باسلام
شيرهاي CNG
شيرهاي سولونوئيدي:
(Solenoid Valve )
• شير سولو نوئيدي توسط یک سوئيچ ، وظیفه انتخاب نوع سوخت را بر عهده دارد. زماني كه سوئيچ سوخت جايگزين انتخاب ميشود، شير سولونوئيدي بنزين، عرضه بنزين را قطع كرده و زماني كه سوئيچ بنزين انتخاب ميشود عرضه سوخت گاز طبيعي را قطع میکند. شيرهاي سولونوئيدي به دو دسته تقسيم ميشوند كه عبارتند از:
• شير سولو نوئيديCNG
• شير سولو نوئيدي بنزين
• شير سولو نوئيدي CNG:
• شير سولو نوئيدي CNG يك شير الكتريكي- مغنا طيسي است و روي لولههاي رابط بين شير سوخت گيري (شير روي سليندر) و رگولاتور فشار نصب ميشود. این شیر وقتيكه موتور با بنزين كار ميكند يا موقعي كه موتور خاموش است جريان را قطع میکند. این شیر مجهز به يك فيلتر براي پالایش CNG است.
شير سولو نوئيدي بنزين:
يك شير الكتريكي- مغناطيسي است و روي لولههاي رابط بين پمپ سوخت و كاربراتور نصب میشود. این شیر وقتي كه موتور با CNGكار ميكند يا موقعي كه موتور خاموش است جریان بنزین را قطع میکند. این شیر مجهز به يك شير دستي براي مواقع اضطراری است.
شير سوخت گيري:
مهمترين قسمت در سيستم سوختگيري CNG، مخازن سوخت هستند. گاز از طريق دريچه سوختگيري كه در بدنه خودرو واقع است، به درون مخزن پمپ ميشود. يك شير يكطرفه در اين مكان و در كنار حسگري كه براي اندازهگيري سوخت قرار داده شدهاست، نصب ميشود. اين شير يكطرفه در زمان سوختگيري مانع از برگشت سوخت به سمت مخزن سوختگيري ميشود.
شير سوختگيري جریان CNGرا در مواقع اضطراری يا تعمیرات بسرعت قطع ميكند. گاز طبيعي توسط اتصالات ويژهاي به شير سوختگيري ماشين پمپ ميشود ، البته اين اتصالات در كشورهاي مختلف فرق ميكنند.
شير مخزن:
(Cylinder Valve)
این شیر بر روی مخزن ذخیره نصب شده و ارتباط درون مخزن را با سایر تجهیزات خارجی برقرار می کند. این شیر متشکل از شیر فشار شکن، شیر قطع خودکار جریان گاز، شیر دستی و سولونوئیدی است که در ادامه به تشریح وظایف هر یک از آنها می پردازیم:
شیر سولونوئیدی: در بعضی ار خودروها شیر مخزن به یک شیر سولنوئیدی مجهز شده است که این شیر با توجه به فرمانهای ارسالی از ECU عمل کرده، اجازه خروج گاز از مخزن را می دهد.