ابتدا تيپ هاي 206 توليد ايران خودرو را مورد برسي قرار ميدهيم
از دو منظر ميتوان توليدات 206 ايران خودرو را تقسيم بندي كرد
1-تقسيم بندي خود ايران خودرو ونام هاي كه روي توليدات مختلف گماشته است
2-تقسيم بندي ساختار سخت افزاري سيستم هاي اللترونيك
هاچبک ( بدون صندوق )
تیپ یک
با موتور 1400 سی سی TU3 غیر مولتی پلکس با مرکز کنترل
ECU S2000 SAGEM – 35
تیپ یک
با موتور 1400 سی سی TU3 مولتی پلکس با مرکز کنترل
ECU S2000 SAGEM – F
تیپ 2 و 3 از تولیدات قبل سال 1386
با موتور 1400 سی سی TU3 مولتی پلکس از تولیدات قبل از سال 1386 با مرکز کنترل
ECU S2000 SAGEM – 3E
تیپ 2 و 3 از تولیدات بعد از سال 1386
با موتور 1400 سی سی TU3A مولتی پلکس از تولیدات بعد از سال 1386 با مرکز کنترل
ECU S2000 VALEO
تیپ 4
با موتور 1600 سی سی TU5 مولتی پلکس با مرکز کنترل آلمانی
7.4.4 ME ECU BOSCH NFU
تیپ 5
با موتور 1600 سی سی TU5 مولتی پلکس از تولیدات قبل سال 1385با مرکز کنترل آلمانی
ECU ME 7.4.4 BOSCH N6A
با موتور 1600 سی سی TU5 مولتی پلکس از تولیدات بعد سال 1385با مرکز کنترل مجارستانی
ECU ME 7.4.5 BOSCH N6A
تیپ 6
با موتور 1600 سی سی TU5 مولتی پلکس از تولیدات قبل سال 1385با مرکز کنترل آلمانی
ECU ME 7.4.4 BOSCH N6A
با موتور 1600 سی سی TU5 مولتی پلکس از تولیدات بعد سال 1385با مرکز کنترل مجارستانی
ECU ME 7.4.5 BOSCH N6A
صندوقدار ( آریان )
وی یک ( V1 )
موتور 1600 سی سی TU5 مولتی پلکس بدون آپشن از تولیدات بعد سال 1385با مرکز کنترل مجارستانی
ECU ME 7.4.5 BOSCH N6A
وی دو ( V2)
موتور 1600 سی سی TU5 پایه گاز سوز مولتی پلکس دو گانه سوز بدون آپشن با مرکز کنترل
ECU VALEO
وی 6 ( V6 )
موتور 1400 سی سی TU3A مولتی پلکس سفارشی از تولیدات سال 1386 ببالا با مرکز کنترل
ECU S2000 VALEO
وی 8 ( V8 )
موتور 1600 سی سی TU5 مولتی پلکس با آپشن از تولیدات بعد سال 1385با مرکز کنترل مجارستانی
ECU ME 7.4.5 BOSCH N6A
وی 9 ( V9 )
موتور 1600 سی سی TU5 مولتی پلکس با گیربکس اتوماتیک و آپشن از تولیدات بعد سال 1385با مرکز کنترل مجارستانی
ECU ME 7.4.5 BOSCH N6A
وی 10 ( V10 )
موتور 1600 سی سی TU5 پایه گاز سوز مولتی پلکس دو گانه سوز آپشندار با مرکز کنترل
ECU VALEO
وی 19 ( V19 )
با موتور 1400 سی سی TU3A مولتی پلکس با آپشن از تولیدات بعد از سال 1386 با مرکز کنترل
ECU S2000 VALEO
وی 20 ( V20 )
با موتور 1400 سی سی TU3A مولتی پلکس معمولی از تولیدات بعد از سال 1386 با مرکز کنترل
ECU S2000 VALEO
.................................................. .................................................. .................................................
تقسیم بندی نوع دوم یا ساختار سخت افزاری سیستم های الکترونیک را میتوان به نوع ECU های نصب شده در تیپ های مختلف تعریف کرد
ECU S2000 SAGEM
35_F_3E
این ECU ها روی تیپ های 1 و 2 و 3 از تولیدات قبل از سال 1386 نصب میباشد در این سه تیپ مذکور ساختار دریچه گاز آنها سیمی ( سنتی ) است یا بعبارتی رابطه بین پدال گاز و دریچه گاز بوسیله سیم فلزی روکشدار بهمدیگر ارتباط دارند وباز و بست پروانه دهانه ورودی هوا به میزان کشش پدال گاز توسط پای راننده بستگی دارد
کروز کنترل برای این مدل از ECU
CRUISE CONTROL
جهت نصب کروزکنترل روی این تیپ ها باید از یک کیت کامل کروز کنترل که شامل مرکز کنترل الکترونیکی و موتور و سیم رابط با دریچه گاز یا پدال گاز و دسته کروز کنترل و اتصالات است استفاده شود سفارش کارخانه های سازنده کروزکنترل برای اینگونه خودروها کیت های کامل را برای نصب کروزکنترل پیشنهاد میکنند که بهترین تکنولوژی در این زمینه مختص امریکا است که در حال حاضر به علاقمندان تقدیم مینمائیم
مشخصه کلی این مجم.عه عبارت است از: تثبیت سرعت – کم نمودن سرعت – افزایش سرعت – حافظه مطرح است
ECU S2000 VALEO
TU3A
این مرکز کنترل ها روی تیپ های 2 و 3 و وی6 و وی19 و وی20 از تولیدات سال 1386 بالا نصب شده است بعبارتی خودروهای 1400 سی سی تولید سال 1386 ببالا از این سیستم بهره میبرند در این موتورها ارتباط بین پدال گاز و دریچه گاز از نوع مستتقیم و یا سیم روکشدار نیست بلکه از نوع پتانسیومتردار میباشد یعنی اطلاعات پدال گاز توسط 4 و یا 5 رشته سیم با مرکز کنترل سیستم جرقه و احتراق ( ECU ) در ارتباط است و میزان تغییرات پدال گاز را بواسطه تغییرات میدانی و مقاومتی به مرکز کنترل ارسال وبعد از پردازش اطلاعات فرمان لازم به موتور دریچه گاز داده میشود تا میزان چرخش پروانه دریچه گاز با زاویه های دقیق امکان پذیر باشد تشخیص میزان چرخش توسط مرکز کنترل تعیین میگردد هم اکنون بیشتر خودروهای دنیا از این تکنولوژی استفاده میکنند تا برای مصرف بهینه سوخت وکنترل مناسب دور موتور و میزان تغییرات پروانه دریچه گاز و جلوگیری از آلایندگی هوا ومحیط زیست در این خودروها به بهترین وضعیت امکان پذیر باشد
نصب کروز کنترل روی خودروهای با سیستم VALEO
CRUIAE CONTROL
نصب سیستم کروزکنترل روی این موتورها امکان پذیر است
دوگانه سوز ECU VALEO
اين مركز كنترل از نوع والو ميباشد وروي خودروهاي 206 دوگانه سوز 1600 سي سي وي2 و وي10 نصب ميشود
نصب كروزكنترل
امکام نصب کروز کنترل نیز روی این سیستم نیز فراهم شده است
ECU BOSCH ME 7 44
تكنوژي آلمان
نصب شده روي خودروهاي206:
تيپ4 يا اولين سري اتوماتيك
تيپ5توليدات قبل از 1385
تيپ6 از توليدات گيربكس اتوماتيك قبل نيم دوم 1385
دريچه گاز:
از نوع برقي و تحت كنترل ECU ميباشد و پدال گاز آن پتانسيومتردار است
نصب كروزكنترل:
روي تمامي تيپ هاي ECU آنها ME 744ميباشد كروز كنترل نصب ميشود
محدوديت ورژن BSI :
در اين نوع وسيله محدويت ورژن اهميت ندارد
نمايشگر پشت آمپر براي كروزكنترل :
در اين مدل ECUبعد از نصب كروزكنترل نمايش پشت آمپر براي كيلومترتنظيم شده وجود ندارد يا نمايشگر ديجيتالي تعيين كيلومتر وجود ندارد وبا نظاره بر كيلومتر شمار سرعت مورد نظر را تنيم مينمايم
_نحوه عملكرد دسته كروزكنترل وتنظيم آن:
دسته كروزكنترل از 4 قسمت تشكيل شده است و از لحاظ شكلي شبيه دسته ولوم ضبط ميباشد
1-كليد گردان كه براي روشن وخاموش كردن كروز و ليميت استفاده ميشود
2-دكمهSET+
3- دكمه-SET
4-دكمهPAUSE
يراي تنظيم سرعت به دو طريق زير امكان پذير است
طريقه اول:
درصورتيكه خودرو گيربكس آن دستي باشد فقط تثبيت سرعت در دنده 4 و 5 امكان دارد و در گيربكس اتوماتيك محدوديتي ندارد شروع تنظيم سرعت از كيلومتر 35ببالا است و از انجا ببعد ميتوان با نگهداشتن دكمه SET+ سرعت اوليه را تثبيت كرده پا را از روي پدال گاز برداريد و بعد با فشردن آن دكمه افزايش سرعت خواهيد داشت تابه كيلومتر مورد نظرتان برسد ودست خود را از روي آن برميداريد تا اينكه يك تلرانس حدود 5كيلومتر را انجام ميدهد وروي سرعت خواهان شما ميماند در عين حال در هنگام رانندگي ميتوانيد با دكمه SET+سرعت وسيله را افزايش وبا دكمه SET- سرعت وسيله خود را كاهش دهيد و بادكمه PAUSE از وضعيت كروز خارج شويد ضمنا با ترمز و كلاج گرفتن هم از كروز خارج خواهيد شد در هنگام استفاده از كروز و فعاليت آن اگر پدال گاز را فشار دهيد بسرعت خودرو افزوده ميشود و وقتي پا را رها كنيد بسرعت قبلي كه تثبيت شده است برميگردد
طريقه دوم:
با توجه به محدوديت دنده در گيربكسهاي دستي كه فقط در دنده 4 و5 كار ميكند ودر اتوماتيك محدوديتي ندارد با افزايش پدالگاز به سرعت مورد نظر خود برسيد و يكي از دكمه هاي SET+ يا SET- را با مكس فشار دهيد تا در همانجا بعد از يك تلرانس سرعت ثابت بماند
طريقه خروج از كروزكنترل:
در ماشينهاي اتوماتيك به دو طريق ميتوان از كروزكنترل خارج شد وعملكرد آن شبيه برداشتن پا از روي پدال گاز ميباشد و در اين حالت گاز در اختيار شماست
1-بوسيله ترمز گرفتن
2-بواسطه دكمه PAUSE
براحتي ميتوان از كروزكنترل خارج شد
در خودروهاي دنده دستي علاوه بر دو دكمهPAUSE و ترمز كلاج نيز كروز را غير فعال ميكند
طريقه برگشت به حافظه و استفاده از آن:
جالب است توجه داشته باشيد كه بعد از تنظيم سرعت در ساختار كروزكنترل آخرين سرعت تنظيم شده در حافظه آن باقي ميماند و هنگامي كه از كروز خارج ميشويدميتوان بشرط آنكه سرعت خودرو بالاي 35 باشد با زدن دكمه SET+به همان سرعت تنظيمي قبلي برگشت ضمنا در ماشينهاي دنده دستي دنده بايستي 4 يا 5 باشد لازم است بدانيم كه با خاموش شدن كروز يا وسيله شما حافظه پاك ميشود و احتياج به تنظيم مجدد دارد
ادامه دارد