سلام و با تشکر از توجه شما مهندس عزیز
این سنسور، سنسور فشار گاز در پراید زیمنس بایفول پایه گازسوز هست. سنسور مشکلی ندارد چندین بار تعویض شده فشار گاز هم نه از رگلاتور و نه از نازل ها و نه از ریل سوخت مشکلی ندارد همه موارد تعویض شده و ایراد رفع نشده. با اینکه از این نوع ECU نداشتم که تعویض کنم ولی به احتمال قریب به یقین ایراد از ECU است که به طور ناگهانی خطای سنسور فشار گاز می دهد و خودرو روی بنزین سوئیچ می کند.
هدف من این است که به وسیله یک پتانسیومتر مولتی ترن 10k ولتاژ خروجی سنسور را ثابت کنم تا از این طریق فشار گاز معرفی شده به ECU مثلاً روی 2.3 بار که فشار نرمال هست ثابت شود
آیا این کار شدنی هست؟
اگر شدنی هست این پتانسیومتر را چطوری باید در مسیر سنسور به ECU قرار دهم که هم فشار ثابت شود و هم ECU خطا ندهد
ولتاژ تغذیه سنسور 5 ولت از ECU تامین می شود
پایه دوم سنسور منفی است
و پایه سوم هم سیگنال یا ولتاژ یا مقاومت خروجی سنسور به ECU
با تشکر
[SIGPIC][/SIGPIC]
با سلام
قسمت اصلی سنسور فشار از یک پیزو الکتریک تشکیل شده است. با فرض
اینکه پیزو الکتریک یک مکعب باشه ، وارد کردن فشار به دو وجه از اون(وجوه
مکانیکی) باعث انتشار الکترونها از دو وجه دیگه میشه(وجوه الکتریکی). این
ولتاژ بسیار ضعیف بوده و میبایست بوسیله تقویت کننده(آپ امپ) به سطح
قابل قبولی از ولتاژ برسه(استاندارد صفر الی 5 ولت).
قطعه ای که در خودرو ها عمل تبدیل فشار به ولتاژ رو انجام میده در واقع یک
قطعه مرکبه. برای مثال سنسوری که حداکثر فشار3بار رو اندازه گیری میکنه
ولتاژی بین صفر تا 5 ولت رو بصورت متناظر و با تغییرات خطی ایجاد میکنه.
چنانچه در حالت کار این ولتاژ متناظر با مقدار فشار گاز باشه و هیچ تغییر
ناگهانی در خروجی سنسور پیش نیاد ، این یعنی سنسور وظیفش رو بطور
کامل انجام داده.
اما برای عیب یابی و شناسائی وضعیت لحظه ای شما میتونید یک ولتاژ DC
متناظر با مقدار فشار 2.5 بار بوسیله مثلا باطری قلمی ایجاد کنید و بطور
مستقیم بجای خروجی سنسور به ایسیو اعمال کنید.
در این حالت دیگه کاملا مطمئن هستید که هیچ ولتاژ غیر عادی به ایسیو
اعمال نمیشه. حالا بررسی کنید و ببینید که آیا باز هم عمل سویچ بروی
بنزین تکرار میشه یا مشکل برطرف شده.
افتادگی آموز اگر طالب علمی
هرگز نخورد آب زمینی که بلند است
hasanzsat (11th November 2011),hojje (17th June 2015),majid62 (13th September 2012),moniri (8th November 2011),TAHA1 (20th November 2011),yeknaz3 (8th November 2011),احمد برقکار (7th November 2011),حميد ذوالعلا (7th November 2011)
سلام
طبق راهنمايي كامل و سودمند مهندس همتزاده به وسيله چند باطري توانستم مقدار ولتاژي كه سنسور ايجاد ميكند و نشان دهنده فشار نرمال گاز ميباشد شبيه سازي كنم و به اي سي يو اعمال نمايم كه با اين كار اي سي يو ديگر خطاي سنسور فشار گاز نداد
و من كه مطمئن بودم مشكل از اي سي يو است متوجه شدم كه در اين مورد اي سي يو هيچ مشكلي ندارد و با دقت بيشتر بر روي سنسور و رگلاتور گاز متوجه شدم كه ايراد از رگلاتور است كه به صورت لحظهاي فشار گاز خروجي از آن افت ميكند و به خاطر گزارش درست سنسور از افت فشار گاز اي سي يو هم خطاي افت فشار گاز داده و به روي بنزين سوئيج ميكند، با باز كردن و سرويس رگلاتور گاز مشكل افت فشار گاز و خودرو حل شد.
در كل روش استفاده از باطري براي شبيهسازي ولتاژ اعمالي سنسور به اي سي يو تجربه بسيار ارزشمندي بود كه در اين مورد كسب كردم و روش بسيار خوبي براي تست و عيبيابي اي سي يو ميباشد
از مهندس همتزاده عزيز بسيار متشكر و قدردانم
[SIGPIC][/SIGPIC]
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)