توسعه محصول، اولویت نخست ایران خودرو است
ایران خودرو به دنبال شریک غیر آسیایی و اروپایی
«پرشین خودرو»: مدیرعامل ایران خودرو گفت: همکاری با شرکت های خودروسازی خارجی و مشارکت با آنها را به عنوان اولویت اول در نظر نداریم چراکه اولویت اصلی ما توسعه محصولات داخلی می باشد، محصولی که سازنده آن فرزندان ایران و قطعه سازان ایرانی است.
به گزارش خبرنگار «پرشین خودرو»، هاشم یکه زارع، با بیان این مطلب اظهار داشت: آنچه مهم به نظر می رسد فقط افزایش تیراژ تولید نیست زیرا تولیدی مناسب است که بتواند بازار خود را در داخل و خارج کشور پیدا کند.
به گفته وی، با دستیابی به این هدف و افزایش در توسعه صادرات، در توسعه کیفیت و توسعه خدمات پس از فروش موفق بوده ایم و آنچه از نظر ما مهم است همین رویه ایجاد بازار مناسب برای صادرات محصولات داخلی است.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با اشاره به توسعه همکاری با شرکت های خارجی از جمله پژو و رنو ادامه داد: ما به دنبال شریک تجاری دیگری می گردیم که این شرکت غیر از شرکت های آسیایی و حتی کشورهای اروپایی است.
یکه زارع با اشاره به تیراژ تولید در سال جاری گفت: عدد تیراژی که می خواهیم به آن دست پیدا کنیم 600 هزار دستگاه در سال جاری می باشد و آنچه محقق شده حاصل تلاش های شبانه روزی بوده است.
وی با اشاره به برنامه شش ماهه دوم سال 94 تصریح کرد: از شش ماهه دوم سال 94 هر شش ماه یک محصول جدید و هر سه سال یک خانواده موتور تولید می شود که البته این محصول ترکیبی از محصولات داخلی و خارجی است.
مدیرعامل ایران خودرو در مورد همکاری با شرکت های چینی تصریح کرد: همکاری با چین در اولویت نخست ما قرار ندارد اما نمی توان کشوری که در سال گذشته 20 میلیون خودرو تولید کرده را نادیده گرفت ولی آنچه که در اولویت ما قرار دارد تولید محصولات داخلی و اروپایی است که بیش از 90 درصد از سبد محصولات ما را شامل می شود و تنها 10 درصد از سبد را به محصولات دیگر اختصاص می دهیم.
یکه زارع در ادامه با اشاره به اولویت های دیگر ایران خودرو تاکید کرد: بر اساس یک برنامه زمانی قرار است گارانتی خودرو را به 3 سال و گارانتی نیروی محرکه را به 5 سال برسانیم و بدین وسیله بتوانیم به رضایت مشتریان دست پیدا کنیم زیرا مشتری از ما انتظار دارند خودرو با کیفیت دریافت کنند بنابر این تا کیفی شدن خودرو و به دست آوردن رضایت مشتری، هنوز راه باقی مانده است.
وی در پایان با استقبال از نظرات موافق و مخالف در زمینه صنعت خودرو خاطرنشان کرد: واقعیت این است که این صنعت در شرایطی قرار دارد که باید همه دست به دست هم داده و به آن کمک کنند تا این لوکوموتیو در راه اصلی خود قرار داشته و ضمن اشتغال زایی به پیشرفت جامعه کمک کند.






پاسخ با نقل قول





* رمز موفقیت خودروسازان چینی چیست؟ وقتی صحبت از تولیدات صنعتی ارزان قیمت چینی میشود، نخستین عاملی که از سوی تولیدکنندگان ایرانی در این مورد مطرح میشود، نیروی کار ارزان و ثبات اقتصادی در این کشور است. در بازدیدی که از خطوط تولید خودروسازی جک در شهر حفی چین داشتم، رمز بهرهوری و موفقیت این شرکت را از شینگجو، مدیر عامل جک جویا شدم. او کلید ارتقاء بهرهوری این شرکت را توجه به دانش فنی و سرمایهگذاری در این بخش عنوان کرد. آنها برای این کار، یک مرکز تحقیقات بزرگ ایجاد کرده بودند که هر چند اجازه بازدید از آن را به ما ندادند و خواستند این بخش همچنان محرمانه باقی بماند، اما عظمت ساختمانش، توجهمان را به خود جلب کرد. اگر چه ماهیت مرکز تحقیقات چینیها در حد و اندازه شرکتهای اروپایی و آمریکایی نیست، ولی حداقل در مقایسه با خودروسازان ایرانی، قدمهای زیادی جلوتر هستند. 
شاید برخی معتقد باشند که این نوع موضعگیری اروپایی ها به دلیل عدم اطمینان به تولید محصول با کیفیت در چین باشد، ولی باید گفت که هم اکنون شرکتهای بزرگی از اروپا و آمریکا وجود دارند که محصولاتشان در چین تولید میشود ولی فقط حاضرند این تولیدات با برند خودشان عرضه شود و نامی از چین روی محصولشان نباشد. شینگجو تأکید کرد: بسیاری از شرکای خارجی فقط به دنبال بازار هستند و حاضر نیستند که شرکای چینی را در دانش فنی خود سهیم کنند و این یک مانع برای ما است. شاید اگر چنین دیدگاهی در بین مدیران ایرانی در مشارکت با شرکتهای پژو و رنو وجود داشت، صنعت خودروی ما نیز حال و روز بهتری داشت و به محض خروج نمایندگان شرکتهای خارجی از ایران، تولید برخی خودروها متوقف نمیشد. از سویی، حال که زمینههایی برای همکاری مشترک خودروسازان ایرانی با چینی شکل گرفته، خوب است که خودروسازان ایرانی نیز با همین رویکردی که چینیها دارند، در مذاکره با آنها روبرو شوند. * بهرهوری نیروی کار با وجود جمعیت بالا جمعیت بالای چین شاید این تصور را برای ما ایجاد کند که در هر کارخانه صنعتی این کشور، تعداد زیادی کارگر مشغول به کار باشند، اما آنچه در کارخانه خودروسازی جک مشاهده کردم، اینطور نبود. هر چند تولید این شرکت سالانه حدود 950 هزار دستگاه است ولی طبق اعلام مدیران این شرکت، تعداد 33 هزار نفر در این مجموعه خودروسازی مشغول به کار هستند. مقایسه این عدد با تعداد حدود 600 هزار شاغل به طور مستقیم و غیرمستقیم در صنعت خودروسازی کشورمان که تولیدش در بهترین شرایط یک میلیون دستگاه خودرو بوده است، نشان دهنده بالا بودن بهرهوری نیروی کار در شرکت چینی است. این در حالی است که همواره رباتیک بودن و استفاده از رباتهای پیشرفته از سوی مسئولان خودروساز ایرانی مورد تأکید قرار داشته است. تعداد کم کارگران در بازدید از کارخانه جک توجهم را به خود جلب میکند. استفاده از رباتهای کوچک برای جابجا کردن قطعات کوچک در خطوط تولید و حرکت یک ماشین حمل قطعه کوچک بر روی یک نوار رنگی توانسته از به کارگیری نیروی کار اضافی در این بخش جلوگیری کند. هر چند در ابتدا یک اقدام کوچک به نظر میرسد، ولی تعدد این ابزار ساده در خط تولید، صرفهجویی بالایی را به همراه خواهد داشت و بهرهوری نیروی انسانی را نیز افزایش میدهد. * فضای سبز، موسیقی و محیطی تمیز به اعتقاد صنعتگران، ایجاد محیطی گرم و آرامبخش در میزان کارایی کارگران تأثیر قابل توجهی دارد. چینیها نیز از این مسئله غافل نشده و در سالنهای تولید خودروی جک، گلدانهای طبیعی و پخش موسیقی آرام چینی خودنمایی میکند. در کنار اینها، وجود محیطی تمیز و بدون آلودگی حتی در سالنهای تولید موتور و در جایی که از دستگاههای تراش استفاده میشود، توجه انسان را به خود جلب میکند. کف سالنها از تمیزی برق میزند و ما را یاد محیط های ایزوله و سالن CCU بیمارستان میاندازد.
در مورد تمیز بودن سالنها که با یکی از کارشناسان خط تولید صحبت میکنم، میگوید اگر روزی تکهای آشغال در سالن افتاده باشد، مدیر سالن به محض دیدن، آن را برمیدارد و به سطل آشغال میاندازد. همین رفتار کوچک مدیران تأثیر زیادی بر رفتار کارگران دارد. در نهایت نیز وجود محیطی تمیز همراه با پخش موسیقی و فضای سبز به افزایش کارایی کارکنان کمک زیادی میکند. این بهرهوری در مورد مدیران کارخانه نیز قابل تأمل است. در حال حاضر شرکت جک با گروه کرمان موتور در ایران در تولید خودرو همکاری دارد و مدیران این شرکت چینی برای کنترل امور تولید، بسیاری مواقع که به ایران سفر میکنند بلافاصله از فرودگاه به سمت کارخانه حرکت میکنند و وقتی از آنها پرسیده میشود که چه وقت استراحت میکنید؟ میگویند در هواپیما استراحت میکنیم. این مدیران گاهی در فاصله کوتاهی و در حد سه تا چهار روز دو سفر کاری برای خود ترتیب میدهند و به عنوان مثال پس از سفری 2 روزه به ایران، عازم سفری 2 روزه به عربستان میشوند. * چرت یک ساعته برای ادامه کار در کارخانه خودروسازی جک، کارگران از ساعت 8 صبح تا 5:30 عصر مشغول به کار هستند و علاوه بر این، 3 ساعت اضافه کار نیز برای آنها در نظر گرفته شده است. متوسط حقوق دریافتی هر کارگر بین 3500 تا 4500 یوهان چین است که یک میلیون و 800 هزار تا 2 میلیون و 300 هزار تومان یعنی کمی بیشتر از حقوق کارگران ساده شرکتهای خودروساز کشورمان میشود.
کارگران برای نهار و استراحت نیز 1:30 ساعت وقت دارند و در این فاصله زمانی، تعداد زیادی از کارگران را دیدم که در جایی کوچک مشغول استراحت بودند تا با چرتی یک ساعته، برای ادامه کار انرژی دوباره بگیرند. در این وضعیت، خودروسازان چینی در شرایطی از خودروسازان ایرانی پیشی میگیرند که روزی کیفیت پایین تولیدات آنها مورد انتقاد خودروسازان ایرانی بود، اما حالا چشم بادامیهای شرق آسیا، برای ما خودرو میسازند و بهرهوری بالای آنها باعث شده تا حجم قابل توجهی از قطعات خودروهای ایرانی نیز در این کشور تولید شود. در شرایطی که مهندسان ایرانی از دانش و خلاقیت بالایی برخوردار هستند و این مسئله باعث شده تا بسیاری از طراحان ایرانی جذب شرکتهای بزرگ اروپایی و آمریکایی مانند ایرباس و بنز شوند، اگر خودروسازان ایرانی در انجام تحقیقات و دستیابی به دانش فنی روز دنیا و همچنین افزایش بهرهوری از خودروسازان چینی الگو بگیرند و در کنار آن، بر خلاقیت ایرانی و توان تولید داخل تکیه کنند، صنعت خودروسازی ایران نیز همپای صنعت هستهای و نظامی کشور پیشرفت خواهد کرد. منبع: فارس



