکیل صندوق حمایت از تولید خودرو داخلی است.
    امرالله امینی استاد دانشگاه در این رابطه می‌گوید: در طرح ارائه شده به وزارت صنعت، معدن و تجارت گفته شده که منابع صندوق حمایت از تولید خودرو داخلی از طریق عوارض واردات خودرو به کشور تامین خواهد شد.
    وی با بیان اینکه به این ترتیب افزایش میزان واردات خودرو می‌تواند باعث افزایش منابع مالی این صندوق شود، خاطرنشان کرد: بنابراین اگرچه خودروسازان افزایش واردات خودرو را تهدیدی برای خود می‌دانند اما با تشکیل این صندوق بخشی از منافع حاصل از واردات خودرو نیز نصیب خودروسازان خواهد شد.
    این استاد دانشگاه ادامه داد: در صورت اختصاص بخشی از عوارض ناشی از واردات خودرو به صندوق حمایت از تولید خودرو داخلی، توجیه برخی مخالفان واردات خودرو مبنی بر از بین رفتن اشتغال در صنعت خودرو داخلی با افزایش واردات، از بین خواهد رفت.
    وی اضافه کرد: در آن شرایط خودروسازان می‌توانند با منابع به دست آمده از این صندوق به اصلاح و ارتقای زیرساختهای صنعت خودرو پرداخته و با بهبود مناسبات با قطعه‌سازان، سطح کمی و کیفی تولیدات خود را افزایش دهند.
    امینی با بیان اینکه تشکیل صندوق حمایت از تولید خودرو داخلی در صورت همزمان شدن آن با کاهش تعرفه واردات خودرو، امری معقول و سودمند خواهد بود، تصریح کرد: در آن صورت سود ناشی از تشکیل این صندوق از یک سو به خودروسازان رسیده و از سوی دیگر مصرف‌کنندگان نیز از مزایای کاهش قیمت خودروهای وارداتی در کنار افزایش کمیت و کیفیت خودروهای تولید داخل بهره‌مند خواهند شد.
    در صورت تحقق این شرایط رابطه بین خودروسازان و خریداران خودرو از وضعیت فعلی به رابطه برد - برد تغییر خواهد کرد.

  3. #3


    تاریخ عضویت
    Jul 2011
    محل سکونت
    شيراز
    نوشته ها
    14,507
    تشکر ها
    5,062
    28,829 سپاس از8,304 پست

    پیش فرض

    Click here to enlarge
    نخستین نشست تخصصی صنعت خودرو در ایدرو برگزار شد
    پرشین خودرو: نخستین نشست تخصصی صنعت خودرو با محور "بررسی سیر تحول صنعت خودرو در ایران و جهان" باحضور جمعی از اساتید دانشگاه و صاحب نظران این صنعت، مدیران و كارشناسان سازمان های دولتی و غیردولتی نظیر سازمان ملی استاندارد، سازمان حمایت از حقوق تولیدكنندگان و مصرف كنندگان، انجمن حمایت از حقوق مصرف كنندگان و شركت‌های بازرسی، با همت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران برگزار شد.
    به گزارش «پرشین خودرو»، سیدرضا مفیدی مدیر صنایع حمل و نقل ایدرو و مسئول اجرایی برگزاری این نشست با اعلام این خبر افزود: برگزاری این نشست باهدف اصلاح دیدگاه ها و قضاوت ها نسبت به صنعت خودرو با حضور موافقان و منتقدان این صنعت و تحلیل و مباحثه و ارائه اطلاعات درست و واقعی به دولت و مردم و صاحب نظران صورت گرفت.
    وی ادامه داد: در صنعت خودرو شاهد ارائه پیش داوری ها و نقدهای نادرست و ناقص هستیم كه گاهی اوقات توسط برخی رسانه ها و افراد انجام می‌گیرد.
    مسئول اجرایی نخستین نشست تخصصی صنعت خودرو تصریح كرد: رویكرد برگزاركنندگان این سلسله نشست ها این است كه اطلاعات درست و تخصصی به ذی نفعان صنعت خودرو و سرمایه‌گذاران این حوزه ارائه شود و وضعیت صنعت خودرو و راه های پیشرفت و تحول آن به درستی به اطلاع مردم برسد.
    مفیدی با بیان این كه نشست های مذكور بصورت ماهانه برگزار خواهد شد، گفت: از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی بویژه در كمیسیون‌های تخصصی و همچنین نهادهای نظارتی مانند سازمان استاندارد، سازمان بازرسی، سازمان محیط زیست، سازمان حمایت از تولیدكنندگان و مصرف‌كنندگان، انجمن ها، نیروی انتظامی و اساتید 6 دانشگاه فعال و مرتبط با صنعت خودرو نیز دعوت بعمل آمده بود.
    وی در عین حال افزود: متاسفانه به رغم اینكه برخی از مسئولان سازمان های یادشده و یا اساتید دانشگاه‌ها در رسانه ها انتقاداتی را به صنعت خودرو وارد می كنند اما در جلسات تخصصی از این دست حاضر نمی‌شوند ولی امیدواریم در نشست های بعدی در سطوح بالا مشاركت داشته باشند.
    مدیر صنایع حمل و نقل ایدرو در خصوص محتوای نشست اضافه كرد: همایش با ارائه گزارشی توسط انجمن خودروسازان در خصوص سیر تحول صنعت خودرو ایران و جهان آغاز شد و نماینده شركت ساپكو نیز سیر تحول این صنعت در جهان را از ابتدا تا كنون ارائه داد كه هر دو ارائه در پایگاه اینترنتی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران www.idro.ir قرار داده شده است.
    مفیدی همچنین گفت:‌ امیدواریم حاضران در این نشست و نیز بازدیدكنندگان از پایگاه اینترنتی ایدرو با ارسال نظرات و بازخوردهای سازنده خود، به نشانی پست الكترونیكی tolid@idro.org برگزاركنندگان را در برپایی جلسات بعدی به نحو شایسته‌تر یاری رسانند.
    وی افزود: با توجه به نظراتی كه مطرح شد، بنظر می رسد موضوع نشست بعدی "ارائه برنامه های 5 ساله و برنامه های افق 1404 صنعت خودرو" برای استحضار مدعوین و ذی نفعان باشد‌ تا در بررسی و تصحیح این برنامه ها از نظرات كارشناسی حاضران بهره ببریم.
    مسئول اجرایی نخستین نشست تخصصی صنعت خودرو یادآور شد: آذرماه امسال، دومین كنفرانس بین‌المللی صنعت خودرو با حضور میهمانانی از صنعت خودرو سراسر دنیا برگزار خواهد شد كه امیدواریم تا آن زمان با برگزاری 3 جلسه تخصصی، از نظرات مدعوین در برگزاری هرچه بهتر كنفرانس استفاده شود.
    به گفته وی، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران از جانب وزارت صنعت، معدن و تجارت ماموریت دارد بعنوان طراح راهبردی صنعت خودرو، برنامه های بلندمدت برای این صنعت تدوین نماید كه این امر انجام گرفته و بزودی شاهد ابلاغ این برنامه ها و برای استفاده سرمایه گذاران و ذی نفعان خواهیم بود.

  4. نمایش تمام تشکر های حميد ذوالعلا در این پست:

    حامد59 (15th October 2014)

  5. #4


    تاریخ عضویت
    Jul 2011
    محل سکونت
    شيراز
    نوشته ها
    14,507
    تشکر ها
    5,062
    28,829 سپاس از8,304 پست

    پیش فرض

    Click here to enlarge
    توسط آسان موتور اعلام شد؛
    قیمت جدید محصولات هیوندای

    پرشین خودرو: قیمت های جدید محصولات هیوندای اعلام شد.
    به گزارش خبرنگار «پرشین خودرو»، شرکت آسان موتور نماینده رسمی محصولات هیوندای در ایران قیمت جدید محصولات خود را اعلام کرد.
    بر اساس این گزارش تمامی خودروها با گرانتی 5 ساله و یا 150 هزار کیلومتر به فروش می رسد.

  6. نمایش تمام تشکر های حميد ذوالعلا در این پست:

    حامد59 (15th October 2014)

  7. #5


    تاریخ عضویت
    Jul 2011
    محل سکونت
    شيراز
    نوشته ها
    14,507
    تشکر ها
    5,062
    28,829 سپاس از8,304 پست

    پیش فرض

    Click here to enlarge
    واردات خودرو بلای جان خودروسازی داخلی است؟
    پرشین خودرو: گروه ایران
    به گزارش «پرشین خودرو»، اخیراً در برخی از رسانه‌ها، موضوعاتی مطرح شده است كه به مخاطب چنین القاء می‌شود كه ورود اتومبیل‌های لوكس و خارجی به ضرر و زیان كشور بوده و نباید دولت برای این منظور ارز اختصاص دهد. ذكر چند نكته در این زمینه ضروری به نظر می‌رسد:
    1- توزیع ثروت در جامعه و كاهش فاصله طبقاتی، همواره مد نظر دولت مردان بوده و همواره در شعارهای تبلیغاتی قبل از برگزیده‌شدن روسای جمهور توسط مردم، به این مقوله توجه شده‌است؛ ولی در دوره‌های زمانی مختلف كمتر به این شعارها جامة عمل پوشانده شده است. لذا در حال حاضر ما با واقعیت وجود فاصله طبقاتی در كشور مواجه هستیم. این فاصله طبقاتی باعث ایجاد تغییر الگوی مصرف در خانواده‌ها شده و به همین دلیل، تقاضا برای خودروهای لوكس و خودروهای خارجی در حال حاضر علی‌رغم قیمت بالای آنها وجود دارد.
    2- طبق اعلام مبادی رسمی كشور، در سال گذشته (1392) حدود 70 هزار خودرو خارجی وارد كشور شده‌است كه طبعاً در میان این خودروها، درصدی نیز به خودروهای لوكس و فوق‌العاده گران قیمت اختصاص داشته‌است. هرچند این عدد در مقایسه با تقاضای داخلی خودرو (حدود یك میلیون خودرو) عدد بالایی محسوب نمی شود، ولی به طور قطع و یقین می توان ادعا كرد كه جایگزین این خودروها خصوصاً از لحاظ كیفیت توسط هیچ خودروساز داخلی تولید نمی‌شود.
    3- با توجه به كیفیت خودروهای وارداتی و خصوصاً میزان مصرف سوخت و میزان آلایندگی این خودروها، منطقی نخواهد بود كه ورود این خودروها به كشور را ممنوع كرد.
    4- تنوع اتومبیل در ایران در مقایسه با بسیاری از كشورهای جهان، بسیار پایین بوده و مشتریان، با توجه به توان مالی خود، چندان قابلیت انتخاب محصولات مختلف را ندارند. این امر بیشتر به دلیل انحصاری شدن تولید خودرو در كشور بوجود آمده‌است. ممنوعیت ورود خودروهای خارجی به كشور، به این امر بیشتر دامن خواهد زد.
    5- با توجه به هزینه‌های قابل توجه ورود خودرو خارجی به كشور، و در نظر گرفتن تعرفه های بالا برای ورود خودور، ورود خودرو برای دولتها، درآمدهای قابل توجهی را در پی خواهد داشت. (اگر فرض كنیم به طور متوسط از ورود هر خودرو در سال گذشته حدود 45 میلیون تومان (15000 دلار) دولت درآمد داشته باشد، در این صورت در سال 92 دولت نزدیك به 3150 میلیارد تومان ( حدود یك میلیارد دلار) از قبل ورود خودرو به كشور درآمد داشته‌است.) این رقم در زمانی كه درآمدهای دولت به دلایل مختلف كاهش پیدا كرده‌است، قابل توجه بوده و منطق حكم می‌كند كه دولت از این درآمد نباید چشم پوشی نماید.
    6- همانگونه كه در بند قبل اشاره شد، دولت از قبل ورود خودرو، درآمد كسب كرده و لذا منطقی است كه برای جذب این درآمد حاضر باشد، بخشی از ارز در اختیار خود را نیز هزینه‌نماید. اگر فقط از دید ارزی به این مقوله نگاه شود، به این حقیقت مسلم خواهیم رسید كه در واقع، دولت در حوزه خودرو، ارز در اختیار خود را به 1.5 برابر قیمت بازار می‌فروشد. یعنی اگر یك دلار در بازار 2500 تومان فروخته می‌شود، دولت با تخصیص این ارز در حوزه خودرو، علاوه بر كسب درآمد 2500 تومانی، معادل 50% این رقم را نیز در مبادی ورودی از وارد كننده مجدداً دریافت می‌كند. اتفاقی كه در رابطه با سایر كالاها كه تعرفه كمتری دارند، كمتر اتفاق می‌افتد. لذا با توجه به كسری بودجه‌ و كاهش منابع درآمدی دولت، نباید به دولت توصیه كرد تا جلوی واردات ماشین‌های لوكس و خارجی را به كشور بگیرد.
    7- اما اگر سیستماتیك به بازار خودرو نگاه‌شود، از این منظر نیز هزینه كردن ارز دولتی برای ورود اتومبیل‌های خارجی، كاری منطقی است. اگر چنانچه دولت برای ورود اتومبیل‌های لوكس و خارجی ارزی در نظر نگیرد، بدون تردید، متقاضیان پولدار این نوع اتومبیلها علی‌رغم میل باطنی خود، مجبور خواهند بود كه تقاضای خود را با محصولات داخلی تامین كنند. از طرف دیگر ظرفیت تولید داخل نیز در حال حاضر پایین بوده و به گونه‌ایی كه مشاهده می‌شود، تولید داخل امكان پوشش تقاضای داخلی را ندارد. قانون ساده عرضه و تقاضا كوشزد می‌كند كه با افزایش تقاضا و عدم وجود عرضه، قیمتها بیش از پیش افزایش خواهد یافت. حال اگر متقاضی جدید از توان مالی بسیار بالایی برخوردار باشد، برای اینكه در زمان كوتاه‌تری به تقاضای خود برسد، نظم بازار را به‌هم زده و باعث افزایش قیمت بازار خودرو خواهد شد. (فردی را تصور كنید كه توان پرداخت 100 میلیون تومان برای خرید یك ماشین خارجی را دارد، این فرد حاضر خواهد بود برای خرید یك خودرو داخلی كه قیمت آن 35 میلیون تومان است، و باید 6 ماه برای تحویل آن صبر كند، به عرضه كننده مبلغ 40 یا 45 میلیون تومان نیز بپردازد تا بتواند این خودرو را زودتر تصاحب كند، در این صورت قیمت خودروی داخلی نیز به واسطه جلوگیری از ورود خودرو خارجی، افزایش خواهد یافت). بنابراین ملاحظه می‌شود كه جلوگیری از ورود خودروهای خارجی و لوكس در كوتاه مدت بازار خودرو داخلی را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد و باعث تشدید بحران قیمت خودرو در كشور خواهد شد. در این میان اقشار كم‌درآمد جامعه بیش از سایرین متضرر خواهند شد، چرا كه در این میان، دایره انتخاب محصولات خودرویی آنها باز هم كوچكتر خواهدشد و برخی نیزكلاً از بازار خودرو خواه ناخواه خارج خواهند شد. لذا از دیدگاه كلان نیز ورود خودرو لوكس و خارجی در شرایط فعلی بازار كه تقاضا بسیار بیشتر از میزان عرضه می‌باشد، به نفع اقشار كم درآمد جامعه نیز می‌باشد. در این جا باید به این نكته توجه شود كه حذف عرضه بخشی از بازار، بر تقاضای بخشهای دیگر بازار تاثیر گذاشته و به صورت زنجیر‌وار تمام بخشهای بازار تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.
    8- جلوگیری، از ورود خودروهای خارجی و حتی لوكس در مقطع كنونی نتیجه‌ایی جز انحصاری‌تر كردن بازار خودرو سازی داخلی را در پی نخواهد داشت. حتی توصیه می‌شود اگر دولت توان ارزی لازم را دارا‌می‌باشد، برای خروج از بحران كنونی خودروسازی، نسبت به افزایش واردات خودرو اقدام كرده و عواید حاصل از آن را به خودروسازان داخلی اختصاص دهد تا آنها نیز بتوانند از این بحران به سلامت عبور كنند.
    9- پیشنهاد می‌شود در شرایط كنونی كه با توجه به میزان تولیدات سالهای قبل خودروسازان، حدود 40 درصد كمبود عرضه در بازار وجود دارد، دولت این كمبود عرضه را از طریق واردات خودروهای كم مصرف و باكیفیت بالا جبران كرده، و از طرف دیگر، درآمدهای حاصل از این واردات را صرف توسعه تكنولوژیكی و رفع موانع كیفی محصولات داخلی و همچنین كاهش آلودگی و احیای محیط زیست نماید. در همین راستا پیشنهاد می‌شود كه تعرفه واردات خودروهای كم مصرف كاهش یافته و به حدود 20% برسد و در مقابل تعرفه خودروهای پر مصرف و لوكس تا %90 یا 100% افزایش پیدا كند تا دولت بتواند درآمد قابل توجهی را از این طریق كسب كند.
    این حق تمام هموطنان است كه از خودروهای با كیفیت بهره برده و خودروهای مورد استفاده آنها نقش كمتری در آلودگی هوا و محیط زیست داشته باشند. خلاصه اینكه؛ اگر خودروسازان در كوتاه مدت امكان توسعه كمی و كیفی محصولات خودرا ندارند، و اگر دولت دركوتاه مدت نمی‌تواند، انحصار تولید داخلی خودرو را بشكند، ولی نباید هم، با پذیرش پیشنهاداتی نظیر عدم ورود خودروهای لوكس و خارجی، به سمت برهم زدن تعادل فعلی بازار، و انحصاری‌تر كردن بازار خودرو داخلی حركت نماید. عدالت اجتماعی، و توزیع مناسب ثروت مقوله‌ دیگری است كه دولت در جای خود حتما باید به آن توجه كرده و برنامه‌هایی برای رسیدن به آن نیز داشته باشد.

  8. نمایش تمام تشکر های حميد ذوالعلا در این پست:

    حامد59 (15th October 2014)

  9. #6


    تاریخ عضویت
    Jul 2011
    محل سکونت
    شيراز
    نوشته ها
    14,507
    تشکر ها
    5,062
    28,829 سپاس از8,304 پست

    پیش فرض

    Click here to enlarge
    دفاع مشاور وزیر صنعت از افزایش واردات خودرو
    پرشین خودرو: در حالیکه برخی فعالان صنعت خودرو و قطعه از افزایش واردات خودرو به کشور انتقاد کرده‌اند مشاور خودرویی وزیر صنعت، معدن و تجارت از این موضوع دفاع می‌کند.
    به گزارش «پرشین خودرو»، روند واردات انواع خودرو به کشور در چند سال اخیر صعودی بوده است. در سال جاری نیز واردات خودرو به کشور بیش از دو برابر شده است.
    در این زمینه آمارها حاکی از واردات حدود 44 هزار دستگاه خودروی سواری در پنج ماهه نخست سال جاری است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از 143 درصد افزایش نشان می‌دهد.
    در این شرایط چندی پیش دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور از ارائه طرح "مدیریت واردات خودرو" به وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر داد. به گفته آرش محبی‌نژاد، قطع واردات خودرو از کشورهای تحریم کننده ایران و حمایت از تولید خودروی داخلی از جمله اهداف ارائه این طرح بوده است.
    همچنین در این طرح پیشنهاد شده که بخشی از عوارض واردات خودرو به حمایت از صنعت خودروی داخلی اختصاص یابد که در این راستا پیشنهاد تشکیل صندوق حمایت از تولید خودروی داخلی مطرح شده است.
    در این باره مشاور خودرویی وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به اینکه خودروسازان و قطعه‌سازان از افزایش واردات خودرو به کشور ابراز نگرانی کرده و آن را به صلاح تولید ملی نمی‌دانند، موضع شما در این باره چیست؟ اظهار می‌کند: در این زمینه من می‌گویم که رقابت چیز خوبی است.
    بیوک علیمرادلو با تکرار این جمله که رقابت چیز خوبی است، اظهار می‌کند: واردات خودرو خوب است چون رقابت ایجاد می‌کند.
    به گزارش ایسنا، دفاع مشاور خودرویی وزیر صنعت، معدن و تجارت از افزایش واردات خودرو به کشور در حالی است که برخی کارشناسان نیز معتقدند دولت باید برای تامین حقوق مصرف‌کنندگان خودرو با کاهش تعرفه، زمینه افزایش واردات خودرو به کشور را فراهم کند.

  10. نمایش تمام تشکر های حميد ذوالعلا در این پست:

    حامد59 (15th October 2014)

  11. #7


    تاریخ عضویت
    Jul 2011
    محل سکونت
    شيراز
    نوشته ها
    14,507
    تشکر ها
    5,062
    28,829 سپاس از8,304 پست

    پیش فرض

    Click here to enlarge
    جشنواره فروش پاییزی سایپا آغاز شد
    پرشین خودرو: فروش پاییزه محصولات سایپا از روز شنبه مورخ 93/6/29 آغاز شد.
    به گزارش «پرشین خودرو»، گروه خودروسازی سایپا در راستای پاسخ به نیاز متقاضیان و ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا و رضایت مندی مشتریان اقدام به پیش فروش محصولات خود از ساعت ۱۴ مورخ ۹۳/۶/۲۹ نموده است.

    علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانند به نمایندگی های گروه خودروسازی سایپا در سراسر کشور مراجعه نمایند.

  12. نمایش تمام تشکر های حميد ذوالعلا در این پست:

    حامد59 (15th October 2014)

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  


Copyright ©2000 - 2013, Jelsoft Enterprises Ltd کیــــــــــان ستـــــــــــ ...® اولین و بزرگترین سایت فوق تخصصی الکترونیک در ایران



Cultural Forum | Study at Malaysian University