با سلام
جناب آقای عرب عزیز ، در مجموع اکثر گفته های شما صحیح است.
اما در مورد کپی،مهندسی معکوس و همچنین طراحی و ساخت سیستمهای
الکترونیک و نرم افزاری موضوع تخصصی تر و نیازمند توضیحات ویژه است.
در مورد شرکتهائی که شما از آنها بعنوان سازندگان و مهندسی معکوس
کنندگان سخت کوش یاد کردید(ایکاش اسامی به جهت حفظ ماهیت این
تاپیک و خارج نشدن از بحث اصلی بیان نمیشد) ، بررسی و شنیدن آراء و
نظرات دوستان صاحبنظر بسیار منطقی و معقولتر مینماید.
برای مثال دستگاه اینترفیسی که باعنوان آیکودیاگ با پورت سریال و با دنگل
سخت افزاری توسط شرکت ایران خودرو به نمایندگیهای مجاز داده شده بود
با وجود نقاط ضعف بسیاری که داشت یک نمونه از طراحی و ایجاد سیستم
دیاگ میباشد. نقاط ضعف آن مواردی ازقبیل زیر میباشد:
1-هنگ کردن برنامه در بعضی خودروها با ECU حساس(از نظر سیستم برق).
2-سوختن قطعات الکترونیکی حساس در پریودهای زمانی کوتاه(تقریبا هر 2 ماه یکبار).
3- عدم امکان ارتباط با BSI .
4- عدم امکان ارتباط به کامپیوترهای فاقد پورت سریال .
با اینحال این دیاگ یک نمونه کپی و مهندسی معکوس نیست. این بدان علت
استکه ایران خودرو دارای اطلاعات فنی از طرف کارخانجات سازنده بوده و هیچ
نیازی به مهندسی معکوس و یا کپی ندارد.
مهندسین تیم طراحی(سخت افزار و نرم افزار)با توجه به ظاهر سیستم دیاگ
متحمل زحمت زیادی به هنگام ایجاد آن نشده اند(از دیدگاه طراحی).
بنابراین هر شرکتی که بتواند از اطلاعات مرجع استفاده نموده و نرم افزارهای
جدید نظیر برنامه دانلود و تبدیل ECU ، فلش ECU و ... ایجاد نماید(قابل توجه
بعضی شرکتها که برنامه دانلود و تبدیل را بصورت ناقص کرک کرده و در حال
فروشند) بعنوان طراح و سازنده رده بندی میشود.
امیدوارم که دوستان عزیز و محترم در فوروم ، با پرهیز از موضع گیری و آوردن
اسامی به ادامه موضوع تاپیک بپردازند.